sana sanaa vastaan -väärin rahasta takaisin
Ojensin myyjälle 20e, sain takaisin kympistä. Sekä myyjä että minä olemme asiastamme varmoja... Kumpi tällaisessa yleensä "voittaa"?
Kommentit (15)
meillä lasketaan kassa illalla ja otetaan asiakkaaseen yhteyttä. jos virhe löytyy se hyvitetään asiakkaalle.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2013 klo 06:30"]
Ojensin myyjälle 20e, sain takaisin kympistä. Sekä myyjä että minä olemme asiastamme varmoja... Kumpi tällaisessa yleensä "voittaa"?
[/quote]
Asia voidaan tarkistaa laskemalla sen hetkinen kassassa oleva rahamäärä. Kassakoneen raportti näyttää paljonko on ollut pohjakassa, paljonko on myyty. Jos rahaa on 10e enemmän, asia selvä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2013 klo 06:30"]
[/quote]
Katsokaa valvontakameran kuvasta.
Jätin puhelinnumeroni, jotta ottavat yhteyttä laskettuaan kassan. Ilmeisesti käteisen kanssa on ollut muutakin ongelmaa, koska soittoa ei ole kuulunut...
Taidanpa maksaa jatkossa vain kortilla
No kassa pitää laskea. Mutta jos et luota että asia hoituu niin laitat palautteen myymäläpäällikölle. Meidän myymälässä oli kerran tilanne, jossa asiakas ei uskonut, että myyjä ei voi antaa seteliä kassasta vain sen vuoksi, että asiakas oli itse sitä mieltä, että maksoi isommalla setelillä. Loppujen lopuksi meillä näki totuuden valvontakamerasta..asiakas oli itse väärässä.:( Kaiken sen huudon jälkeen..
Mut tosiaan, odota, että kassa lasketaan..
Tavallisesti se raha laitetaan "kassakoneen päälle" eli ei lainkaan vaihtorahojen joukkoon laatikkoon vaan erikseen sivuun ja kun vaihtorahat on annettu, laitetaan seteli paikalleen. Ei tule ongelmia siitä, mikä raha se oli.
Tässä esimerkki markka-ajalta.
Ruokakauppa, pitkä jono takanani. Siihen aikaan oli markka-aika ja satasen seteleitä. Maksoin satasella ja sain vain viidestä kympistä takaisin. Huomautin heti. Sanoin antaneeni satasen setelin ja vaadin häntä laskemaan kassan heti. "No, joskus toisen kerran sitten", sanoi kassaneito. Vaadin kuitenkin kovaan ääneen kassan laskemista. Kassaneito kävi jossain oven takana vain pienen hetken ajan. Sain sitten rahani viimein takaisin.
Tässä esimerkki eiliseltä päivältä:
Maksan käteisellä usein, vaikka minulla maksukortti on myös. Esim. Prismassa ja K-Supermarketissa saan aina oikein rahasta takaisin ja ystävällistä palvelua kaupan päälle.
Sitten on kaupparyhmittymä, jonka eräässä toimipaikassa käy valitettavasti kehnosti, jos ja kun joutuu samalle kassapisteelle maksamaan. Käyn ko. liikkeessä noin kaksi kertaa kuukaudessa. Saan aina 1-3 euroa liian vähän takaisin. Vaihtoraha annetaan minulle käteen siten, että kolikot ovat alimmaisena ja seteli esim. viisi euroinen on siinä päällimmäisenä ja kuitti sen päällä. Näen sen liian myöhään, minkä verran olen rahaa käteeni saanut. Se takaisin maksusta kadonnut rahakolikko sitten siirtyy johonkin toiseen ulottuvuuteen eli kassa täsmää.
Mitään näyttöähän tällaisesta ei jälkeen päin ole, joten ei voi muuta kuin syyttää itseään.
