Saako/pitääkö lasta opettaa syömään maiskuttamatta ja louskuttamatta?
Kyse ei siis aivan pienestä lapsesta vaan koululaisesta. 7-luokkalainen mässää äänekkäästi ja olen yrittänyt sanoa, että pitää syödä ääneti. Mieheni on juurikin maiskuttaja ja niitä syönnin ääniä kuuluu. Minä taas en kestä yhtään näitä ääniä ja ne on minulle sama kuin vetäisi liidulla seinään. Joudun poistumaan paikalta jos kuulen syönnin ääniä. Syököönsä siis kukin miten haluaa vaikka mässää kuin possut vai pitääkö käskeä syömään ääneti? En tiedä mikä on normaalia, koska itse olen herkkä noille äänille(sille on joku diagnoosikin, joka ei kestä toisten syönnin ääniä) ja itselleni ne on kauhistus? Töissä ollessani söin aina ennen muita etten joudu syömään samaan aikaan, koska sitten tuntui siltä, että teki pakolla mieli huutaa "älä maiskuta samalla kun syöt".
Kommentit (8)
Mies ja appiukko on tällaisia suu kiinni louskuttajia. Kyllä ärsyttää, eikä voi oikein aikuisille sanoakaan. Meillä kotona opetettiin syömään äänettömästi.
Misofonia on hirveä vaiva joka aiheuttaa todellista kärsimystä.
Jos vaan mitenkään viitsit niin opeta lapsellesi pöytätavat.
Miehesi saattaa olla menetetty tapaus.
Minulla on aina korvatulpat kun syön mätsyttäjä lötskyttäjien kanssa.
Se tunne mikä siitä äänestä tulee, tuntuu ihan samalta kun joutuisi väkivallan kohteeksi.
Ihan sama tunne kun joku löisi naamaan, tai levittäisi pakaransa levälleen ja tikistäisi tuhnua sentin päässä nenästäsi.
Raivostuttavaa. Ja kun toiset on silleen että, no mikä sulla nyt?
Meinasin tulla kommentoimaan että älä nyt ihan pienelle taaperolle tuosta valita että ei jää mitään ruokailutraumoja. Mutta että oot päästänyt hänet jo 7. luokkalaiseksi puuttumatta mässytykseen??
Mistä nykyään tuo nuorten miesten estoton räkähissi kun lapsena puututtiin tiukasti koulussa ja nenäliinan käyttöä mitä ei kyllä paljoa näe nykyään nuorilla?
Sitten kun vihdoin tapasin päälle kolmikymppisenä poikamiehenä viimein ihanan naisen niin olin niin onnellinen kun hänellä oli hyvät pöytätavat. Poikansa mässytti mutta se onneksi loppui kun siitä puhuttiin. Minulla on varmastikin misofonia.
Mä yritän opettaa 17-vuotiaalle suu kiinni syömistä...
Kärsit ehkä misofoniasta?
Kyllä minun mielestä pitääkin ohjata lasta, ettei ole kohteliasta ja hyvätapaista mässyttää. Harvalla nyt misofoniaa on mutta ei kukaan tykkää mässytyksestä. Itsellä taitaa myös olla tuo misofonia..