Kolmikymppisenä on aloitettava vanhuuden varalle säästäminen tai pian on liian myöhäistä [YLE]
[quote]Suomalainen yhteiskunta on niin turvallinen, että kaikkien kannattaa säästää itseään varten ja myös kuluttaa rahansa. Suurin osa perillisistä pärjää omillaan. Kun on vanhuuden aika, on tarkoitus käyttää rahoja itseensä[/quote]
Kommentit (45)
Itse olen ikävuodesta 25 eteenpäin sijoittanut osan palkastani joka kuukausi rahastoihin, osakkeisiin, optioihin ja vastaaviin. Ensin aloitin pienestä summasta (100€) ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin kuukausittainen määrä on keskimäärin varmaan jotain tuhannen euron luokkaa. En usko eläkejärjestelmän kestävän enää kovin montaa vuosikymmentä, joten tämä on sijoitus omaan tulevaisuuteen. Kaiken mennessä hyvin voin down shiftata tai jättäytyä kokonaan pois työelämästä joskus viidenkympin jälkeen.
Tuttuja ja kavereita katsellessa eivät läheskään kaikki toimi tavallani. En ymmärrä sitä. Kaikilla on tähän mahdollisuus.
Kun kämppä on maksettu, laitan puolet lainalyhennyksestä säästöön ja puolet hummailen. Ehtii 15 vuodessa jäädä hyvä potti velattoman asunnon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ikävuodesta 25 eteenpäin sijoittanut osan palkastani joka kuukausi rahastoihin, osakkeisiin, optioihin ja vastaaviin. Ensin aloitin pienestä summasta (100€) ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin kuukausittainen määrä on keskimäärin varmaan jotain tuhannen euron luokkaa. En usko eläkejärjestelmän kestävän enää kovin montaa vuosikymmentä, joten tämä on sijoitus omaan tulevaisuuteen. Kaiken mennessä hyvin voin down shiftata tai jättäytyä kokonaan pois työelämästä joskus viidenkympin jälkeen.
Tuttuja ja kavereita katsellessa eivät läheskään kaikki toimi tavallani. En ymmärrä sitä. Kaikilla on tähän mahdollisuus.
Taidat ollasinkku
En ymmärrä miksi tämmöistä pitää nostaa esiin ja miten tämä muka ei ole kaikille itsestäänselvyys? Ja miksi vasta kolmekymppisenä? Itse olen laittanut säästöön kaikki rippikoulurahoista ylioppilaslahjoihin ja siitä eteenpäin kuukausittainkin. Nyt löytyy pari sijoitusasuntoa, laaja osakesalkku ja muutakin omaisuutta. Tuo ei olisi ollut mahdollista, jos en olisi aloittanut järkevää rahankäyttöä jo nuorella iällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat ollasinkku
Lapsia ei tosiaan vielä ole. Puoliso kyllä löytyy. Parempi ne lapsetkin hankkia nyt, kun voin heille hyvän elämän antaa ja taata.
Jaa mistä? Työt on pätkää. Säästät sitä varten kun tulee se pätkä kun töitä ei ole. Kikyt; teet enemmän töitä kuin ennen, ilman palkankorotusta. Lomarahoista vietiin 30%. Lapsilisistä leikattiin. Itsellä on kaksi lasta, heille säästän sen mitä voin; että niillä olisi joku pesämuna kun kotoota lähtevät joskus.
En ole vakuuttunut siitäkään että itselle edes kannattaa eläkkeelle mitään säästää. Eläkepäiville pääsen +70 vuotiaana jolloin todennäköisesti olen jo melko sairas, jos elossa olen. Siinä kohtaa otan irti sen mitä yhteiskunnasta saan, säästöt pitää pistää haisemaan paljon ennen sitä ettei tarvitse maksaa yksityisille hoivakodeille 100e kynsienleikkuusta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tämmöistä pitää nostaa esiin ja miten tämä muka ei ole kaikille itsestäänselvyys? Ja miksi vasta kolmekymppisenä? Itse olen laittanut säästöön kaikki rippikoulurahoista ylioppilaslahjoihin ja siitä eteenpäin kuukausittainkin. Nyt löytyy pari sijoitusasuntoa, laaja osakesalkku ja muutakin omaisuutta. Tuo ei olisi ollut mahdollista, jos en olisi aloittanut järkevää rahankäyttöä jo nuorella iällä.
Kai tajuat mihin tuo kaikki menee, siinä kohtaa kun tarvitset hoitoa?
kolmekymppinen kirjoitti:
Jaa mistä? Työt on pätkää. Säästät sitä varten kun tulee se pätkä kun töitä ei ole. Kikyt; teet enemmän töitä kuin ennen, ilman palkankorotusta. Lomarahoista vietiin 30%. Lapsilisistä leikattiin. Itsellä on kaksi lasta, heille säästän sen mitä voin; että niillä olisi joku pesämuna kun kotoota lähtevät joskus.
