Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2228)
"ei pätevä", joka pitää itseään silti pätevämpänä kuin koulutetut... Haalii itselleen ylimääräisiä työtehtäviä kompensoimaan puuttuvaa koulutusta, jotta siinä vaiheessa kun pitää valita uusia työntekijöitä pidettäisiin korvaamattomana ja sellaisena, josta ei voi luopua, koska osaa käyttää sitä ja tätä ohelmaa. Loppujen lopuksi samaa ohjelmaan osaa kuka tahansa muukin käyttä jos viitsii...
Vierailija kirjoitti:
"ei pätevä", joka pitää itseään silti pätevämpänä kuin koulutetut... Haalii itselleen ylimääräisiä työtehtäviä kompensoimaan puuttuvaa koulutusta, jotta siinä vaiheessa kun pitää valita uusia työntekijöitä pidettäisiin korvaamattomana ja sellaisena, josta ei voi luopua, koska osaa käyttää sitä ja tätä ohelmaa. Loppujen lopuksi samaa ohjelmaan osaa kuka tahansa muukin käyttä jos viitsii...
Eli kunnianhimoinen.
Viimeisimmästä työpaikastani voisin luetella nämä tyypit:
- Pervo Pirjo: keski-iän ylittänyt häseltävä tyyppi, puhuu itsekseen ja intoutuu välillä kertomaan hieman liian yksityiskohtaisia asioita itsestään ja menneisyydestään aina huomisesta mammografiasta ahdisteleviin ukkoihin asti. Ja ketään ei tietenkään kiinnosta.
- Rento Riikka: Myös keski-ikäistynyt, tekee hommansa hyvällä otteella ja amnattitaidolla. On pidetty mukavuutensa ja huumorintajunsa vuoksi, ei tee numeroa itsestään ja osaa olla stressaamatta. Jos stressaakin niin ei näytä sitä.
-Ahdistunut Alma: Ei olisi hetkeäkään poissa työpaikalta, jos itse saisi päättää. Sättii itseään huonoudesta, vaikka kaikki tietävät hänen osaavan hommansa. Pitää lounastauon työpisteellään ja polttaa itsensä jossain vaiheessa loppuun. Tulee myös kipeänä töihin, koska pois ei voi olla. Ottaisi mielellään lomansa pelkkänä rahana ja olisi työpaikalla ainiaan.
-Vitsi Ville: Hoitaa kyllä työnsä, tai ainakin sen mitä on pakko. Muuten viihtyy kahvihuoneessa heittämässä huulta ja lukemassa Seiskalehden uusimpia juoruja, joista sitten heittää lisää juttua. Unohtelee, töppäilee ja sählää, mutta hoitaa itselleen osoitetut hommat kuitenkin lopuksi kunnialla.
STEREOTYYPPI
Istuu koko päivän kuulokkeet päässä ja heiluttelee itseään kaiketi hyvän musan tahdissa. Mitään kontaktia ei saa eikä ota. Vaikka istuisi lähellä, joudut skypettämään.
Valittaja - kaikesta valittaa: työstä, työajoista, pomosta, ilmapiiristä. Eikä huomaa, että itse luo sen huonon ilmapiirin olemalla negatiivinen.
Epäpätevä
Jonkun johtajan sukulainen, joka on otettu päälliköksi. Mistään ei mitään tiedä, mutta esittää muiden ideat ominaan ja käyttää aikaansa netissä surffaamiseen ja asioiden keräilyyn sieltä. Imuroi netistä saatavia powerpointteja ja esittää niitä ominaan. "Tein tällaisen..." tarkoittaa että hän imuroi sen netistä. Jostain asiasta jos kysyt muiden kuullen, siihen aina palataan myöhemmin, joskus lauseen "hyvä kysymys" kera.
Perussuomalainen, ei palvele ruotsinkielisiä asiakkaita ja on vihamielinen kaikille ulkomaalaisille. Vaimo on kuitenkin ulkomaalainen, Eestistä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tosiasia-tyyppi". Kaikista saa sanoa päin naamaa tai selän takana mitä tahansa, koska sen vain TOSIASIA. Pakko kommentoida jonkun esim. painon noususta päin naamaa, jos kohde pahoittaa mielensä, "no no, tosiasia". Selän takana voi sanoa esim. "Tuon muija on ruma". Joku kommentoi: "aika rajusti sanottu". Vastaus: "NO MUTTA SE ON TOSIASIA".
Melkein sama, mutta eri nimellä.
"Minä olen suorasanainen". Tarkoittaa, että voit sanoa mitä tahansa miten tahansa. Edes töissä ei tule mieleen, että asiat voi ilmaista myös tahdikkaasti. Kuulijassa on vika, jos loukkaantuu.
Kyllähän kritiikkiä pitää voida antaa -tyyppi. Aina äänessä eikä koskaan mitään positiivista sanottavaa. Jos ei muuta keksi, kaivaa esiin vanhat virheet ja jauhaa niistä.
Kyttääjä. Käyttää työaikaa muiden työsupritteiden valvomiseen, työtuntien laskemiseen ja niistä nipottamiseen. Pitää itseään johtajana. Ei koskaan sano mitään positiivista. Kun kyttääjä saapuu paikalle tietää, että kohta tulee kuraa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
No life- elää vain työlle ja työyhteisön tapahtumille. Haluaisi jutella työajan loputtuakin, kun kotona on yksinäistä. Ei ymmärrä, että muilla voi olla perheen asiat hoidettavana töiden lisäksi
Kaikkein v-mäisintä on se kun no life on tullut 45 min ennen töiden alkua keittelemään kahvia ja touhustelemaan. Tai jää "ylitöihin" eli istumaan taukohuoneeseen ja höpöttämään iltavuoron kanssa. Sitten hän veetuilee minulle kun saavun 5 min. Ennen töiden alkua ja lähden tasan työajan päättyessä että; ai sinäkin pääsit sentään töihin. Tai; no sulla on taas kauhee kiire, tänne jää nyt hirveesti töitä iltavuoron tehtäväks.
Joo sori Pirjo, kun en jää tänne hengailemaan sun kaa, kun mulla on kotona useempikin ihminen joka rakastaa minua ja odottaa, että tulisin kotiin.
Sellainen, joka on sairaslomilla huvin vuoksi tai työnteko ei nappaa. Mutta oikeasti kipeänä sitten tulevat sinne niiskuttamaan. "Ei enää kehtaa olla poissa ku on niin paljon jo ollu"
Työhönsä kyllästynyt paskanpuhuja. Mustamaalaa uudet ihmiset kovaan ääneen turhia asioita , mitä joku on tehnyt, muille kaakattaen, vähän laittaa lisää omiaan , jotta saisi mahtavan jutun ja pääsisi muiden suosioon. Tyylinä me vastaan hän.
Mikä tarkoitus hänella, ehkä saa hyvän kaverin leiman,not, nääs joukossa tyhmyys tiivistyy.
"Kyllä miehet on reilumpia" -tyttö
On työskennellyt joskus esim. maalarina tai muussa miesvaltaisessa ammatissa/työmaalla ja nyt on joutunut töiden loppumisen vuoksi tai muista syistä naisvaltaiselle alalle. Rutisee ja valittaa, mitään palautetta ei osaa ottaa vastaan kun se on "akkojen niuhotusta". Itse kuitenkin luo sitä huonoa ilmapiiriä tiuskimalla ja pitämällä sitä "reiluna suoraansanomisella". Näitä neitoja on tullut useampi vastaan ja eniten heissä ärsyttää se, että he itse ovat stereotyyppisiä naisia. Kai sitten miehet ovat sietäneet yhtä tällaista porukassa tai sitten nämä arvostavat miehiä enemmän eivätkä tiuski miehille.
Ylisosiaalinen
- Tästä henkilöstä et pääse eroon. Vedätte puhelinmaratooneja, joista on hankala päästä eroon ennen kun handsfreesta loppuu virta. Soittelee kaverit läpi myös vapaa-ajalla, ellei puheluun vastata alkaa snapchat ja whatsapp laulaa. Haluaa tietää, missä kuka milloinkin menee ja missä työtehtävissä. Menee samaan kategoriaan Ullailijan kanssa.
