Onko täällä muita, joiden työnteosta ns. ”paperiton” toimisto tekee yhtä kärsimystä?!?!
Meillä on ollut tämä paperiton toimisto niin kauan kuin olen ollut täällä töissä eli yli 3 vuotta. Aikaisemmissa työpaikoissa oli ihan normaalit käytännöt, paperikopioita sai käyttää jos halusi ja milloin halusi, mappeja sai olla jne. Nyt meillä ei ole edes printtereitä (yksi ainoa pomon assarilla, jonka käyttöön on pyydettävä lupaa) ei kaappeja mappien säilyttämiseen ja viimeinen pisara oli se, että kirjat ja muu materiaalikin on oltava sähköisessä muodossa.
Täällä ei mikään toimi. Noin puolet ajasta liitteet ei aukea ja kun jotain lähetetään asiakkaille sieltä tulee valituksia että ei sukea, väärä resoluutio kuvissa, ei voi printata jne. Työlistat ruuhkautuu ja kaatuilee. Kokouspöytäkirjojen, muistioiden ja muun materiaalin määrä on valtava eikä järjestelmässä ole kunnollista hakutoimintoa sisällön perusteella. Hakea voi vain arkistointitietojen (päivämäärä, otsake, diarinro, laatija) perusteella. Valmistelu- ja asiakasmateriaalin tulisi olla henk koht tai tiimin kansioissa, nyt jengi postailee ja copy pastaa niitä mihin sattuu. Sähköisestä materiaalista voi tehdä oman kopion, mutta niitä ei voi muokata tai niihin ei voi tehdä merkintöjä esikatselutoiminnolla, eli jos luet kollegan paperia, et voi tehdä siihen alleviivauksia tai reunamerkintöjä.
Kaikki haluavat käyttää sitä yhtä printteriä koko ajan ja sinne on aina monen henkilön jono.
Bonuksena kaikilla on hennkoht koneena 15” läppäri, jonka näytöitä sitten tihrustellaan töitä. Edes omaa näyttöä ei voi työdä töihin, koska työpisteitä kierrätetään. Neukkareissa jja ryhmätilassa on isot screenit, mutta ne on joko käytössä tai huollettavina.
Hyvää maanantaita vaan kaikille!
Kommentit (12)
Työpisteillä ei ole näyttöjä? Kuulostaa kyllä todella epäekologiselta ja hitaalta jos olette aiemmin tulostaneet aina ne dokumentit mitä olette eolleet työstämässä. Ei ihme että on haettu uudistusta jos olette noinkin vanhanaikaisia olleet.
Meillä sama. Lisäksi on eksoottinen arkistointisysteemi, jonka ansiosta sitä oikeaa dokumenttia on lähes mahdotonta löytää tai sen käyttöön ei ole oikeutta, vaikka työtehtävä edellyttää dokumentin käyttämistä.
Paperittomien pitseriasta saatu idea? Ei aina voi ihan suoraan soveltaa.
Nautin todellakin siitä, ettei h*lvetin paperipinoja ole joka puolella tai tarvitse arkistoida mappeihin loppujen lopuksi tarpeetonta sontaa. Tarvittavat projektikohtaiset muistiinpanot voi tehdä evernoteen liitteineen. Tulostan ehkä kolme kertaa vuodessa pakon edessä.
Läppäriä ei todellakaan ole tarkoitettu 8h tuijotteluun ja näpyttelyyn. Varma tapa hankkia niskajumi noin parissa päivässä.
Ergonomisesti p*rseestä! Näyttö, näppis ja telakka. Mä en tajua näitä kiertäviä työpisteitä, ennen jopa työtuolin kävi säätämässä joku ergonomia guru.
Kyllä se alle 30v m
yyntitykki saattaa pärjätä , mutta jos sulla on esim.2-teholasit niin sopii tulla yrittää.
Ymmärrän tuskasi, ei noilla välineillä ole hyvä töitä tehdä ja olosuhteilla.
Kukaan koskaan mittailut paljonko aikaa menee turhaan tuskailuun ? Se voisi herättää johtoportaan samoin työterveys.
Minä säilytän kirjojani henkilökohtaisessa pukukaapissa, tarvitsen kirjoja joka päivä töissäni. Minulle on hyvin tärkeää, että löydän tarvitsemani tiedot nopeasti ja luotettavasti. Netistä jos lähden etsimään, valitettavan usein sivulle tulee: "virhe, sivulle ei pääse". No homma jumittuu siihen ja asiakas istuu vieressä.
Kirjasta kun katson, siellä on minun omat merkinnät ja muistan sivunumerotkin ulkoa, kun olen käyttänyt samoja kirjoja vuosien ajan. Netissä tekstit muuttuvat tai hermostuneena en löydä oikeaa sivua.
En tee töissäni juuri koskaan virheitä, suosittelen muillekin kirjojen käyttöä.
Hoitotyössä on paperittomuus yleistynyt kaikill osa-alueilla. Monet ennen niin helposti hoidettavat oheistyöt hoituivat nopeasti, nyt niihin menee älyttömästi aikaa juurikin kaiken laitteiden kanssa säätämisen vuoksi.
Joko softassa vikaa, tai käyttäjässä.
Veikkaan käyttäjiä .
Vaihtakaa alustaa, käykää koulutusta vähän..
Unohdin mainita, hoitotyössä olen, ja siellä paperittomuus hyvä, kaikki hoituu nopeasti ja voi tarkistaa heti yms.
15 vuotta sitte papereita sai etsiä ja hakea , meni puli päivää siihen leikkiin.
Pitää vain osata käyttää softaa.
Teen luovaa työtä tekstin ja kuvan parissa. Tulostan vedokseni ja luonnokseni AINA, koska silloin bongaa virheet parhaiten. Paperilta lukiessa saakin paljon uusia ideoita, kun vaihtaa näkökulmaa ja materiaalia. Jos tekee painettavaa materiaalia, se kannattaakin tsekata paperilla läpi.
Toivoisin todella, että minun työssäni paperit ja printtailu kiellettäisiin kokonaan, ja paperittomasta toimistosta tulisi pakko eikä mitään sanahelinää. Kaikki on jo nyt saatavilla ja tallessa sähköisenä, helppo päivittää niin että kaikki tarvitsevat ovat kartalla tilanteesta - mutta kun nää yli 50-vuotiaat dinosaurukset haluaa aina printata ja mapittaa kaiken! Sitten toimitaan väärien ohjeiden mukaan ja katsotaan vanhaa infoa kun "minulla täällä minun ikiomassa mapissani on tämä paperi jonka juuri viime kuussa printtasin!" NO MUTTA KUN SE TIETO ON MUUTTUNUT VIIME VIIKOLLA, JA OLISI SAATAVISSA VERKOSTA PÄIVITETTYNÄ.
En ole itse tarvinnut paperiversioita työssäni tarvitsemista dokumenteista yhtä ainoaa kertaa.
Ottaa päähän tämä järkyttävä ja täysin turha paperin määrä. Koulutusalalla työskentelen.
Ei toimisi ainakaan minulla. Olen vähentänyt paperia mukavuusrajan sisällä, koska sillä on negatiivinen vaikutus työtehoon ja aivotoimintaan, kun mennään mukavuusrajan yli.
Kai teillä on edes kyniä ja paperia?