Rautalääkkeistä paha olo
Aloitin rautalääkkeet huonon hempparin takia ja olo on kuin olisi raskaana. Pitääkö vaihtaa toiseen lääkkeeseen?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin rautalääkkeet huonon hempparin takia ja olo on kuin olisi raskaana. Pitääkö vaihtaa toiseen lääkkeeseen?
Olisit pyytänyt päästä rautainfuusioon sairaalaqn.
Hah, ei sinne noin vaan pyytämällä pääse. Mun ferritiini on 10 enkä päässyt.
Minulla oli 18 ja pääsin tiputukseen. Se pussi sitä nestemäistä rautaa maksaa n. 550 euroa kappale! Aika tyyristä tavaraa.
Hah. Kivasti on näissä eroja. Mulla oli taas tippunut arvot niin että ferritiini on 12. Lääkärin mielestä ei syytä edes suun kautta otettavalle raudalle kun viiterajoissa ollaan, oireista viis :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit pyytänyt päästä rautainfuusioon sairaalaqn.
Hah, ei sinne noin vaan pyytämällä pääse. Mun ferritiini on 10 enkä päässyt.
Milläköhän arvoilla/oireilla siihen oikeasti muuten pääsee? Itsellä oli aikoinaan ferrit 7 ja vointi niin huono ettei juuri liikkumaan pystynyt. Mutta ei mitään toivoa päästä infuusioon, kuukausia piti kärsiä ennenkuin löytyi sopiva suun kautta otettava valmiste jolla pikku hiljaa tilanne alkoi korjaantua.
C-vitamiini pitkävaikutteisena tabuna tai iso lasi appelsiinituoremehua (Valion mehussa eniten c-vit) rautavalmusteen kanssa auttaa mulla, ilman ei pysty ottamaan, maha ei kestä yhtään.
Taitaa olla lääkärien tai sairaanhoitoyksikköjen mielivallasta (rahatilanteesta) kiinni, kun tuolla joku on päässyt 18-arvolla tiputukseen :o
Normaalia. Sekin kuuluu asiaan että paska on mustaa.
Kun itse aloitin raudan syönnin, ensimmäisenä päivänä oli hieman huono olo, toisena närästi, kolmantena päivänä närästi ja oksetti enkä saanut nukuttua ja neljäntenä päivänä kunnon oksettava olo ja ripuli jne. Pidin taukoa ja viikon päästä yritin aloittaa uudestaan vähäisemmällä määrällä, nyt ei tullutkaan edes närästystä ja sen jälkeen olen voinut syödä rautaa normaalisti.
Eli siis voi auttaa jos raudan syönnin aloittaa varovasti.
Tuskin infusioon pääseminen on vain arvoista kiinni. Varmaan raudanpuutteen syy ja perussairaudet taustalla vaikuttavat myös.
Ei infuusioon mennä ferritiiniarvon perusteella. Sinne pääsee, jos suun kautta otettavilla rautavalmisteilla ei pystytä korjaamaan raudanpuuteanemiaa.
Milläköhän arvoilla/oireilla siihen oikeasti muuten pääsee? Itsellä oli aikoinaan ferrit 7 ja vointi niin huono ettei juuri liikkumaan pystynyt. Mutta ei mitään toivoa päästä infuusioon, kuukausia piti kärsiä ennenkuin löytyi sopiva suun kautta otettava valmiste jolla pikku hiljaa tilanne alkoi korjaantua.
C-vitamiini pitkävaikutteisena tabuna tai iso lasi appelsiinituoremehua (Valion mehussa eniten c-vit) rautavalmusteen kanssa auttaa mulla, ilman ei pysty ottamaan, maha ei kestä yhtään.