Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimon lässytys vauvalle ajaa minut hulluksi.

Vierailija
20.02.2019 |

Tilanne on nyt se, että vaimoni on lapsemme (ensimmäinen) syntymästä lähtien lässyttänyt lapsellemme jatkuvasti, yliampuvasti ja erittäin kovaan ääneen. Tilanne vain pahenee koko ajan. En itsekään puhu vauvalle kuten aikuiselle ihmiselle, mutta vaimon lässytys on niin äärimmäistä, että tuntuu, etten kykene olemaan hänen kanssaan samassa tilassa. Julkisilla paikoilla muutkin ihmiset jäävät välillä katsomaan hänen touhuaan, ja myönnän että häpeän häntä. Olen yrittänyt puhua asiasta vaimolleni, mutta hän suuttuu, ja ihmettelee eikö saisi osoittaa rakkauttaan vauvaa kohtaan ja syyttelee minua tunnekylmyydestä. Vaimo ei voi edes pitää vauvaa sylissä ilman, että jatkuvasti lässyttäen kehuu häntä. Muilla vastaavia kokemuksia? Mikä avuksi?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae apua. Olet mustasukkainen omalle lapsellesi. Vaimosi "lässytys" on tässä sivuseikka.

Tämäntyyppistä kommentointia odotinkin. Sinun pitäisi olla päivä kuuntelemassa vaimoani, niin ymmärtäisit tilanteen.

Kuten sanoin, lässytys on sivuseikka. Tärkein ja vakavin asia on mustasukkaisuus siitä, että puoliso kohdistaa mielestäsi liikaa/kaiken huomion lapseen sinun sijastasi. Yhä kehotan hakemaan apua tällaisessa tilanteessa.

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta et tunne minua etkä tilannettamme. Arvostan syvästi sitä, että vaimo rakkaudellamme hoitaa lastamme ja huolehtii hänestä hyvin. On luonnollista ja välttämätöntäkin, että suurin osa huomiosta kohdistuu vauvaan. Mutta siitä tässä nyt ei ollut kyse, vaan äärimmäisestä lässyttämisestä. Jos vaimo hieman vaihtaisi puheensa sävyä niin kaikki olis ok.

Vierailija
22/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalle kuuluukin puhua koko ajan. Miten se muutoin ikinä oppii puhumaan ja ymmärtämään puhetta?[/quote

Tässä nyt ei ollut ongelmana puhuminen, vaan sen sävy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitkohan äänittää vaimosi puhetta ja antaa hänen kuulla kuinka yliampuvalta hänen lässytyksensä kuulostaa?

Voin hyvinkin kuvitella kuinka joillakin aikuisilla tuo lässytys menee ihan yli. Minä en jaksa kuunnella kovinkaa kauaa edes ns. normaalia söpöstelyä. Itse puhuin lapsilleni aika normaalisti ja käytin ihan normaaleja sanoja kuten koira eikä hauva, ja kaikki kolme lastani ovat kielellisesti keskivertoa lahjakkaampia (vaikka luulen, että geeneillä ja paljolla ääneen lukemisella on ollut tässä suurempi osuus kuin äänensävylläni).

Onko kukaan muu lähipiiristänne huomannut saman? Ehkä jos esim. vaimosi äiti sanoisi asiasta, niin vaimosi ehkä pystyisi ottamaan sen neutraalimmin vastaan?

Toivotan ap sinulle pitkää pinnaa ja toivottavasti tämä on vain vaihe ja vaimosi nykyinen puhetyyli hiipuu pois.

Vierailija
24/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle kannattaisi jutella ihan normaalisti, niin oppisivat puhumaankin nopeammin oikein.

Vierailija
25/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitkohan äänittää vaimosi puhetta ja antaa hänen kuulla kuinka yliampuvalta hänen lässytyksensä kuulostaa?

Voin hyvinkin kuvitella kuinka joillakin aikuisilla tuo lässytys menee ihan yli. Minä en jaksa kuunnella kovinkaa kauaa edes ns. normaalia söpöstelyä. Itse puhuin lapsilleni aika normaalisti ja käytin ihan normaaleja sanoja kuten koira eikä hauva, ja kaikki kolme lastani ovat kielellisesti keskivertoa lahjakkaampia (vaikka luulen, että geeneillä ja paljolla ääneen lukemisella on ollut tässä suurempi osuus kuin äänensävylläni).

Onko kukaan muu lähipiiristänne huomannut saman? Ehkä jos esim. vaimosi äiti sanoisi asiasta, niin vaimosi ehkä pystyisi ottamaan sen neutraalimmin vastaan?

Toivotan ap sinulle pitkää pinnaa ja toivottavasti tämä on vain vaihe ja vaimosi nykyinen puhetyyli hiipuu pois.

Lähipiiri on huomannut samaa, mutta eivät kuormitu asiasta samalla tavalla kuin minä, ovat kuitenkin käymässä aina maksimissaan muutaman tunnin kerrallaan. Äänitys olisi varmasti toimivaa, mutta voisi aiheuttaa lisää ristiriitoja välillemme. Kiitos tsemppauksista.

