Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava väittää että laulutaito ja laulutekniikka ovat er asioita??

Vierailija
23.02.2019 |

Mitä ihmettä??

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on oikeassa.

Joku voi osata laulaa todella kauniisti, mutta tekniikka hukassa. Teknisesti taitava laulaja osaa käyttää ääntään sitä tarpeettomasti rasittamatta ja vaikka esim jännittäisi kauheasti. Tekniikkaa osaamattoman kurkkua kuristaa erilaiset tunnekuohunnat esiintyessä.

Vierailija
2/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaan sama asia. Joku voi väittää että huutaminen on laulua eixole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus opiskellut laulutekniikkaa mutta en väittäisi että ääneni on kaunis tai mitenkään erityinen.

Vierailija
4/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on oikeassa.

Joku voi osata laulaa todella kauniisti, mutta tekniikka hukassa. Teknisesti taitava laulaja osaa käyttää ääntään sitä tarpeettomasti rasittamatta ja vaikka esim jännittäisi kauheasti. Tekniikkaa osaamattoman kurkkua kuristaa erilaiset tunnekuohunnat esiintyessä.

Jos "tekniikka on hukassa", silloin ei osaa laulaa, piste. Jos se kuulostaa jonkin mielestä kauniilta, se on täysin subjektiivista. Laulutekniikka on objektiivisesti mitattava fakya.

Vierailija
5/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on oikeassa.

Mielestäsi siis teknisesti osaamaton voi olla taitava laulaja? En ole typerämpää kuullut?

Vierailija
6/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulutaito ei ole mikään virallinen määritelmä, joten sillä voi tarkoittaa mitä vaan. Klassinen laulaja ja oopperalaulaja laulavat varsin eri tekniikalla, mutta kummatkin voivat olla hyvin taitavia tahollaan.

Vierailija
7/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on oikeassa.

Jos "tekniikka on hukassa", silloin ei osaa laulaa, piste. Jos se kuulostaa jonkin mielestä kauniilta, se on täysin subjektiivista. Laulutekniikka on objektiivisesti mitattava fakya.

Vaikka et osaisi sujuvaa transitiota rintaäänestä pää-ääneen tai oopperalaulajan vibraa niin voit laulaa kuitenkin varsin kauniisti ja taitavasti tekniikkasi rajoissa. Piste pois.

Vierailija
8/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on oikeassa.

Mielestäsi siis teknisesti osaamaton voi olla taitava laulaja? En ole typerämpää kuullut?

No esim. tuo itse kirjoittamasi viesti on selkeästi typerämpi.

Vierailija
9/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo Johanna Kurkela esim. monen mielestä kauniisti laulaa, vaikka laulutekniikan osaamattomuus kuuluukin kurkkuäänenä. Todellinen laulu tulee hallitusti koko kropasta. Vatsalihakset ja niiden hallitseminen muuten on laulajalle tärkeä asia.

Vierailija
10/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että jotkut, joilla on hyvä laulutekniikka, tuppaavat korostetusti esittämään taitojaan niin, että esityksen voluumi menee jo epämiellyttävän puolelle. Silloin amatöörin hento ääni on jo kauniimpaa kuunneltavaa. Joskus vähemmän on enemmän.

Vierailija
11/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että jotkut, joilla on hyvä laulutekniikka, tuppaavat korostetusti esittämään taitojaan niin, että esityksen voluumi menee jo epämiellyttävän puolelle. Silloin amatöörin hento ääni on jo kauniimpaa kuunneltavaa. Joskus vähemmän on enemmän.

Huomiosi on ihan puppua. Äänen ”hentous” ei liity mihinkään amatööristatukseen vaan nimenomaan siihen laulutekniikkaan. Jotkut tyylit vaan ovat hyvin eteerisiä ja ilmavia.

Vierailija
12/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laulutaito ei ole mikään virallinen määritelmä, joten sillä voi tarkoittaa mitä vaan. Klassinen laulaja ja oopperalaulaja laulavat varsin eri tekniikalla, mutta kummatkin voivat olla hyvin taitavia tahollaan.

