Mikä oli teidän mielikuva lapsena peppisaduista ja suklaasuukoista entisellä nimellään?
Ymmärrän kyllä teoriaselityksen miksi sana on kielletty, mutta ei "meidän aikaan" sellaisesta edes puhuttu. Minulle syntyi ainakin tosi mukava mielikuva tummista ihmisistä juuri suklaasuukkojen kuvan ja sensuroimattoman pepin seurauksena.
Kuulin vasta aikuisena mikä yhteys n-sanalla on.
Itse koen kuitenkin liittäneeni sanaan hyvää suklaakarkkia ja hauskan sadun. En mitään negatiivista.
Mites te koette ja onko muistikuvia lapsuudesta?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/88650858-b1f8-479a-a9ee-a1ed5b…
Kommentit (17)
En kauheasti välittänyt Peppi-saduista tai elokuvista. Pusujen nimestä en ajatellut mitään ihmeellistä, vanhempani opettivat, että n-sana on sana missä muutkin. Minun mielestäni oli outoa, kun pusujen nimi muutettiin, miellän ne itse vielä vanhalle nimelle.
En käsitä koko sanasta vouhottamista, kuitenkin tummat ihmiset itsekin käyttävät sitä ja kutsuvat toisiaan sillä nimellä. Se on eri asia, jos sitä huudellaan huvikseen tummille tai haukkumistarkoituksessa. Onhan eskimokin kauhean rasistinen sana, mutta sitä saa käyttää, eivätkä eskimot ole nostaneet siitä mekkalaa.
Vierailija kirjoitti:
En kauheasti välittänyt Peppi-saduista tai elokuvista. Pusujen nimestä en ajatellut mitään ihmeellistä, vanhempani opettivat, että n-sana on sana missä muutkin. Minun mielestäni oli outoa, kun pusujen nimi muutettiin, miellän ne itse vielä vanhalle nimelle.
En käsitä koko sanasta vouhottamista, kuitenkin tummat ihmiset itsekin käyttävät sitä ja kutsuvat toisiaan sillä nimellä. Se on eri asia, jos sitä huudellaan huvikseen tummille tai haukkumistarkoituksessa. Onhan eskimokin kauhean rasistinen sana, mutta sitä saa käyttää, eivätkä eskimot ole nostaneet siitä mekkalaa.
Ja jotkut kiinalaiset vaahtoavat "chinaman ja chinawoman" -muodosta kun me kirjoitamme suomimies ja suominainen.. Mitä kamalaa on maan liittämisessä miehen ja naisen etettn?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on rasistista? Mikä yleensä on tämä vimma tehdä kaikesta rasismia?
En nyt voi sanoa, että mitään erityisen mukavaa mielikuvaa on syntynyt. Lähinnä lapsena vain ihmetytti. Pusut olivat vain suklaata ilman sen suurempaa merkitystä.
Meidän perhe matkusti Italiassa ja siellä näin ensimmäisen kerran tummaihoisen naisen. Homoparin ja klubinkin. Se oli vain tosi erilaista. Muistan kuinka kaverit jälkeenpäin kotona ihmettelivät. Ihan samalla mitalla naurettiin spagetin syömistä lusikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä teoriaselityksen miksi sana on kielletty, mutta ei "meidän aikaan" sellaisesta edes puhuttu. Minulle syntyi ainakin tosi mukava mielikuva tummista ihmisistä juuri suklaasuukkojen kuvan ja sensuroimattoman pepin seurauksena.
Kuulin vasta aikuisena mikä yhteys n-sanalla on.
Itse koen kuitenkin liittäneeni sanaan hyvää suklaakarkkia ja hauskan sadun. En mitään negatiivista.
Mites te koette ja onko muistikuvia lapsuudesta?https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/88650858-b1f8-479a-a9ee-a1ed5b…
Noitten suukkojen alkuperäisnimi ei vaikuttanut mun mielikuvaani hyvin ruskettuneista ihmisistä millään tavalla, kun en lapsuudessani niitä millään tavalla edes ajatellut. Korkeintaan keksin, että tuotteen nimi johtui sen ruskeasta väristä.
Ja Peppi oli kova "jätkä", ja se teki jänniä ja kivoja juttuja, mutta eipä niistäkään juuri tuon kummempia mielikuvia tullut.
Eihän tuollaisia asioita lapsena ymmärtänyt ihmetellä. Peppikirjoja luettiin ja suukkoja syötiin, eikä aikuisetkaan niistä mitään numeroa tehnyt. Ihan positiivisia muistoja noista ajoista, ei mitään ahdistavaa tai kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta puhuen en käsitä, mikä siinä(kään) sanassa on rasistista. Se vain aika usein nostetaan esiin, että sekin on rasistinen sana. En kyllä käsitä, miksi. Minusta tämä rasismi vouhotus on ihan naurettavaa, kun poliisejakin on palkattu kitkemään vihapuhetta netistä. Se on myös mielenkiintoista, että tämä toimii vain siihen suntaan, kun vaalea käyttää vihapuhetta tummaa kohtaan, mutta toiseen suuntaan ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ollut käytössä muuta sanaa alkujaan, joten suomalaisten voi olla vaikeaa ymmärtää sanan taustoja. Wikipediasta ja googlaamalla löytyy tietoa.
Lyhyesti viittaa orjuutukseen ja historiaan ja halveksuntaan.
Suklaiset peppusadut kiehtoi jo pienenä.
t. koprofiili
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Annasta itsestäänkin tuli normaali, vaikka on sadut alkuperäisessä asussaan lukenutkin.
Pöyrystymisestään päätellen ei tullut.
Jos moisesta raivostuu ja alkaa puhua vihamieliselle ohjelmalle altistumisesta, on syytä hakeutua hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ollut käytössä muuta sanaa alkujaan, joten suomalaisten voi olla vaikeaa ymmärtää sanan taustoja. Wikipediasta ja googlaamalla löytyy tietoa.
Niin, mutta ei todellakaan meillä. Se on ollut pikemminkin harmiton, melko ystävällinen ilmaus. Yleissana.
Täkäläinen r*ssittely on ollut oikeasti rasistista.
Ymmärrän että ulkomaalaiset hermostuvat, mutta turha meidän täällä on vaahdota täkäläisille turhasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta ei todellakaan meillä. Se on ollut pikemminkin harmiton, melko ystävällinen ilmaus. Yleissana.
Täkäläinen r*ssittely on ollut oikeasti rasistista.
Ymmärrän että ulkomaalaiset hermostuvat, mutta turha meidän täällä on vaahdota täkäläisille turhasta asiasta.
Kouluissa vaan on yhä useammin niitä tummia, joten ihan kiva jos sana korvataan jollain toisella. Samoin kaduilla kun huudellaan ko. sanalla niin eivät ne huutelijat suklaasuukkoja ajattele. Eli ihan rasistisena voi käyttää myös täällä. Onhan se ystävällistä kuunnella tumman omaa mielipidettä ja jos hän sanoo, että loukkaa niin onko se nyt niin vaikeaa käyttää korvaavaa sanaa jos ei halua loukata? Ei minulla ole tapana loukata tahallaan.
Lapsille olen tuon aikanaan jo 2000-luvun alussa selittänyt.
Efraim on sitä paitsi valkoinen ja hänestä tehtiin kuningas siksi, että ällistyivät kun hän läskinä kellui rantaan haaksirikon jälkeen ja häntä pidettiin siksi ylivertaisena henkilönä.
Ei ollut vaikeaa selittää sanaa edes 18 v. sitten.
Vierailija
</p>
<p>Efraim on sitä paitsi valkoinen ja hänestä tehtiin kuningas siksi, että ällistyivät kun hän läskinä kellui rantaan haaksirikon jälkeen ja häntä pidettiin siksi ylivertaisena henkilönä.
</p>
<p>Ei ollut vaikeaa selittää sanaa edes 18 v. sitten.[/quote kirjoitti:Ei saa sanoa läski. Ainoastaan läski itse saa sanoa itseään läskiksi. Sama pätee n-sanaan ja h-sanaan.
Ko. sana ei ollut aikoinaan suomenkielessä tippaakaan rasistinen, vaan täysin neutraali, kuvasi vain tummia ihmisiä. Esim. muistan jonkun lapsuuden tarinan missä oli ”suloinen n-vauva” ja se tuotti pelkkiä helliä tunteita. Pepin isä oii jännittävä alkuasukaskuningas, joka herätti kunnioitusta. Eivätkä erään suositun aapisenkaan tekijät varmaan mitään pahaa tarkoittaneet N-kirjaimen kohdalla tätä sanaa käyttäessään.
Ihmettelin pitkään, kun yhtäkkiä alettiin toitottaa, että ko. sana on rasistinen ja sitä ei saa enää käyttää koska se on loukkaava. Ymmärrän, jos sen englanninkielinen versio on ollut haukkumanimi ja esim. USA:ssa siksi paheksuttava, mutta suomenkielessä sanan kieltäminen on edelleen typerää.
Lyhyempi versio sanasta voi kalskahtaa vähän kenkummalta, mutta perusmuodossaan tämän sanan merkitystä ja mielikuvaa on mielestäni väkisin alettu muokkaamaan ihan turhaan ikävään suuntaan.
Ilmeisesti Annasta itsestäänkin tuli normaali, vaikka on sadut alkuperäisessä asussaan lukenutkin.