Miten sä olet aloittanut sijoittamisen (osakkeisiin, rahastoihin)?
Mitä vinkkaisit aloittelijalle? Mitä tekisit toisin? Millaisella summalla lähdit liikkeelle?
Kommentit (14)
Aloitin Nordnetin rahastoista, sieltä tuli suosituksia mitä kannattaa ostaa. Nyt on muutaman satanen laitettu eri rahastoihin. Niin lyhyt aika tietysti, ettei vielä voi sanoa oikein mitään. Tutkin kyllä sitäkin, että laittaisin kuukausittain pikkusumman, mutta tuntui helpommalta säästää ensin muutama kuukausi käyttötilille ja laittaa isompi summa kerralla. Niillä summilla mitä nyt on varaa laittaa, ei oikein kai osakekauppa kannata, enkä edes ole ehtinyt perehtyä siihen sen kummemmin.
Lainasin aihetta käsittelevän kirjan.
Olen kyllä lukenut jotain sijoittamista käsitteleviä blogeja ja tutkinut muutenkin, mitä tietoa netistä löytyy. Ja tietysti kysellyt vähän av:llakin.
Liityin myös fb-ryhmään, mutta mielestäni sellainen ei voi olla ainoa tietolähde. Tietyissä asioissa fb-ryhmä on ihan ok, mutta se ei todella voi olla ainoa paikka, johon perustat tietämyksesi aiheesta.
Olen avannut arvo-osuustilin ja tutkimisen jälkeen ostanut yhtä rahastoa 15 eurolla ja toista 30 eurolla:) Eli hyvin maltillisesti tässä ollaan liikkeellä:)
Unohda äkkirikastuminen startupeilla tai listatuilla senttiosakkeilla. Näihin voi laittaa pelirahaa sitten, kun varakkuutta on kertynyt. Muuten menetät pääomat nopeammin kuin silmänräpäys
Ostan yleensä nykyisin laadukkaita yhtiöitä, joiden kurssit ovat olleet laskussa pidempään. Vanha ja iso yhtiö menee hyvin hvyin harvoin maksukyvyttömäksi, vaikka väliaikaisia ongelmia voi olla mitkä laskevat kursseja. Pyrin ostamaan pohjalta, vaikka ajoitus on aina hankalaa. Silloin kun sijoittajat alkavat huudella suurista ongelmista ja konkurssista, niin ostan. Tilanne tasaantuu nopeasti ja nousu on rajua.
Toinen hyvä taktiikka on ostaa hyvää osinkoa maksavia yhtiöitä pikkuhiljaa, kerryttäen omistusta jos ei ole mielenkiintoa seurata markkinoita kuin silloin tällöin. Vältä näiden ostamista jos kurssi on jo noussut rajusti ja arvostus on kallis, seuraa tilannetta ja osta kun kurssi on maltillisemmalla tasolla.
Ennakoinnissa kannattaa ottaa riskiä, sillä sitten kun kaikki huutavat maailmanvalloitusta ja rahantuloa, niin nämä ovat jo kurssissa ja se on silloin myöhäistä pl. hyvin harvoissa tapauksissa kuten Amazon ja Apple aikoinaan.
Pitää osata myös myydä huipulla. Itse myyn jos olen saanut kymmeniä prosentteja voittoa ja etsin seuraavan kohteen.
Sijoitusneuvoja on antamassa kaikenmaailman maakareita ja kannattaa uskoa näitä varauksella.
Aloittelijalle neuvoni on vähäkuluinen indeksirahasto, tai laadukkaat osinkoyhtiöt, tai vähän enemmän jännitystä: Osakepoiminta suuremmista yhtiöistä kurssiaallon pohjilla, joilla kyky palautua tuloskoneeksi.
Näin sijoittamalla rahoja tuskin menetät, vaikka miinukselle saattaa välillä mennä reilustikin. Taatusti palautuu jossain vaiheessa.
Vältä hypeä (99 % myöhästyt tästä) ja ole haukkana kun veri virtaa kadulla ja sijoittajat huutavat loppua, silloin ne rahat tehdään.
Netissä olen törmännyt kommentteihin, joiden sisältö on myös, että "aloittelijana maksoin oppirahat". Eli aloittelijana on tuottojen kiilto silmissä tehnyt nopeita päätöksiä. Ajattelin itse tehdä aika harkittuja päätöksiä. Tietysti ei voi aina tietää, miten tulevaisuudessa käy, mutta ainakin voi ottaa mahdollisimman paljon selvää.
Hyviksi vinkeiksi olen havainnut vastaamisen niihin kysymyksiin, että minkälaiset on omat tavoitteet sijoittamisessa ja minkälainen on oma riskinsietokyky.
Vierailija kirjoitti:
Netissä olen törmännyt kommentteihin, joiden sisältö on myös, että "aloittelijana maksoin oppirahat". Eli aloittelijana on tuottojen kiilto silmissä tehnyt nopeita päätöksiä. Ajattelin itse tehdä aika harkittuja päätöksiä. Tietysti ei voi aina tietää, miten tulevaisuudessa käy, mutta ainakin voi ottaa mahdollisimman paljon selvää.
Hyviksi vinkeiksi olen havainnut vastaamisen niihin kysymyksiin, että minkälaiset on omat tavoitteet sijoittamisessa ja minkälainen on oma riskinsietokyky.
Tämä kommentti siis kommentoijalta 3.
Kannattaa tietysti tehdä vertailuja, ainakin itse totesin Nordnetin edullisemmaksi kuin pankin tarjoamat vaihtoehdot. Mutta se on tietysti pankkikohtaista.
2
Minä aloitin Mandatumin rahastoista. Vai olikohan se ensin Interbank? En jaksa muistaa. Mutta olen kulkenut tyypillisen sijoittajan polun: kivijalkapankin rahastot -> Seligsonin rahastot -> suora osakesijoittaminen.
Tärkeintä on aloittaa. Ja ollut kiinnostunut ottamaan asioista selvää matkan varrella. Jos ei alussa ole jotain suurta perintöä sijoitettavaksi vaan lähtee tyhjästä ja sijoittaa palkasta, niin ei siinä suurta vahinkoa pääse tapahtumaan vaikka alussa vähän töpeksisikin. Silloin kun itse sijoittelin rahastoihin, Seligsonin rahastot olivat fiksuin vaihtoehto pienien kulujensa vuoksi. Nykyisin on muitakin vaihtoehtoja (Nordnetin Super-rahastot esim.) mutta ei Seligson edelleenkään ole huono paikka aloittaa. Heidän sivuillaan on myös paljon hyvää perustietoa sijoittamisesta.
Sijoittamisessa pätee se, että talousasiat alkavat kiinnostaa enemmän, kun on vähän omaa rahaa pelissä. Samaten kun pikku hiljaa säästää palkasta ja summat kasvavat, oppii siinä matkan varrella myös itsestään sijoittajana. Ennen kuin on omalla rahalla mukana, ei pysty oikein arvioimaan miten reagoi esim. kurssilaskuun. Siihen kurssien heiluntaan on ihan hyvä totutella ajan kanssa ja pienemmillä summilla. Kun on yhden kunnon romahduksen kokenut sijoittajana, niin hermot pitävät paljon paremmin seuraavalla kerralla, kun sijoitusten määräkin on luultavasti suurempi. Tai sitten oppii itsestään sen, että hermot ei vaan kestä ja säätää sijoituksensa sellaiseen asentoon, että saa maltillisempaa tuottoa pienemmällä arvonvaihtelulla/riskillä.
Jos suora osakesijoittaminen kiinnostaa, Nordea on nykyisin kulujensa puolesta hyvä vaihtoehto, kun aloittaa pikkusummilla. Välityspalkkio on maksimissaan prosentin, joten voi ostaa osakkeita vaikkapa 200 eurolla ja välityspalkkiota menee silloin 2€. Tämä mahdollistaa sen, että voi aloittaa jo pienillä summilla ja huolehtia samalla hajautuksesta.