Nyyh... olen aivan liian luottavainen, ei tule mieleen epäillä, että joku on paha.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppa, pitkä jono takanani. Siihen aikaan oli markka-aika ja satasen seteleitä. Maksoin satasella ja sain vain viidestä kympistä takaisin. Huomautin heti. Sanoin antaneeni satasen setelin ja vaadin häntä laskemaan kassan heti. "No, joskus toisen kerran sitten", sanoi kassaneito. Vaadin kuitenkin kovaan ääneen kassan laskemista. Kassaneito kävi jossain oven takana vain pienen hetken ajan. Sain sitten rahani viimein takaisin.
Maksan käteisellä usein, vaikka minulla maksukortti on myös. Esim. Prismassa ja K-Supermarketissa saan aina oikein rahasta takaisin ja ystävällistä palvelua kaupan päälle.
Sitten on kaupparyhmittymä, jonka eräässä toimipaikassa käy valitettavasti kehnosti, jos ja kun joutuu samalle kassapisteelle maksamaan. Käyn ko. liikkeessä noin kaksi kertaa kuukaudessa. Saan aina 1-3 euroa liian vähän takaisin. Vaihtoraha annetaan minulle käteen siten, että kolikot ovat alimmaisena ja seteli esim. viisi euroinen on siinä päällimmäisenä ja kuitti sen päällä. Näen sen liian myöhään, minkä verran olen rahaa käteeni saanut. Se takaisin maksusta kadonnut rahakolikko sitten siirtyy johonkin toiseen ulottuvuuteen eli kassa täsmää.
Mitään näyttöähän tällaisesta ei jälkeen päin ole, joten ei voi muuta kuin syyttää itseään.
Nyyh... olen aivan liian luottavainen, ei tule mieleen epäillä, että joku on paha.
Kolikot kuuluu antaa ensin kämmeneen, sitten seteli koska muuten jos kolikot olisi setelien päällä ne tippuisivat ja tippuvatkin asiakkaalta helposti.
Itseäni on opetettu että jos asiakas maksaa setelillä niin sitä seteliä ei tungeta heti sinne kassaan omalle paikalleen, vaan se jätetään erilleen, poikittain siihen kassalippaan, päälle, koska jos tulee epäselvyyttä millä asiakas on maksanut niin sen voi helposti sitten nostaa siitä ja näyttää että tällä rahalla maksoit.
Vanhan tavan mukaan asiakkaalta saatu seteli pidetään lokerikon päällä kun lasketaan ja annetaan vaihtorahat. Näin asiakkaan seteli on silmien edessä erillään kun erotus lasketaan. Vasta sen jälkeen seteli sujautetaan lokerikkoon setelin arvon mukaan. Eikä tietenkään vexlata seteleitä eestaas jos asiakas sittenkin maksaa satasella, eikun viiskymmppiä, tässä olisi vielä nämä parikympin setelit josta haluan eroon...
Tietenkin jos asiakas vasta myöhemmin huomaa valuuttavajeen niin pitää laskea pohjakassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolikot kuuluu antaa ensin kämmeneen, sitten seteli koska muuten jos kolikot olisi setelien päällä ne tippuisivat ja tippuvatkin asiakkaalta helposti.
Itse asiassa johtuu siitä että palautusrahat lasketaan ostosummasta ylöspäin maksettuun rahaan. Eli 38,80 euron ostos jonka maksaa 50e setelillä palautetaan järjestyksessä ensin 20 snt, 1e ja 10e laskien asiakkaalle ääneen 39, 40 ja 50 euroon. Nykyään katsotaan vain koneelta että 11,20 takaisin olkaa hyvä
Suosikaa korttimaksua. Käteisen kanssa on aina virheen mahdollisuus niin asiakkaalla kuin myyjällä. Lisäksi raha on ihan sairaan likaista, sen huomaa rahaa käsitellessä kyllä. Ihmiset myös oikeasti nuolee sormiaan että saavat setelistä kiinni ja myyjät niitä sitten käsittelevät ja kohta sen nuollun setelin saa joku toinen asiakas joka taas kohta nuolee sormiaan jne....
riippuu kaupasta ja myyjästä, meillä asiakas on oikeassa