Onko osittaisella hoitovapaalla olevia?
Sain juuri tänään tietää, että en saa tehdä lyhennettyä työviikkoa /4pv/vko) vaan joudun tekemään lyhennettyä työpäivää (5h/pv). Todella tylsä juttu!
Kysymys siis on ehkä hupsu, mutta kuuluuko 5 tunnin työpäivään ruokatunti?
Osaako kukaan sanoa millaista hoitomaksua lapsesta maksetaan, kun lapsi on 25h/viikko hoidossa? Onko maksu 80% täydestä maksusta?
Kiitos, jos viitsit vastata.
Kommentit (5)
Vantaalla ainakin lasketaan päivittäinen hoitoaika, mikä sulla ois siis 5-7h päivä ja se on 80% koko maksusta, mutta kysy ihmeessä omasta kunnastasi.
Kuuluuko kuuden tunnin työpäivään ruokatunti?
Tai siis jos olisi töissä 6h/pv, tulisiko oikeasti olla 6h+ruokatunti?
Jos lapsi on 4-6v, voiko osittaista hoitovapaata saada?
Entä jos työnantaja ei suostu osittaiseen hoitovapaaseen (minimiin 6h/pv, 30h/vko)? Mitä olette tehneet?
.. ainakin rahoitusalalla työaikaan. Minä kun teen 6 h/pv niin käytännössä olen töissä 6,5 tuntia, mimini 20 min. ruokatunti on pidettävä. Luulen, että ruokatunnin osuus on ihan alakohtaista eli riippuu TES-ehdoista.
Osittaista hoitovapaata voit pitää kunnes nuorin lapsi on lopettanut peruskoulun 2. luokan. Kela maksaa osittaisesta hoitovapaasta tukea kun lapsi on alle 3-v. tai eka/tokaluokkalainen. 4-6 vuotiaan lapsen vanhempana voit siis tehdä lyhennettyä työaikaa mutta Kelan tuki (huimat n. 50e käteen) jää pois.
Eikös tämä lyhennetty työaika ole lakiin kirjoitettu eli millä perusteella työnantaja voisi sen kieltää?
se lisää työaikaa.
Ja hoitomaksu määräytyy kunnan mukaan eli eri kunnissa on eri käytäntö. Käy tutkimassa kuntasi nettisivuja. Mutta luulen ettei alennusta välttämättä heru yhtään.