ajattelin syksyllä aloittaa etälukiossa opiskelun. Onko kukaan opiskellut?
Kommentit (3)
opettajiin sai pitää jakson aikana yhteyttä s- postilla ja meillä oli myös aina kerran viikossa opettajalle n. 1 tunnin " puhelinaika" , jos tarvitsi apua joissain asioissa.
opiskelusta. Olen suorittanut yhden ammattikorkeakoulun kurssin etänä, ja siinä huomasin, että tämä ei ole minun juttuni. Sain kurssin kuitenkin läpi. Etäopiskelu vaatii suurempaa motivaatiota ja itsekuria kuin päiväopiskelu. Ainakin meillä kukaan ei ollut potkimassa takapuoleen, vaikka tehtäville olikin omat aikataulunsa. Kurssiin kuului muutama yhteinen kokoontuminen, jossa yhteys toiseen kouluun käytiin videoneuvotteluna. Videoneuvotteluun osallistui 3 luokkaa kolmesta eri koulusta. Yhteydet eivät aina toimineet, ja välillä opetusaika meni siihen, että kerrattiin mitä aiemmin oli sanottu. Opettajalta en saanut minkäänlaista tukea. Kaikki tieto piti kerätä itse kirjoista ja netistä. Kurssia varten oli tehty hyvä opetuspaketti, joka olikin ainoa positiivinen juttu koko asiassa. Tämä esimerkki on varmasti ääripäästä, mutta tekniikan pitää pelata, opettajan tulee tuntea kunnolla opetustekniikka tälläisessä opiskelumuodossa, oppilailta vaaditaan suurempaa aktiivisuutta tiedon hankinnassa ja opiskelu vaatii itsekuria, jotta opiskelu sujuu suunnitelmien mukaan.
Aloitin etäopinnot ensimmäisen lapseni syntymän jälkeen.
Opetus sujui ihan ok. Aina jakson alussa on yksi lähiopetuspäivä, jolloin saa tietää kurssin sisällöstä, tavoitteista ja aikatauluista, myös mahdollista materiaalia jaetaan tuolloin. Tehtäviä palautellaan joko s-postilla tai seuraavalle lähiopetustunnille... myös etanaposti on mahdollinen.
Yhteen jaksoon mahtuu muistaakseni n. 3 lähiopetuskertaa ja tietysti tentit on aina koululla. Meidän koulussa oli käytäntö, että ensimmäiselle lähiopetustunnille oli toivottavaa osallistua ja muut tunnit olivat enemmän vapaaehtoisia.