En ole vakuuttunut siitäkään että itselle edes kannattaa eläkkeelle mitään säästää. Eläkepäiville pääsen +70 vuotiaana jolloin todennäköisesti olen jo melko sairas, jos elossa olen. Siinä kohtaa otan irti sen mitä yhteiskunnasta saan, säästöt pitää pistää haisemaan paljon ennen sitä ettei tarvitse maksaa yksityisille hoivakodeille 100e kynsienleikkuusta.
Siksi säästetään ja sijoitetaan, että voi itse päättää milloin jää eläkkeelle. Itse en ainakaan aio enää 60-vuotiaana paljon töitä tehdä, korkeintaan osa-aikaisesti omassa firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 v, 12 vuotta työelämässä, penniäkään ei ole säästössä. Joka kuukausi toivon saavani 50-100 e säästöön, ei koskaan onnistu. Netto 1700 e/kk.
jos säästäminen ei meinaa muuten onnistua, kannattaa se rahan sivuun laittaminen alkaa tekemään palkkapäivänä. Eli yksinkertaisesti kun tili on tullut, siirrät sieltä sen 50e toiselle tilille, ja elät kuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan.
Ei mullakaan koskaan jäisi mitään säästöön, jos sen summan pitäisi olla päivää ennen palkkapäivää tilillä. EI ikinä. Mutta tässä n. 8kk aikana olen onnistunut säästämään 4000e tuolla taktiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 v, 12 vuotta työelämässä, penniäkään ei ole säästössä. Joka kuukausi toivon saavani 50-100 e säästöön, ei koskaan onnistu. Netto 1700 e/kk.
Samat tulot, säästän kuukaudesta riippuen 15-50 e. Sitten tulee joku meno ja se muutaman satasen säästö on mennyt.
Kannattaa säästösijoittaa jo senkin vuoksi jos siis pystyy, että on tässä työuran aikana turvaa pahanpäivän varalle. Itselle ainakin antaa turvallisuudentunteen, kun kartuttaa salkkua hiljalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa? En ole tuon kirjoittaja, mutta luullaanko täällä tosiaan, että jokainen eläkeläinen on hoitokodissa makaava vihannes? Työuran loputtua on useimmilla vuosikymmeniä aikaa käyttää sijoituksiaan itseensä ja hyvinvointiinsa. Jos sen jälkeen on vielä rahaa jäljellä niin se on oma moka.
Suosittelen ketä tahansa vanhuudenpäiviä stressaavaa tutkimaan Thaimaaseen eläkeviisumilla muuton mahdollisuutta. Ei tarvi olla isoja rahoja mukana että sen saa. Ja henkilökohtaisen hoitajan saa pikkusummalla Suomeen verrattuna. Joten siinä mielessä kannattaa säästää että sitten voi elellä ulkomailla todella mukavasti niillä rahoilla. Suomessa kärvistelisi samalla määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa? En ole tuon kirjoittaja, mutta luullaanko täällä tosiaan, että jokainen eläkeläinen on hoitokodissa makaava vihannes? Työuran loputtua on useimmilla vuosikymmeniä aikaa käyttää sijoituksiaan itseensä ja hyvinvointiinsa. Jos sen jälkeen on vielä rahaa jäljellä niin se on oma moka.
Ei nykypäivän kolmekymppisillä tule olemaan. Eläkeikä nousee kaikenaikaa. Ei ole kertakaikkiaan varaa tuollaiseen.
Ja täysin terveen ja vihanneksen väliin jää hyvin paljon välimuotoja. Hyvin suurella osalla eläkeikäisiä on sitä sun tätä remppaa ja lääkitystä; jotka tulevaisuudessa maksetaan tasan omasta pussista - jos sellainen sattuu eläkeläiseltä löytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oman asunnon maksaminen ole säästämistä?
Jos on velaton asunto eläkeikään mennessä niin sillä pärjää jo pitkälle.Kunnes tapahtuu väistämätön, eli ihminen tulee vanhaksi ja riippuvaiseksi muista.
Pörriäisten hoitokotiin päästessään/joutuessaan, vanhus joutuu myymään asuntonsa ja saaduilla rahoilla maksetaan hoitomaksut kansainväliselle yhtiölle,
Varattoman, omaisuudettoman ihmisen hoidon maksaa kunta.
Jos koko ikänsä säästää vanhuutta varten, voi tietenkin hieman vanhana vituttaa iänikuinen köyhäily kun huomaa ettei siitä osakkeesta tai pankkisäästöistä saa itselleen yhtään mitään hoitokotiin joutumisen/pääsemisen jälkeen.
Siinä kohtaa kun on kelvollinen hoitokotiin, ei enää rahasta tajua hölkäsen pölähtämää, joten ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Säästäkää vaan niin prkeleesti :-)
Hoitolaitos ne lopulta kuitenkin teiltä vie.
Attendo hoitaa 4000/kk ja kunta vaatii teitä maksamaan asumisen niin kauan kun tilillä on rahaa.
