Lapsilla pitkiä hoitoaikoja päiväkodissa.
Onkohan jotenkin outo ja mun mies myös, kun vuorottelemme lapsen viennit ja haut, jotta lapsella mahdollisimman lyhyt hoitopäivä? Juttelin asiasta parin ystävän kanssa ja he sanoivat, että miksi ette hoida parisuhdetta ja kauppakäyntejä lapsen olleessa päiväkodissa? Toisen perheen vanhemmat yvät joka perjantai yhdessä kaupassa ja sit hakevat 17.30 lapsen. Toinen pariskunta menee kotiin sänkyhommiin ennen lapsen hakua. Pitävät siis lapsen päikyn sulkemiseen asti hoidossa. Onko tää yleistä? Ei ihme, että työntekijöiden työaika 7.45h ei riitä kun lapset aamusta iltaan hoidatetaan siellä. Eikö päivähoito oo vanhempien työssäkäyntiä ja opiskelua varten niinku pääsääntöisesti?
Kommentit (10)
Täytyy myöntää että näin yksinhuoltajana joskus hyödynnän päiväkotia vähän liikaa. Yleensä kerran viikossa käyn kaupassa ennen kun haen lapset ja silloin heidän päivänsä venyy sinne lähemmäs neljää. Muulloin yleensä kolmelta haku.
Esim. tuo kaupassakäynti on järkevää, koska silloin saa rauhassa tehdä ostoksensa eikä mukana huuda väsynyt lapsi.
Me hoidetaan parisuhdetta lapsen ollessa päiväkodissa. Mies tekee epäsäännöllisiä reissutyötä ja minä opiskelen. Lähimmät tukiverkot on 300km päässä. Kun meillä on molemmilla vapaa, viedään lapsi päiväkotiin ja käydään treffeillä. Tosin haetaan näinä päivinä aina lapsi aikaisin eli kolmen maissa eli ei ehkä edes kuuluta tähän tuomittavana porukkaan.
Itse työskentelen päiväkodissa. Moni vanhempi kenellä on mahdollisuus koittaa kyllä kaikin tavoin hyödyntää madhollisuutt a hakea lapsia aikaisin.
Myös tuntiperusteinen hoitomaksu toi muutosta päivien pituuksiin.
Työntekijöiden työpäivät 7.45 h. Monien lasten hoitopäivät 9-10 tuntisia. Aamuisin ja iltapäivisin aina yksi työntekijä pois ryhmästä, sillä kenenkään työvuoro ei ole päiväkodin aukiolojen pituinen 6.30-17...
Surullista on, että usein se lapsi, joka tulee aamuisin ekana, myös haetaan viimeisten joukossa. 😕
Muistan kouluajoilta kun yhden kaverin äiti roudas tän kaverin pienemmät sisarukset hoitoon vaikka oli itse lomalla töistä. "Sai omaa aikaa".
Vierailija kirjoitti:
Esim. tuo kaupassakäynti on järkevää, koska silloin saa rauhassa tehdä ostoksensa eikä mukana huuda väsynyt lapsi.
Miksi siellä kaupassa pitää käydä molempien ja illalla?
Me käydään kerran viikossa isosti kaupassa, yleensä lauantaiaamuna ja vain toinen.
Tuo on päivähoidon väärinkäyttöä. Osa sitä tekee kuitenkin, älä sinä ala tekemään! On vanhempien tehtävä hoitaa lapsiaan, kun eivät ole töissä/koulussa.