Molemmat kuitenkin laulavat teknisesti oikeaoppisesti. Esim rock mrtslli laulajat eivät

Vierailija
13/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joillain on kaunis sointi äänessä ja voivat laulaa jopa haastavampia kappaleita vaikka tekniikka on hukassa.

Vierailija
14/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat kuitenkin laulavat teknisesti oikeaoppisesti. Esim rock mrtslli laulajat eivät

Totta kai rock ja metallilaulajat laulavat teknisesti hyvinkin oikein. Tai no, ainakin ne hyvät. Ne jotka eivät osaa rocklaulutekniikkaa ovat paskoneet äänensä hyvin nopeasti. Esim. joku Bruce Dickinsonin tekniikka on aivan huikeaa ja hänen äänikontrolli on maailman ehdotonta huippua.

Vierailija
15/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa on paljon vocal coach / voice teacher / singing teacher reacts -videoita, jotka on tosi mielenkiintoista kuunneltavaa. Esim. just Bruce Dickinsonin tai Floor Jansenin tekniikasta on useampi video.

Vierailija
16/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo Johanna Kurkela esim. monen mielestä kauniisti laulaa, vaikka laulutekniikan osaamattomuus kuuluukin kurkkuäänenä. Todellinen laulu tulee hallitusti koko kropasta. Vatsalihakset ja niiden hallitseminen muuten on laulajalle tärkeä asia.

Mä tunnen useamman laulua opiskelleen henkilön, jotka osaavat laulaa teknisesti hyvin. Vain yhden heistä laulu kuulostaa kauniilta. Hän kuulosti hyvältä jo ennen kuin aloitti opinnot. Aloitti ne aikuisina ja innostui niistä kun vei lastaan laulutunneille ja lapsen laulunopettaja suositteli, että isäkin alkaisi käydä tunneilla. Bongasi lahjakkuuden.

Vierailija
17/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai rock ja metallilaulajat laulavat teknisesti hyvinkin oikein. Tai no, ainakin ne hyvät. Ne jotka eivät osaa rocklaulutekniikkaa ovat paskoneet äänensä hyvin nopeasti. Esim. joku Bruce Dickinsonin tekniikka on aivan huikeaa ja hänen äänikontrolli on maailman ehdotonta huippua.

Itseasiassa se örinämetallin örinäkin vaatii oman tekniikkansa tai on äkkiä ongelmia kurkun kanssa.

Vierailija
18/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laulanut lapsesta asti, ja nyt vuoden opiskellut laulun tekniikkaa. Olen saanut hyviä vinkkejä hengitystekniikkaan, pää-äänen käyttöön ja laulun sointiin. Vaikka siis olen ollut hyvä laulamaan aina, niin olen oivaltanut tekniikkaa opiskeltaessa monta hienoa asiaa joita voin käyttää hyväkseni esim päästäkseni korkeammalle tai tuottaessa erilaisia saundeja. Toki laulunopettajan itsensä ääni on mielestäni liian kova ja kliininen vaikka teknisesti varmaan huippuun hiottu. Itse pidän pehmeämmästä ja rosoisemmasta saundista.

Vierailija
19/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallanvaara kirjoitti:

Olen joskus opiskellut laulutekniikkaa mutta en väittäisi että ääneni on kaunis tai mitenkään erityinen.

Minusta laulutaitoon kuuluvat sekä laulutekniikka, oikeanuottisuus, ääniala että äänensävy tai mikä sointi onkin.

Vierailija
20/31 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä Jenni Vartiainen joka on itse ammatiltaan laulunopettaja. Hänellä on tekniikka hallussa, ja läähätys sekä huokailu ovat itse valitsemia tehokeinoja jotka kuuluvat lähinnä studiosoundissa eikä keikoilla niinkään. Jennillä siis on laulutaitoa mutta tekniikka välillä hakusessa.