Mikä on asumisoikeusasunto?
Kommentit (8)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Asumisoikeusasunto
En suosittele - se asumisoikeusmaksu on kallis, jopa keskivuokraa korkeampi. Muutama tuttavani on asunut tuollaisessa ja lähti heti, kun vaan pääsi, eikä heistä kukaan ole pitänyt asumismuotoa hyvänä.
Asumismuoto, joka on tarkoitettu että nekin joilla ei ole varaa ostaa omaksi omistusasuntoa voisivat halutessaan asua vuokra-asumista vähän vakaammassa ja enemmä oman kodin omaisessa (mm. saa laittaa asunnon sen näköiseksi kuin haluaa) asunnossa. Tulorajoja näihin ei ole, mutta varallisuusraja on, eli myönnetään vain nille joilla ei ole varaa ostaa samalla paikkakunnalla vastaavaa asuntoa omaksi. Asuntoja saa hakemalla kunnalta asumisoikeusnumeron ja sitten jonottamalla kiinnostavia kohteita numerollaan.
Itse olen asunut asossa yli 10 vuotta. Helsingissä asunnot, ainakin kivoilta alueilta, on näin sinkkuna turhan kalliita. Asossa pystyn asumaan rivitaloasunnossa mukavalla alueella ilman liian isoja kk-kuluja tai pelkoa yhtäkkisistä vuokrankorotuksista. Olen myös laittanut asuntooni mm. uudet keittiönkaapit, laminaattilattiat ja kylppärin pinnat.
Se on asumismuoto, jossa 15% hinnalla saat pysyvän asumisoieuden, mutta asunto on vuokra-asunto. Itse olen kyllä viihtynyt jo yli 16 v. Ainakin pk-seudulla vuokra on kilpailukykyinen.
Ihan googlettamalla selviää, mutta noin lyhyesti maksat noin 15 % asunnon hinnasta ja vastike on lähellä normaalia vuokraa. Yleensä halvempi esim. itsellä ~800 euroa kolmiosta ja markkinavuokra vastaavasta olisi 1000-1200 euroa. Poismuuttaessa myynti on helppoa, koska asumisoikeusyhtiö ostaa sen takaisin eli riskitön. Talot usein hieman laadukkaampia ja rauhallisempia kuin vuokrakasarmit. Asumisoikeusasuntoon saa helposti pankkilainan, koska uusissa asunnoissa asunto kelpaa 100 % vakuutena. Vanhoissa asoissa jokin prosenttiosuus kelpaa takuuna.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Asumisoikeusasunto
En suosittele - se asumisoikeusmaksu on kallis, jopa keskivuokraa korkeampi. Muutama tuttavani on asunut tuollaisessa ja lähti heti, kun vaan pääsi, eikä heistä kukaan ole pitänyt asumismuotoa hyvänä.
Pienillä paikkakunnilla on noin, mutta isoissa kaupungeissa varsinkin suhteellisen kalliilla alueilla ihan toisin päin eli on reilusti vuokraa halvempi se asomaksu. Siihen on ihan syynsä, miksi esim. Ar*bianrannan, Pikku-Huopalahden, Viikin Latokartanon jne asuntoihin on vuosien jonot - asunnot noilta alueilta ovat kalliita ostaa tai vuokrata, mutta ason kuukausimaksu samaa hintaluokkaa kuin Kontulassa. Menee siis vain asunnon rakentamisvuoden ja neliöiden, ei alueen yleisen hintatason mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Googleta, pölkky.
Ei noin, vaan näin: Googlaa, pölkky.
Googleta, pölkky.