Sijoittaja tarvitsee ennen kaikkea kärsivällisyyttä. Merkittävien pääomien kerryttäminen vaatii pitkää aikaa. Tietenkin auttaa, jos voi säästää kuukaudessa suuria summia, mutta kyllä se silti vie aikansa ennen kuin pääsee edes johonkin sataan tuhanteen euroon. Jos tuollaisen summan saa säästettyä osakkeisiin, voi odottaa saavansa vuosittain noin 3000€ netto-osingot. Ja tuokin pieneltä tuntuva summa on kovan työn takana.
Tein tilin Degiroon ja laitoin sinne pari kymppiä, joilla ostin muutaman osakkeen. Tarkoitus oli vain testata miten homma käytännössä toimii. En ole rikastunut noilla ensimmäisillä osakkeilla, mutta opin miten homma toimii ja nyt ostan muutamalla satasella kuussa. Degiro on edullinen välittäjä erityisesti myös pienillä summilla sijoittaville.
Vierailija kirjoitti:
Pitää osata myös myydä huipulla. Itse myyn jos olen saanut kymmeniä prosentteja voittoa ja etsin seuraavan kohteen.
Tällä neuvolla kyllä helposti torppaa suuremman kurssinousun itseltään. Joskus se "huipulla" myyminen voi olla järkevääkin, jos osake on yliarvostettu. Mutta sen huipun näkee yleensä vasta peruutuspeilistä, ei sitä kukaan osaa etukäteen ennustaa. Toisaalta kymmenien prosenttien voitot voivat olla vasta alkua.
Minä olen ostanut UPM:n osakkeita viidellä eurolla ja tänä keväänä näille tulee osinkoa 1,3€. Olen ostanut Sammon osakkeita alle kympillä ja näille tulee osinkoa tänä keväänä 2,85€. En keksi yhtäkään syytä myydä näitä pois, vaikka kurssinousu lasketaan sadoissa prosenteissa.
Aloitin nollasta loppuvuodesta 2016, kun olin maksanut asuntolainan pois. Aluksi laitoin rahaa kuukausittain ihan Nordean säästäjille tarkoitettuun yhdistelmärahastoon (muistaakseni Säästö 50 tms, en nyt jaksa tarkistaa nimeä). Parin vuoden jälkeen ostin ensimmäiset osakkeeni ja siitä taas parin vuoden päästä löysin Seligsonin indeksirahastot. Tällä hetkellä mimulla in sijoituksia yhteensä noin 145 000 euroa. Mitään perintöjä tms. en ole saanut, vaan suirin osa on palkkarahoista säästettyjä ja loppu sijoitusten tuottoja.
Jos nyt aloittaisin, etenisin eri järjestyksessä. Aloittaisin Seligsonin indeksirahastoilla ja myöhemmin rupeaisin tekemään lisäksi suoria osakeostoja, jos intoa riittäisi. Tosin myös täällä usein parjattu Nordean rahasto on tuottanut hyvin ja toisin kuin täällä usein väitetään, kaikki tuotot eivät ole suinkaan menneet kuluihin.
Suorissa osakeostoissa suosin hyviä osingonmaksajia. Katson pörssilistauksista, mitkä firmat maksavat hyviä osinkoja (suhteessa osakkeen arvoon), ja sitten tutkin muuten, sopiiko firma salkkuuni ja onko osakkeen hinta järkevällä tasolla. Ostin esim. muutama vuosi sitten Fortumia 14 eurolla / osake, ja sen jälkeen olen saanut joka vuosi osinkoja vähintään euron osaketta kohti.
