Kissa vapaana---saako loukuttaa ja ottaa lemmikiksi?
Mukava nuori kissa kulkee vapaana, selvästi hoidettu ja kesy. Miten on , saako sellaisen loukuttaa ja ottaa kotiin lemmikiksi siihen vedoten, että omistaja päästänyt toistuvasti ulos? Mitä tällaisessa tilanteessa kuuluisi oikeaoppisesti tehdä? Syylistyykö ottaja rikokseen, koska tietää kissan olevan jonkun lemmikki?
Kommentit (15)
Ei saa ottaa toisen kissaa. Se on varkaus.
Et saa ulkokissassa sisäkissaa millään, etkä myöskään pölliu kenenkään lemmikkiä. Hommaa hylätty kissa eläinsuojelusta itsellesi.
Anna kissan mennä ja nauttia elämästä. Kyllä se kotiin palaa.
Varkaushan siinä tosiaan on kyseessä. Lemmikkieläimet lasketaan lain mukaan omaisuudeksi.
Itse ampuisin, koska on selkeästi villiintynyt.
Noin minä löysin aviomiehen. Hän kulki talomme porraskäytävässä ja houkuttelin hänet kotiini olutpullolla.
Aloittajana korjaan asiaa sen verran, että siis minä en ole kissaa loukuttanut enkä omaksi ottamassa mutta joku muu on näin tehnyt. Nyt vängätään kenelle kissa kuuluu. -AP-
Ei saa. Harmi sinänsä, varmaan antaisit kissalle paremman kodin kuin ne, jotka antavat sen juoksennella ympäriinsä vapaana. Ei sellaiset ihmiset paljoa kissastaan välitä (ja en nyt tarkoita jossain maatilalla vapaana olevia kissoja, vaan ihan kaupunkiasutuksessa), kissa voi jäädä auton alle yms. Vastuutonta. Mutta loukuta, ja vie löytöeläintaloon. Toivottavasti mahdollisimman usea ihminen veisi irrallaan kuljeskelevan kissan löytyeläintaloon.
Vierailija kirjoitti:
Itse ampuisin, koska on selkeästi villiintynyt.
Itsehän ampuisin sinut, olet selvästi villiintynyt.
Villiintynyt kissaeläin saadaan loukuttaa ja vaikka tappaa. Jos on kesy niin ota itsellesi vain jos haluat. Ei se mikään varkaus ole
kissarakas kirjoitti:
Aloittajana korjaan asiaa sen verran, että siis minä en ole kissaa loukuttanut enkä omaksi ottamassa mutta joku muu on näin tehnyt. Nyt vängätään kenelle kissa kuuluu. -AP-
Kuuluu sille alkuperäiselle omistajalle. Poliisiin vaan yhteys niin varas saa ansionsa mukaan.
/5
Mitä järkeä, löytökissoja on tarjolla ihan kunniallisiakin reittejä käyttäen.
Kissaa vapaana pitänyt joutuu maksamaan kissan tekoset. Esimerkiksi vaikkapa naapurin hiekkalaatikon hiekan vaihdot, naarmutetun auton maalin tai kissan pyydystämien rauhoitettujen lintujen arvon. Vapaana kissaansa pitävä laiminlyö valvontavastuunsa ja vastuun eläimen turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kissaa vapaana pitänyt joutuu maksamaan kissan tekoset. Esimerkiksi vaikkapa naapurin hiekkalaatikon hiekan vaihdot, naarmutetun auton maalin tai kissan pyydystämien rauhoitettujen lintujen arvon. Vapaana kissaansa pitävä laiminlyö valvontavastuunsa ja vastuun eläimen turvallisuudesta.
Tuskin joutuu, koska noita juttuja on tosi hankala todistaa.
Ps. Kissat eivät naarmuta autoja, ja pyydystävät harvoin uhanalaisia lintuja. Tai lintuja ylipäätään. Jos kissa paskoo hiekkalaatikkoon, paskan voi noukkia pois. Koko hiekkaa ei tarvitse vaihtaa.
/5
Ei saa. Se pitää toimittaa löytöeläintaloon. Mikäli sitä ei omistaja sieltä hae ajoissa ja löytöeläintalo katsoo sinut sopivaksi, he voivat luovuttaa kissan sinulle.