Teimme jo aikaa sitten, huomatessamme että suomessa saa samantasoista hoitoa köyhä ja rikas, ettei rahaa kannata säästää vanhuutta varten, ainakaan tilille jolle kunnan sossuilla on pääsy.
Saimme maksettua rintamamiestalon ja päätimme, ettei tälle torpalle tehdä enää yhtään kunnostustyötä. Senverran paikkaillaan ettei vesi sisälle sada, muuten saa lahota paikoilleen.
Saavat tehdä kunnolla töitä saadakseen muutettua tämän mörskän lihoiksi hoitomaksuja korvaamaan, siinä vaiheessa kun itse makaa paskat vaipoissa kunnan terveyskeskuksessa.
Hyvä paikka asua muuten ja asumiskusatnnukset muutamia satkuja kuukaudessa :-)
kannattaa vakavissaan harkita japanin mallia eli rikoksella vankilaan. Jos muu ei auta, tarvittaessa tappaa poliitikon jotta pääsee vankilaan (tai saa kunniaa ja joukkorahoituksella elämän kuntoon). Poliitikko koska eihän ne oikeasti ole ihmisiä ja ne kuitenkin on se suurin sy miksi olet käyhyysloukussa vaikka olet tehnyt kovaa duunia aina 57-vuotiaaksi, jonka jälkeen jouduit työttömäksi eikä uusia hommia enää löytynyt sen jälkeen....
En aio säästää Attendon ulkomaalaisille osakkeenomistajille ja päätyä kidutettavaksi laitokseen. Sitten kun asia vuotaa iltalehdiööe niin pahoitellaan tilannetta ja jatketaan entiseen malliin. Lapsille menee koko potti. Ei tietenkään ryyppy rahoiksi, vaan kuittia vastaan opinnot yms. Maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykypäivän kolmekymppisillä tule olemaan. Eläkeikä nousee kaikenaikaa. Ei ole kertakaikkiaan varaa tuollaiseen.
Ja täysin terveen ja vihanneksen väliin jää hyvin paljon välimuotoja. Hyvin suurella osalla eläkeikäisiä on sitä sun tätä remppaa ja lääkitystä; jotka tulevaisuudessa maksetaan tasan omasta pussista - jos sellainen sattuu eläkeläiseltä löytymään.
Et nyt ole tajunnut. Siksi sijoitetaan, että voidaan itse päättää eläkeiästä. Aloittamalla sijoittamisen mahdollisimman aikaisin niin huonompikin sijoittaja saa aikaiseksi satojentuhansien pesämunan viisikymppisenä. Et ole enää riippuvainen työnantajasta tai eläkeiästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oman asunnon maksaminen ole säästämistä?
Jos on velaton asunto eläkeikään mennessä niin sillä pärjää jo pitkälle.Kunnes tapahtuu väistämätön, eli ihminen tulee vanhaksi ja riippuvaiseksi muista.
Pörriäisten hoitokotiin päästessään/joutuessaan, vanhus joutuu myymään asuntonsa ja saaduilla rahoilla maksetaan hoitomaksut kansainväliselle yhtiölle,
Varattoman, omaisuudettoman ihmisen hoidon maksaa kunta.
Jos koko ikänsä säästää vanhuutta varten, voi tietenkin hieman vanhana vituttaa iänikuinen köyhäily kun huomaa ettei siitä osakkeesta tai pankkisäästöistä saa itselleen yhtään mitään hoitokotiin joutumisen/pääsemisen jälkeen.
Siinä kohtaa kun on kelvollinen hoitokotiin, ei enää rahasta tajua hölkäsen pölähtämää, joten ei kiinnosta.
Tämä on 100% totta. Meidänkin isoäiti on aivan dementoitunut ja kuolisi viikossa kotiinsa jos meidän äiti ei siellä koko ajan ramppaisi. Mutta koska saa vaatteet päällensä aamulla, ei kelpaa minnekään vielä. Äidillä järki lähtemässä kuusikymppisenä kun saa stressata mummon metkuja koko ajan ja elämä pyörii sen ympärillä.
Joten joo, jos mummoltani raha-asioista menisin kysymään, sanotaanko että ei sieltä paljoa järkipuhetta enää tulisi...
Olen parikymppinen, ja itse en kyllä aio säästää, kun katsoo, mihin suuntaan tämä menee. Eläkettäkään täällä tuskin tulee kummoisesti saamaan, joten omana aikananio kaikki vanhustenhoidon kulut tullaan repimään omaisuudesta. Mitä järkeä kituuttaa saadakseen kituuttaa vanhanakin, koska rahalla ei saa parempaa hoitoa ainakaan nyky-Suomessa, ellei ihan multimiljonääri ole. Ostamme miehen kanssa talon, ja se saa riittää omaisuudeksi. Lapsia ei ole haaveissa, joten jälkipolville ei tarvitse jättää pesämunaa.