Kuten toisessa vastauksessa sanottiin, piensijoittajalle Nordea on suorissa osakesijoituksissa edullinen. Ostin juuri muutama viikko sitten ihan testimielessä (kun joku täällä väitti, että se ei ole mahdollista) osakkeita 25 eurolla. Kulut olivat oikeasti 25 senttiä.
Kannattaa aloittaa suoraan osingoilla. Näin päätät itse, mitä salkussasi on. Aluksi kannattaa ostaa ns varmoja osingonmaksajia, jotta saa harrastuksestaan myös rahallista mielihyvää alkuvuosina. Sitten kun on paremmin kartalla ja kokeneempi, niin voi sitä riskitasoakin lisätä. Pitää muistaa osakkeissa, että kaikki arvat eivät voita. Pitää osata myös luopua joistain osakkeista, vaikka tappiota tulisikin. Ja mikään puu ei myöskään kasva taivaaseen. Eli jossain kohtaa on hyvä myydä myös voitolla. Itselläni on sellainen käytäntö, että myyn siinä vaiheessa, kun osake on spurtannut ostohinnasta ylöspäin 80% tai enemmän. Ja jos taas tappiota on 30%, niin luovun siinä vaiheessa. Pitkäjänteisyys ei ole pahitteeksi näissä hommissa.
Olen sanonut tämän aiemminkin vastaavissa ketjuissa, ja sanon taas: osakesijoitukset on elämäni ainoa harrastus, joka tuo rahaa. Kaikki muut harrastukset vie sitä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin nollasta loppuvuodesta 2016, kun olin maksanut asuntolainan pois. Aluksi laitoin rahaa kuukausittain ihan Nordean säästäjille tarkoitettuun yhdistelmärahastoon (muistaakseni Säästö 50 tms, en nyt jaksa tarkistaa nimeä). Parin vuoden jälkeen ostin ensimmäiset osakkeeni ja siitä taas parin vuoden päästä löysin Seligsonin indeksirahastot. Tällä hetkellä mimulla in sijoituksia yhteensä noin 145 000 euroa. Mitään perintöjä tms. en ole saanut, vaan suirin osa on palkkarahoista säästettyjä ja loppu sijoitusten tuottoja.
Jos nyt aloittaisin, etenisin eri järjestyksessä. Aloittaisin Seligsonin indeksirahastoilla ja myöhemmin rupeaisin tekemään lisäksi suoria osakeostoja, jos intoa riittäisi. Tosin myös täällä usein parjattu Nordean rahasto on tuottanut hyvin ja toisin kuin täällä usein väitetään, kaikki tuotot eivät ole suinkaan menneet kuluihin.
Suorissa osakeostoissa suosin hyviä osingonmaksajia. Katson pörssilistauksista, mitkä firmat maksavat hyviä osinkoja (suhteessa osakkeen arvoon), ja sitten tutkin muuten, sopiiko firma salkkuuni ja onko osakkeen hinta järkevällä tasolla. Ostin esim. muutama vuosi sitten Fortumia 14 eurolla / osake, ja sen jälkeen olen saanut joka vuosi osinkoja vähintään euron osaketta kohti.
Kuten toisessa vastauksessa sanottiin, piensijoittajalle Nordea on suorissa osakesijoituksissa edullinen. Ostin juuri muutama viikko sitten ihan testimielessä (kun joku täällä väitti, että se ei ole mahdollista) osakkeita 25 eurolla. Kulut olivat oikeasti 25 senttiä.
Hupsis, tarkoitin loppuvuodesta 2006.
Sijoitan pantillisiin palautuspulloihin, ostan Alkosta tuotteet täysinä jonka jälkeen juon ne tyhjäksi ja säästän pullot. Tässä yhdistyy huvi ja hyöty, yksi kivitalo mennyt jo sijoittamiseen mutta sijoituksen arvo kuitenkin lähentelee teltan arvoa!
Onko sinulla oikeasti varaa sijoittaa?. Moni aloittaa, mutta sitten joutuu pian myymään osakkeet pois kun tarvitsee kengät jne.