Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Remppamies tuli sisään yleisavaimilla kun en reagoinnut ovikelloon

Vierailija
20.02.2019 |

Minusta pitäisi laittaa lappua etukäteen milloin tulee.
Mitä jos olisin ollut suihkussa ollut ja yhtäkkiä ilmestyy,
Jos olisin mies oisin tirvaissut käkättimeen.
Voisiskohan haastaa oikeuteen kotirauhan häiritsemisestä.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit mennyt avaamaan oven, oltaisiin tältäkin ketjulta vältytty!!!

Vierailija
42/45 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En avaa kellekään tuntemattomalle. Sitäpaitsi niillä ei pitäis olla enää mitään asiaa huoneistoihin, kun remontinkin piti olla ohi jo kuukausia sitten ja ovat rappukäytäviä vaan kunnostaneet. Sitäpaitsi toinen remonttifirma laittaa lappusia päivistä jolloin tulevat. -ap

No, valitettavasti kaikilla remppafirmoilla ei voi olla työntekijöinä juuri sinulle tuttuja henkilöitä, joten koska et suostu tuntemattomille avaamaan ovea niin työntekijän on pakko tulla omilla avaimilla... Ihme uuvatti siellä taas valittaa "En avaa kenellekkään tuntemattomalle", hoh hoi...

Pitää ILMOITAA ja sopia etukäteen, remppamiehillä EI OLE mitään laillista oikeutta tunkeutua kenenkään asuntoon, sellaista ei ole edes poliisilla, ellei kotietsinnän edellytykset täyty.

Valoja päälle!

Periaatteessa mielestäni Suomessa kotietsintälupa tehdään jälkikäteen ja ainakin yleensä polisiit voi tulla suoraan kotiin kyselemättä. USA:ssa on ihan eri. Meillä on enemmän Venäläinen malli että voi tulla suoraan luvatta, koska lupa ilmeisesti tehdään jälkikäteen?

Näin olen ymmärtänyt.

Ja kyllähän nykyään huoltomiehetkin tulee luvatta, koska työt on pakko hoitaa. Erityisen ongelmallisia on ne asunnot jossa on lisälukko asennettu. Sitten ovi pitää kammeta auki väkisillä.

Mulla on eteisessä riistakamera ja jos joku huoltomies tulee ilmoittamatta sisään niin teen kyllä siitä rikosilmoituksen. Lisäksi on ketju sisäpuolella ettei pääse sisään jos olen vaikka nukkumassa. Ei voi olla niin että toisten asunnoissa kuljeskellaan luvatta vaikka mitä pitäisi hoitaa. 

Eli siis haluat saada sakot salakatselusta ilmiantamalla itsesi? Siinä että huoltomies tulee asuntoon tekemään kiireellistä huoltotoimenpidettä ei ole mitään laitonta, mutta sen sijaan se että kuvaat asunnossasi käyviä ihmisiä ilman heidän suostumustaan on rikollinen teko.

Nyt alkaa aika sekaista juttua tulemaan, jokainen voi kuvata kotonaan just niinkuin haluaa.

Asuntoon tunkeutuminen on rikos, alkaen kotirauhan häirinnästä, edes poliisilla ei ole tätä oikeutta ilman kotietsintälupaa.

Herätkää todellisuuteen ja tuntekaa oikeutenne.

PS Olet trolli, eikö?

Ei se ole noin. Tietysti itseään jne voi kuvata niin paljon kuin haluaa mutta kameravalvonnan harjoittaminen on ihan eri asia. Täytyy muistaa että kotirauha suojaa myös asunnossa vierailevia henkilöitä ja ilman heidän suostumustaan et saa kuvata.

Lisäksi kameravalvonnan harjoittamiselle on oltava asianmukainen peruste ja silloinkin siitä muodostuu käytännössä henkilörekisteri joten asiasta on tehtävä tarvittavat ilmoitukset, rekisteriselosteet, merkinnät, selvitys tallenteiden käsittelystä ja tuhoamisesta jne.

Riistakamera eteisessä käytännössä tarkoittaa sitä, että kun joku tulee asuntoosi niin hänet kuvataan välittömästi sisään tullessaan, eli vähintään ulko-ovessa on oltava merkintä siitä, että asunnossa suoritetaan kameravalvontaa ja rekisteriseloste nähtävillä.

Näitä tuskin kenelläkään paranoidilla tai kyttääjällä on ja vaikka oliskin, "huoltomies voi tulla luvatta asuntoon" ei liene riittävä peruste kameravalvonnalle jos joku vie asian oikeuteen. 

Asukkaalla ei ole mitään syytä olettaa, että joku tulee hänen tietämättään asuntoon sisälle, joten ihan höpöhöpöä että pitäisi olla ilmoitus ja rekisteriseloste. Vieraiden käydessä asukas voi itse kertoa asiasta, ja vieraat voivat sitten päättää haluavatko saapua ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaketju niin ei tule. Itse hommasin juuri tuon takia. Ovat aina änkäämässä sisälle.

Vierailija
44/45 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä jos olisin ollut suihkussa ollut"

Niin mitä jos? Olisi varmaan remppamies raiscannut tai ainakin ottanut kuvia ja postannut someen. Höhöö katsokaa tässä joku dille asukas oli suihkussa kun tulin työmaalle.

No ei nyt välttämättä ihan noin, mutta kyllä minua ainakin ahdisti näin nuorena naisena, kun huoltomiehet (nuori ja vanhempi mies) tulivat ovelle yhtäkkiä, kun olin heidät pyytänyt katsomaan viemäriä. Ei osattu sanoa huoltoyhtiöstä koska tulevat, joten olin vielä sängyssä aivan alasti kun soittivat ovikelloa. Puin äkkiä aamutakin päälle ja juoksin ovelle, virnuilivat ja sanoivat kuinka "ei heitä olisi haitannut vaikken olisi kerennyt pukeutua"????? 

Hyi. En päästäisi tuollaisia henkilöitä sisään, tuossa on jo oikeasti aihetta pelätä oman turvallisuuden puolesta.

Joo, kieltämättä koin oloni todella kiusaantuneeksi siinä. Olin silloin sinkku ja ihan yksin kotona. Varmasti en olisikaan päästänyt sisälle, mutta kommentti tuli vasta kun olivat jo sisällä kämpässä. En minä siinä vaiheessa uskaltanut mitään sanoa kahdelle miehelle, pelkäsin vain pahentavani tilannetta. :( 

Vierailija
45/45 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tulee jos kerran asut jossakin taloyhtiö-luukussa. Siksihän se ensin soittaa ovikelloa, että mikäli olet kotona niin tulet avaamaan. Jos et avaa, niin tulkitsee että et ole kotona ja tulee yleisavaimella. Ihan kuten kuuluukin.

En nyt ole enää aikoihin asunut taloyhtiöissä, mutta eikö tuollaisista remonteista enää nykyään pidä ilmoittaa etukäteen?

Kyllä niistä ilmoitetaan etukäteen, ilmoitetaan päivä ja että tulee klo 8 ja 16 välillä. Siksi nousen ylös jo ennen kello 8 etten tule yllätetyksi. Viimeksi tuli klo 14.