Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20 vuotta lapsiperhearkea

Vanha mutsi
24.02.2019 |

Apua kaivataan! Olen jo yli nelikymppinen äiti kasvattanut lapsia jo parikymmentä vuotta. Nyt viimeinen ekalla. Kaipaan niin jo omaa aikaa ja vapautta. Miten saisi potkua vielä vähän 🤨

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät ikäerot? Ne isot lähtevät maailmalle, yhden (viimeisen) kanssa on sitten enemmän aikaa omille jutuille.

Vierailija
2/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot ikäerot ovat typerät. Onko lapsia eri isille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on kahdesta eri liitosta, ikäerot melko isoja. Vanhimmat aikuistuu kohta. Mutta kyllä väsyttää jo 😣 varoituksen sana. Ap

Vierailija
4/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aivan samassa tilanteessa, mutta koen itseni nuoreksi :)

Voisitko vaan ottaa omaa aikaa ja vaikka reissailla kavereiden kanssa tms? Sitten olisi kotona 7-vuotiaan kanssa arki mukavampaa kun olisi välillä erossa siitä.

Vierailija
5/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi mulla on lapset järkevillä ikäeroilla ydinperheestä.

Vierailija
6/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi myös käynyt noin. Siksi vain yksi lapsi.

Vierailija
7/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vaan pakko jaksaa. Jotain omia juttuja on kyllä pakko keksiä.

Vierailija
8/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein sama täällä.

Perheessä myös 2 kehitysvammaista, joten he rivät koskaan aikuistukaan.

Kyllä se siitä.

Pitää ottaa se oma aika pienissä pätkissä.

Oma aika ei ole minulle ollut etelänmatka tms. vaan vaikkapa 5-45 min/ hetki uppoutua harrastukseen kerrallaan, kunnes joku taas on hihassa kiinni.

Vierailija
9/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehet eivät väsy vaikka ovat 50v tai 60v tai jopa 70v pienten lasten isiä?

Vierailija
10/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet eivät väsy vaikka ovat 50v tai 60v tai jopa 70v pienten lasten isiä?

Odotukset isää kohtaan ovat vähän erilaiset (neuvola, pk, peruskoulu, terveydenhuolto), ja vaikka tässä oltaisiinkin päästy eteenpäin, lapset edelleen roikkuvat biologisista syistä äidissä, joka saa osakseen paitsi katoäitikatoäitikatoäidit, myös enimmät uhmat ja teinikiukut. Mä olisin voinut harkita toista, jos olisin ollut isä. Äitinä, ei.

Vierailija
11/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki omasta ajasta:

Opiskelin erään taidon kännykkäsovellusta apuna käyttäen mm.

autossa parkkipaikalla istuen kun lapsia kuskailin harrastuksiin.

Vierailija
12/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI kuvittelet etteivät väsy :D :D :D :D :D

Kyllä väsyvät!

Juurihan 2-vuotiaan tyttären isä valitti lehdessä väsymystään ja sanoi että jää yksilapsiseksi lapsenhoidon raskauden takia.

Vierailija
13/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan! Isällä on paljon helpompaa, meidän isä on jo 50-v, mutta on omat kaverit ja oma aika. Olisipa ihana vaikka katsoa leffaa! Ap

Vierailija
14/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan koululaisen jo jättää yksin kotiin pariksi tunniksi niin pääsee jonnekin tuulettumaan koska tahansa.

Vierailija
15/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon ajan, minulla neljä lasta, vanhimman ja nuorimman ikäero 15 vuotta. Kolme ensimmäistä reilun vuoden ikäeroilla ja heidät kasvatin liki yksinhuoltajana, naimisissa ollessamme mies oli joko töissä tai harrastamassa. Eromme jälkeen vuorotyö ja naiset veivät kaiken ajan, lapsille sitä ei enää riittänyt. Muutaman vuoden päästä erosta menin uudelleen naimisiin ja koska en kehdannut tunnustaa että olin taas iskenyt käteni p*skaan, jatkoin suhteessa ja tein vielä lapsenkin kanssaan, vaikka suhde ei toiminut. Erosimme kun lapsi oli 2v ja siitä alkoi ajanjakso, jolloin tuntui, että omaa aikaa ei ollut ikinä. Isot lapset olivat teini-iässä, eivätkä missään tekemisissä isänsä kanssa. Nuorimmainen poti pahaa eroahdistusta, eikä olisi halunnut olla erossa minusta hetkeäkään. Oli työ ja tuska saada hänet jäämään päiväkotiin, isälleen ei olisi tahtonut ja sehän suututti isää, mielestään syyllinen siihen olin minä. Vapaata aikaa ei ollut oikeastaan koskaan; harrastuksiini revin ajan lounastauoista, silloin kävin salilla ja vesijuoksemassa jne. Nuorimmainen vielä nukkui äärimmäisen huonosti, joten univelkakin painoi päälle. Mutta nyt lapsi on kohta 14, eroahdistukset on taaksejääneitä (kiitos perheneuvolan tuen) ja teinistä äiti on maailman noloin; normaali nuori siis 😂 Nykyään saan harrastaa ja tehdä tarvittaessa ylitöitä, kunhan vaan jääkaapissa on ruokaa nuorelle. Eli siis tilanne helpottaa kyllä, vaikka joskus tuntuukin, ettei ikinä ole itselle aikaa. Pienikin oma aika auttaa, tsemppiä 😙

Vierailija
16/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on siinä että ne äidit ne lapset huolehtii.

Vierailija
17/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, onneksi lapset saatu nuorena. Kolme lasta joka toinen vuosi-tyyliin ja kuopus maailmassa, kun olin 28. Joku silloin sanoi, että olisi pitänyt lapset tehdä isommilla ikäeroilla, mutta meille tuo sopi, kertarysäyksellä vauvavuodet ja teinikipuilut. Nyt kaikki jo nuoria aikuisia, kuopus enää kotona. Ja omaa aikaa on.. on ollut jo vuosia.

Vierailija
18/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta en ole ikinä ymmärtänyt tätä, että useamman lapsen jälkeen vasta tajutaan miten paljon lapset sitoo ja miten paljon heihin uppoaa rahaa. Luuleeko joku oikeasti, että elämä viiden lapsen kanssa on samanlaista kuin yhden tai kahden? Tai kun itketään ettei ole rahaa tehdä mitään koska kuusi lasta.

Omia valintoja, niiden kanssa pitää sitten vaan pärjätä.

Vierailija
19/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia! Tosi hieno vastaus 😍 itsekin järkeillyt että viiden vuoden päästä on ihan eri tilanne. Ap

Vierailija
20/21 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isät ei väsy koska heidän aivoihnsa ei kuormitu se kaikki muistettava ja säädettävä. Just kaivwlin taas ns terveyslaatikkoa, että milloin tarvitaan punkkirokotteiden vahvistukset, varasin esikoiselle labran ja sitten taas labratuloksille puhelinajan, jonotin vakuutusyhtiöön hakeakseni korvauksia, tarkistin kuopuksen seuraavat kokeet.

Ja niin edelleen. Koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi