Missä vaiheessa saa mennä flunssan takia lääkärin?
Missä vaiheessa flunssaa saa mennä/soittaa lääkäriin ilman, että saa kaikkien vihat niskaansa? Tätä tautia on kestänyt kohta 6 viikkoa ja alkaa hermo mennä. Olen jo parantunut 2 kertaa, mutta aina se tulee heti takaisin.
Kommentit (12)
Mitenniin ”saa”? Saahan sinne mennä vaikka heti, eri asia haluaako.
Flunssan takia ei tarvitse mennä lääkäriin.
Nyt on liikkeellä pitkäkestoista flunssaa, koita vaan sairastaa. Jos tulee kuumetta 39 tai hengenahdistusta, niin sitten lääkäriin. En ole ikinä ymmärtänyt, kun flunssasta täytyy lähteä lääkäriin tai nyt jopa päivystykseen, kun ne ovat täynnä murtumapotilaita.
Luultavasti sulla on tullut vain monta flunssaa peräkkäin.
Jos yskä jatkuu viikkokaupalla, voi olla alkavaa astmaa. Tai keuhkoahtaumatautia jos tupakoit. Sitä voidaan selvitellä kiireettömällä ajanvarausajalla.
Muuten mieti, pesetkö tarpeeksi käsiäsi, syötkö hyvin, harrastatko liikuntaa, ethän käytä päihteitä tai tupakkaa, nukuthan tarpeeksi ja ethän elä jatkuvassa stressissä. Näillä voit vaikuttaa sairastumisalttiuteesi
Ei ne ottanut 39 asteen kuumeessakaan sinne. Sitä korkeaa kuumetta on kuulemma liikkeellä.
Täällä sama. Kurkkukipu kestänyt viikon verran ja nyt eilen alkoi kunnolla vuotaa nenä. Viimeksi pari viikkoa sitten olin flunssassa ja nyt taas uudestaan sama. Mutta kymmenen kertaa pahempana! Tää kurkku kipu on ihan hirvee, ääntä ei saa edes tulee kun koskee... Toisaalta minkä tälle taudille teet, eipä se valittamisellakaan lähde pois.
Minulla oli 38,5 - 39,5 muutaman päivän ajan, mutta se meni jo ohi. Nyt on enää kurkku kipeä ja tätä räkää vaan riittää ja riittää. Päätä ja joka paikkaa särkee. Olin nuo kuumepäivät pois töistä, mutta nyt olen ollut töissä. Olen aika raskaassa työssä ja olo on todella uupunut ja voimat on ihan poissa. Menee hermot tämän taudin kanssa. ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ottanut 39 asteen kuumeessakaan sinne. Sitä korkeaa kuumetta on kuulemma liikkeellä.
Miksi olisivat ottaneet? Mitä se lääkäri olisi sulle tehnyt? Määrännyt lepoa, senhän osaat tehdä ilman lääkäriä.
Syön terveellisesti ja laitan marjoja joka aamu puuron päälle. Esim. tyrniä, mansikkaa, mustikoita, vadelmia, mustaherukkaa. En polta tupakkaa enkä käytä alkoholia. Käyn päivittäin kävelemässä, mutta tämän järkyttävän nuhan kanssa en ole jaksanut niin pitkä lenkkejä kuin ennen. En piristy yhtään nykyään, vaikka ennen aina virkistyin lenkin jälkeen. Nyt joutuu mennä maate ulkoilun jälkeen. Öisin en nuku hyvin, koska on univaikeuksia. ap
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee hengitysvaikeuksia, jos kuume nousee yli 39 asteen tai yleistila alkaa heikkenemään.
Ihanko oikeasti on noin tiukat kriteerit? Eli noin dramaattisten oireiden puuttuessa pitäisi flunssatyyppisiä oireita katsella ja ihmetellä kotona vaikka maailman tappiin asti? Jotenkin olisin itse ajatellut niin, että jos esim lämpöily jatkuu ja jatkuu, niin pitäisi tarkastaa tilanne. Pitkän flunssankin kun pitäisi kai jossain vaiheessa kääntyä paranemaan päin... Toki ap vaikuttaa olevan paranemaan päin, kun kuumetta ei enää ole, eli siinä mielessä tämä ei aloittajaa koske, vaan on yleistä pohdintaa.
Voisitko lisäksi avata hiukan myös tuota yleistilan heikkenemistä? Olen joskus asioinut päivystyksessä sen verran heikossa kunnossa, että seisoa on jaksanut ehkä max 10 sekuntia kerrallaan, ja lääkäri kuitenkin kirjannut omakantaan, että yleistila hyvä. (Kyseinen episodi ei liittynyt flunssaan millään tavalla.) Kuinka kipeä siis pitää olla, että se laskettaisiin yleistilan heikkenemiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Syön terveellisesti ja laitan marjoja joka aamu puuron päälle. Esim. tyrniä, mansikkaa, mustikoita, vadelmia, mustaherukkaa. En polta tupakkaa enkä käytä alkoholia. Käyn päivittäin kävelemässä, mutta tämän järkyttävän nuhan kanssa en ole jaksanut niin pitkä lenkkejä kuin ennen. En piristy yhtään nykyään, vaikka ennen aina virkistyin lenkin jälkeen. Nyt joutuu mennä maate ulkoilun jälkeen. Öisin en nuku hyvin, koska on univaikeuksia. ap
Ehkä sun kannattais syödä muutakin kuin puuroa ja marjoja.
Jos tulee hengitysvaikeuksia, jos kuume nousee yli 39 asteen tai yleistila alkaa heikkenemään.