Onko joltain muka leikattu työmarkkinatukea aktiivimallin takia?
Kommentit (16)
"No niin, nyt alkoi tapahtumaan kun Rambo sai rynkyn. Siellä jo ukkoa kylmenee."
"Niiku puukko, jousipyssy ja rynkky ei riittäisi. Nyt Rambolla on aseenaan helikopteri. Epäreilua- rosvoja kohtaan."
t: aktiivimallin isä
Multa on.
Ei riitä, että korkeakoulutettuna teen työhakemuksia ja soittelen niiden perään. Minun pitäisi mennä CV:n tekokurssille, jolloin aktiivisuus täyttyisi. Siellä kun istuu päivästä toiseen, niin varmasti jaksaa iltaisin alkaa täyttelemään työhakemuksia!
Vierailija kirjoitti:
Multa on.
Ei riitä, että korkeakoulutettuna teen työhakemuksia ja soittelen niiden perään. Minun pitäisi mennä CV:n tekokurssille, jolloin aktiivisuus täyttyisi. Siellä kun istuu päivästä toiseen, niin varmasti jaksaa iltaisin alkaa täyttelemään työhakemuksia!
No voi..Korkeakoulutetulle varmaan raskasta istua muutama tunti päivässä cv kurssilla.
Prof P.Mattila ei ole huolissaan aktiivimallista. Hänen mukaansa se iskee vain kaikkein veltoimpiin ja passiivisimpuin työttömiin. Joten voit olla huoleti. Ellet ole veltto joka ei muutenkaan saisi mitään tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa on.
No voi..Korkeakoulutetulle varmaan raskasta istua muutama tunti päivässä cv kurssilla.
Jos olisin työtön, minusta olisi tosi outoa mennä CV:n tekokurssille. Tuo varmaan tarkoitti, että jokainen korkeakoulutettu osaa tehdä ansioluettelon, sillä esimerkiksi minulla oli yliopistolla useampi kurssi, jossa CV tehtiin niin suomeksi, englanniksi kuin ruotsiksikin. Eikö tuollaiset turhanpäiväiset kurssit vaan lisää kustannuksia, joita säästettiin leikkauksilla? Vai onko tavoitteena vain se, että työttömät eivät halua mennä turhille kursseille, joista ei ole hyötyä, jolloin voidaan leikata tuesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa on.
Jos olisin työtön, minusta olisi tosi outoa mennä CV:n tekokurssille. Tuo varmaan tarkoitti, että jokainen korkeakoulutettu osaa tehdä ansioluettelon, sillä esimerkiksi minulla oli yliopistolla useampi kurssi, jossa CV tehtiin niin suomeksi, englanniksi kuin ruotsiksikin. Eikö tuollaiset turhanpäiväiset kurssit vaan lisää kustannuksia, joita säästettiin leikkauksilla? Vai onko tavoitteena vain se, että työttömät eivät halua mennä turhille kursseille, joista ei ole hyötyä, jolloin voidaan leikata tuesta?
Itse myöskin korkeakoulutettuna kävin tuollaisen kurssin. Harmikseni kurssi ajoittui juuri aktiivimallia edeltävälle ajalle joten en saanut siitä edes tuota taloudellista etua. Ilmaisen pitsan sain kurssin päätteeksi eli ei kai se sitten ihan hukkaan mennyt.
Samoin on leikattu, sekä tuli usean viikon karenssi päälle. Vaikeaa on kiertää, kun on automaattileikkuri.
Kyllähän isolta osalta leikataan. Ei riitä että on työssä, vaan siitä pitää saada myös riittävän suurta palkkaa. Ei myöskään mikä tahansa aktiivisuus riitä, vaikka ensin niin sinulle onkin väitetty. Silkkaa kiusantekoa ja tukialennushan tuo vain on.
Tätä mallia on arvostelleet vähän kaikki, yrittäjistä lähtien.
Leikkuriahan ei voi käytännössä kiertää kuin työllistymällä tai osallistumalla koulutukseen. Työtä (edes sitä pätkäsellaista) ei oo tarjolla, ja erilaisille pupunpussausmatooneillekin on paikkoja rajallinen määrä. Että kyllä se on leikkuri viuhahtanut jo useammallakin.
Ja enne kuin joku tulee pätemään että onhan yrittäjyyskin yksi vaihtoehto, niin ei se vaan ole aina. Kun sen yritysidean pitää olla toimiva tai muuten putoat kahta kauheampaan suohon. Vältät siis aktiivileikkurin asettumalla vapaaehtoisesti työvoiman ulkopuolelle ja putoat pahimmassa tapauksessa ikuiseen velkahelvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon se leikkaus on euroissa?
Leikkaus on yhden päivän tuki kuukaudessa. Eli jos elää pelkällä kelan työmarkkinatuella, yhdeltä arkipäivältä maksetaan 32,40 euroa. Lisäksi ilmeisesti se vaikuttaa myös toimeentulotukeenkin, mutta en tiedä miten. Ansiosidonnaisessa sitten se tekeekin jo enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaus on yhden päivän tuki kuukaudessa. Eli jos elää pelkällä kelan työmarkkinatuella, yhdeltä arkipäivältä maksetaan 32,40 euroa. Lisäksi ilmeisesti se vaikuttaa myös toimeentulotukeenkin, mutta en tiedä miten. Ansiosidonnaisessa sitten se tekeekin jo enemmän.
Joo itsellä tt-hakemuksessa tuki on ilmoitettu täysimääräisenä vaikka päätöksessä sitä oli leikattu. Kyse on maaliskuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen se vaikuttaa siten että saat sen leikkauksen verran enemmän toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen se vaikuttaa siten että saat sen leikkauksen verran enemmän toimeentulotukea.
Olen työtön ja asun miehen kanssa yhdessä. Minulta sitä leikattiin, koska sopivaa kurssia ei minulle ole. En kuitenkaan voi saada toimeentulotukea, koska asun miehen kanssa hänen omistamassaan asunnossaan. Käytännössä minun kannattaisi erota miehestäni ja muuttaa yksin asumaan, jolloin saisin paljon parempaa tukea... Jotenkin ei kuulosta kauhean reilulta, että tämä aktiivimallileikkaus kohdistuu jo muutenkin pieneen tukeeni.
Leikkauksen osuus on helppo palauttaa ennalleen säätämällä 20% veroa pienemmäksi, esim 16-17%.
Melko monelta suomalaiselta on leikattu. Missä olet elänyt jos tuollaista pitää kysyä?