Joko täällä oli hosuja? Kehuu kuinka pistää tuulemaan ja huiskii ja huitoo. Tekee paljon, mutta muut korjaavat perässä huolimattomuusvirheitä, kun touhutäti/-petteri tekee vauhdilla - ei mitään ole ennenkään suunniteltu ja on osattu -asenteella. Tää on aika tyypillistä Pohjanmaalla.
Hosuja, tottahan toki!
"Annahan kun minä näytän, eihän tuosta mitään tule..." Sekaantuu toisten töihin, vaikka ei ole pyydetty ja tod. näk. hommat onnistuisivat myös autettavalta ihan ok. Keksii myös lisähommia ja alkaa hosua niitä suurieleisesti. Tekee esim joulukoristeita sairaalaosastolle lisää vaikka niitä on juuri askarreltu potilaiden viriketuokiossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyttääjä. Käyttää työaikaa muiden työsupritteiden valvomiseen, työtuntien laskemiseen ja niistä nipottamiseen. Pitää itseään johtajana. Ei koskaan sano mitään positiivista. Kun kyttääjä saapuu paikalle tietää, että kohta tulee kuraa niskaan.
Alalajinaan tupakkakyttääjä. Jos istut kahvihuoneessa, saat pitää vaikka tunnin kahvipaussin ja kahden ruokkiksen. Mutta otappa kahvi mukaan ja yritä livahtaa 5 min. Tupakalle. Tupakkakyttääjä ottaa sekunttikellon ja alkaa vahtaamaan tauon pituutta.
visseli kirjoitti:
"Kyllä miehet on reilumpia" -tyttö
On työskennellyt joskus esim. maalarina tai muussa miesvaltaisessa ammatissa/työmaalla ja nyt on joutunut töiden loppumisen vuoksi tai muista syistä naisvaltaiselle alalle. Rutisee ja valittaa, mitään palautetta ei osaa ottaa vastaan kun se on "akkojen niuhotusta". Itse kuitenkin luo sitä huonoa ilmapiiriä tiuskimalla ja pitämällä sitä "reiluna suoraansanomisella". Näitä neitoja on tullut useampi vastaan ja eniten heissä ärsyttää se, että he itse ovat stereotyyppisiä naisia. Kai sitten miehet ovat sietäneet yhtä tällaista porukassa tai sitten nämä arvostavat miehiä enemmän eivätkä tiuski miehille.
Heh. Itse olen nyt insinööritoimistossa ja ollut myös valtion virastoissa. Itse asiassa parashenkisin on ollut eräs valtion virasto, huolimatta siitä, että sielläkin oli muutama epämiellyttävä tyyppi, mutta suurin osa kivoja. Mutta tämä nykyinen työpaikka, yhdelläkään naisvaltaisella aiemmalla työpaikalla ei ole haukuttu ja väheksytty muita ihmisiä niin paljon ja juoruilu on arkipäivää. Omalla työpaikalla ei ole naisia, mutta yleensä nämä miehiä ihannoivat naiset osallistuvat rintarottingilla siihen juorurinkiin, ilmeisesti ajatellaan, että miesten kanssa tämä on vain keskustelua. Olin itsekin vähän tyhmä vielä opioskeluaikoina, mutta jälkeenpäin tajunnut, että olihan jo ne luokkakaveritkin, osa, melkoisia juoru-ukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Lirkuttelija. Yleensä mies, joka on kaikkien kaveri. Flirttailee ja kiusoittelee ihan kaikkia naisia ikään ja kokoon katsomatta ja onnistuu yleensä tekemään sen niin ettei kukaan liikaa ärsyynny tai koe oloaan ahdistelluksi. Saa ennemminkin piristettyä muiden päivää, ja tätä kautta myös tuttavallisia juttukavereita toistenkin osastojen työntekijöistä. Taukojutut yleensä kaksimielisiä. Lirkuttelijan ottaessa alkoholia firman juhlissa on erittäin suuri riski, että harmiton flirttailu muuttuukin kopelointiyrityksiksi.
Meidän työpaikassa yksi lirkuttelijan kohde (40v+ nainen) on aina ihan sulaa vahaa ja kikattelee kuin teini, mutta puhuu ihan päinvastoin itsestään ja näistä tilanteista kun tulee puhe miehen piirteestä. :D
tää XD