Vierailija
26/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sittn varmaan näitä heikkoitsetuntoisia toisen puolesta häpeäjiä, mutta tunnen kieltämättä myös oloni vaivautuneeksi julkisilla paikoilla tällaisen lässyttäjäkaverin kanssa. Hän saattaa alkaa laulamaankin vauvalleen todella kovaäänisesti julkisella paikalla. Voisiko tämä olla tietty ihmistyyppi? Hän on juuri näitä, jotka puhuvat itsestään koko ajan äitinä, somessakin on selfieissä aina "Äippä lähdössä tuulettumaan #mom" ja kokkailukuvissa "#äitientekemääruokaa". Ehkä tuollaiset ihmiset kokevat tarpeelliseksi huutaa sitä äitiyttään ääneen myös julkisilla paikoilla, jos joku sivullinen ei vaikkapa mukana olevasta vauvasta huomaa asiaa.

Vierailija
27/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalle kuuluukin puhua koko ajan. Miten se muutoin ikinä oppii puhumaan ja ymmärtämään puhetta?

Riittää että puhuu tarpeeksi. Ei ole pakko puhua koko ajan. Usein näkee näitä, jotka puhuvat vauvalle tauotta kuin papukaijat, ja sitten ovat marttyyrejä, kun eivät ehdi edes täyttää tiskikonetta vauvan ollessa hereillä, koska vauva ei kestä minuuttiakaan ilman aikuisen viihdytystä.

Vierailija
28/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös lähipiirissä tämmöisiä naisia, joilla äitiys lähtee niinsanotusti lapasesta ja identiteetti koostuu vain ja ainoastaan siitä äitiydestä.

Vierailija
29/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kohtalotoveri, ymmärrän sua ihan täysin! Oikeesti ihan hirveen rasittavaa tuo jatkuva lässytys, ja minun vaimo lässyttää vielä sellaisella pikkuoravan äänellä! Hävettää ja nolottaa julkisilla paikoilla. Tätä ei ymmärrä kuin ne jotka tämän kanssa joutuvat jatkuvasti elämään.

Vierailija
30/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itessen oot pannu paksuksi, nyt kuuntelet kiltisti. Lutunen töbövaavi voiiihana.

Vierailija
31/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sympaattiselta ongelmalta, sori. :D

Mutta ehkä hänellä ei ole tarpeeksi paljon aikuista seuraa? Kokeile ajaa hänet tarpeeksi usein ulos kavereidensa kanssa ja jää vauvan kanssa kotiin.

Vierailija
32/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö hänen puhua lässyttäen sinulla ja huomata vain sinut?

Tyypillistä käytöstä joiltain miehiltä.

Hohhoijaa. Sanoin jo aiemmin, että vauva on MINULLEKIN tärkeintä maailmassa, mutta huomioin silti MYÖS vaimoani.

Vauvan hoitaminen on äidille yleensä intensiivisempää ja kuluttavampaa kuin isälle. Vauvavuonna äidiltä ei siksi välttämättä liikene hirveästi hellyyttä ja huomiota miehelle. Tämä on normaalia ja isän tehtävä on kestää sitä! Jos jatkuu vielä vauvavuoden jälkeen niin sitten kannattaa ottaa asia puheeksi. Hoidathan vauvaa ja kotitöitä ja annat vaimolle myös omaa aikaa?

Vierailija
33/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalle kuuluukin puhua koko ajan. Miten se muutoin ikinä oppii puhumaan ja ymmärtämään puhetta?

Papillon äänikirjana?

Vierailija
34/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen Mika Eirtovaaran stand up-esitys. "Kuka mies? Kuka mies oli sitä mieltä, että näitä lisää?"

Vierailija
35/36 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö hänen puhua lässyttäen sinulla ja huomata vain sinut?

Tyypillistä käytöstä joiltain miehiltä.

Hohhoijaa. Sanoin jo aiemmin, että vauva on MINULLEKIN tärkeintä maailmassa, mutta huomioin silti MYÖS vaimoani.

Vauvan hoitaminen on äidille yleensä intensiivisempää ja kuluttavampaa kuin isälle. Vauvavuonna äidiltä ei siksi välttämättä liikene hirveästi hellyyttä ja huomiota miehelle. Tämä on normaalia ja isän tehtävä on kestää sitä! Jos jatkuu vielä vauvavuoden jälkeen niin sitten kannattaa ottaa asia puheeksi. Hoidathan vauvaa ja kotitöitä ja annat vaimolle myös omaa aikaa?

Juu, varmasti ihan tavallista. Kotityöt on jaettu joo, en odota että vaimo tekisi kaiken sillä aikaa kun olen töissä. Vauvan kanssa menee kuitenkin lähes koko aika. Olen yrittänyt antaa omaa aikaa, mutta ottaa sitä vastahakoisesti vastaan.

Vierailija
36/36 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä