Miten saada tyttö miettimään syömisiään
Murrosikäinen tyttöni on alkanut lihomaan hurjaa vauhtia. Housut jäävät pieneksi ja hän on alkanut olemaan asiasta itsekin hyvin harmissaan. Hän on 155cm pitkä ja painaa 62 kg. Ei hän näytä hirveän pullukalta vaan itseasiassa naiselliselta jo ollessaan 14v. Kuitenkin tuo 6kg on tullut kolmen kuukauden aikana. Housujen koko on kasvanut 36:sta 40. Hän rakastaa makeaa. kotona yritän olla tuomatta herkkuja arkisin. Viikonloppuisin sitten syödään vähän epäterveellisemmin. Ongelma on suureksi osin siinä, että hän omilla viikkorahoillaan ostaa karkkia, limsaa yms. herkkua. Jos kotona on jotain hyvää leivontasuklaata yms... niin hän pistelee ne poskeensa salaa. En tiedä miten ottaa asia puheeksi niin ettei hänelle koidu siitä pahaa mieltä ja ettei se vaikuta hänen itsetuntoonsa. Minä itse olin ylipainoinen teini ja sairastin bulimiaa vuosia. Lähdin väärällä tavalla laihduttamaan, koska minua aina verrattiin hoikkaan siskooni. Ajattelin etten ole enää se "raskasrakenteisempi" niiimpä aloin oksentaa syömäni pois. Pelkään että ilmaisen asiat tytölleni väärin ja hän kokee sen sellaisena ettei kelpaa vähän pyöreänä.
Kommentit (29)
AP
Tämä herkkujen syönti tuntuu olevan teinien harrastus ihan yleisestikin. Jos teinin kaverilla ei ole rahaa niin sitten tarjotaan toisellekin. Minä en totaalikieltoa ymmärrä. Kyllä sitä herkutellakin pitää voida ja tuo hedelmälinja on "vanhanaikainen" tapa ajatella. Ennen hedelmät varmaan korvasivatkin herkut, mutta ei nykyään kun niitä hedelmiä on saatavilla päivittäin ihan välipaloiksi yms... meillä ainakin on aina hedelmiä tarjolla. En itsekään vaihtaisi sitä suklaapatukkaa bananiin:) Ehkä tässä se liikunta pitäisi saada maistumaan miellyttävältä ja tuon omatoimisen herkkujen ostamisen loppumaan.
Kuulostat huolehtivalta ja hyvältä äidiltä. Tyttösi on sen verran iso, että voisit mainita hänelle siitä, että kasvuiässä kuluttaa enemmän kaloreita kuin myöhemmin samalla ruokavaliolla. Kerro, että kerran syntyneet rasvasolut eivät katoa, vaan kerran lihava laihduttanut kerryttää helposti uudestaan ylipainoa. Ottakaa vaikka tavaksi käydä yhdessä kuntosalille ja palkitkaa itsenne jollain kivalla jälkikäteen. Tai hanki tytölle koira jonka kanssa tulee lähdettyä lenkille. Jo pieni painonpudotus motivoi lisää.
Itse olen kertonut lapselleni mitä kaikkea hallaa sokeri aiheuttaa elimistössä. Ylipainon olen maininnut vain sivulauseessa, lähinnä olen keskittynyt metaboliseen oireyhtymään, diabetekseen, verenpaineeseen, sydän- ja verisuonitauteihin, triglyserideihin ja viskeraalisen rasvan vaaroihin.
Olen kertonut hyvin suoraan että jos haluaa elää pitkän ja terveen elämän niin herkkujen on syytä kuulua vain juhliin ja jokapäiväisen elämän olla hyvin kasvispitoista.
Joo, liikunnan lisäys olisi erittäin hyvä juttu, jo jaksamisenkin kannalta, vaikuttaa vähän siltä, että sun teini häilyy pian masennuksen rajoilla.
Totaalikieltoa en suosittel minäkään, aivan sairasta, ja sairastuttaa helposti koko teinin.
Kyllä mä juttelisin teinini kanssa ihan asiallisesti niiden herkkujen liikasyömisestä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 02:58"]
Itse olen kertonut lapselleni mitä kaikkea hallaa sokeri aiheuttaa elimistössä. Ylipainon olen maininnut vain sivulauseessa, lähinnä olen keskittynyt metaboliseen oireyhtymään, diabetekseen, verenpaineeseen, sydän- ja verisuonitauteihin, triglyserideihin ja viskeraalisen rasvan vaaroihin.
Olen kertonut hyvin suoraan että jos haluaa elää pitkän ja terveen elämän niin herkkujen on syytä kuulua vain juhliin ja jokapäiväisen elämän olla hyvin kasvispitoista.
[/quote]
Jos ihan suoraan sanotaan niin tällaiselta äidiltä minäkin söisin salaa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 03:10"]
[/quote]
[/quote]
Sama tuli mieleen. :)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 03:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pakko kompata!!!
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 03:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 03:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pakko kompata!!!
[/quote]
AP jatkaa
En minäkään usko, että pelotteet sairauksista tehoaa nuoreen tyttöön. Tässä jo vähän keskusteltiin ruoanlaiton yhteydessä kaikkien lasten kanssa, että kerran viikossa herkutellaan. Sovittiin että minä ostan herkut ja viikkorahat kohdistetaan johonkin muuhun mukavaan. "porkkanana" tässä on se, että pääsevät leffaan tai keilaamaan joka toinen viikko jos pysyvät sopimuksessa. Puhetta oli myös liikunnan lisäämisestä ihan koko perheen voimin. Huomenna lähdetään kaikki luistelemaan:)
Kiitos hyvistä vihjeistä ja vastauksista.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 02:12"]
Hedelmät ja marjat jälkiruokana ovatkin hyvä vaihtoehto, kunhan niihin ei lisätä sokeria joukkoon. Kiisselitkin ovat usein hyvin sokeripitoisia, eli ei hyviä lainkaan. Täysin totaalikielto ei varmasti toimikaan, mutta se taas toimii oikein hyvin, että herkkuja syödään vain juhlissa tai muissa erikoistilaisuuksissa, ei todellakaan joka viikko eikä välttämättä joka kuukausikaan.
turha se on noin tiukkaa linjaa vetää. Kyllä ihminen pystyy syömään pienen annoksen sokeroituakin kiisseliä vaikka joka päivä, ilman että lihoo. Liian tiukka linja lisää niitä totaaliylisyömisiä ja repsahduksia.