Kysy KD-nuorelta
Kysy kristillisdemokraattinuorelta mitä haluat. :)
Kommentit (41)
KD sopi parhaiten arvoilleni ja maailmankatsomukselleni, vaikken kaikkea täysin allekirjoitakaan. Minulle tärkeitä asioita ovat muun muassa yrittäjyyteen kannustaminen, vähempiosaisista huolehtiminen sekä lapsiperheiden tukeminen.
Ap
KD sopi arvoilleni muuten ja nuorissa on vapaamielisempää porukkaa.
Ap
Mitä mieltä olet uskonnottomista ja muiden uskontojen edustajista?
Jos lait ja uskonnon opinkappaleet ovat keskenään ristiriidassa, kumpaa on oikein seurata?
Auttaako rukous kestävyysvajeeseen?
Minua ei haittaa muiden uskonnot tai uskonnottomuus tippaakaan. Jos lait ja uskonto ovat ristiriidassa, seurataan lakeja. Pyhät kirjoitukset ovat aikaansa sidottuja eivätkä vastaa nykyajan tarpeisiin. Kestävyysvajeeseen ei taida rukoukset auttaa, on otettava kovemmat keinot käyttöön. Itse kannatan esimerkiksi veronkevennyksiä.
Ap
Mitä ajattelet ilmastonmuutoksesta?
Ilmastonmuutos on todellinen ongelma, mutta en usko, että yksilötasolla voi siihen hirveästi vaikuttaa. Olen kuitenkin itse esimerkiksi tietoisesti liikkunut enemmän pyörällä ja kävellen, käytämme julkisia aina kun mahdollista, syömme kasvisruokaa pari kertaa viikossa ja kaikkea turhaa kulutusjuhlaa pyritään välttämään. Aion myös itse hommata sterin heti kun iän puolesta mahdollista, koska en halua itse lapsia. :D
Ap
En, enkä varsinaisesti myöskään jumalaan. Koen uskonnon eri tavalla, kirkko on minulle vain hyväntekeväisyyttä. Kristinusko taas itsessään on minun mielestäni hyvä oppi ja arvopohja on varsin kelvollinen.
Ap
Jos sinun pitäisi päättää, että joko poistettaisiin kaikki uskonnot maailmasta tai sitten ainoastaan kristinusko saisi jäädä, niin kumman valitsisit?
Mikä on mielestäsi uskontojen tulevaisuus maailmassa yleensä?
Entä mikä on mielestäsi valtauskonnon tulevaisuus Suomessa?
Poistaisin sitten kaikki uskonnot. Meidän lainsäädäntö kuitenkin pohjautuu aika paljon kristinuskoon ja raamattuun ja oletan, että ne kuitenkin pysyisivät entisellään. Varmasti jonkinlainen diakonia vastaava auttaja olisi myös jatkossa vähäosaisille ja jokin muu instituutio huolehtisi sen sijaan ihmisten tarpeista. Valtio ei kuitenkaan voi huolehtia ihan kaikista tarpeista ja sen takia kirkon apu on monille niin tärkeää. Uskonnot ovat kuitenkin saaneet niin paljon pahaa aikaan, että kyllä olisin valmis niistä kokonaan luopumaan.
Ap
Luulen, että se yksi tietty uskonto joka menee täällä aina ennakkosensuuriin, tulee nousemaan. Kristittyjen määrä varmaankin vähenee, kuten muidenkin uskontokuntien edustajien. Toivoisin kristinuskon säilyvän valtauskontona tai sitten voisimme erottaa valtion ja kirkon kokonaan.
Ap
Hyvät arvopohjat voi saavuttaa ilman kristinuskoa tms. uskontoa.
Miksi tarvitset uskontoa arvopohjan luomiseen? Jos oikeasti tarkastellaan uskonnon oppeja ja kirjoituksia, niin sieltä löytyy ristiriitaisuuksia ja hyvin vanhoillisia sekä vihamielisiä oppeja, joilla voidaan oikeuttaa naisten, lasten, seksuaalivähemmistöjen ym. ryhmien alistaminen.
Aiempien kirjoitustesi mukaan olet hyvin vapaamielinen ja uskonnon oppeja vastaan. Eli kysyn uudestaan: miksi tarvitset uskontoa arvopohjaksi?
Uskonto on aiemmin luonut sen arvopohjan, siksi. Lainsäädäntö pohjautuu pitkälti kristinuskoon ja kannatan kirkon tekemää hyvänteleväisyyttä. Minä en ole itse uskossa.
Täytyy muistaa myös, että ne kirjoitukset ovat aikaansa sidottuja mutta nykyaikaan sovellettuna melko hyvin toimivia.
Ap
Olet selkeästi enemmän kokoomuslainen
Sen verran mitä itse järjestöä (kokoomusta) tunnen, riitelevät jopa omiensa kanssa. Se ei houkuta liittymään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on aiemmin luonut sen arvopohjan, siksi. Lainsäädäntö pohjautuu pitkälti kristinuskoon ja kannatan kirkon tekemää hyvänteleväisyyttä. Minä en ole itse uskossa.
Täytyy muistaa myös, että ne kirjoitukset ovat aikaansa sidottuja mutta nykyaikaan sovellettuna melko hyvin toimivia.
Ap
Nämä nykyiset lait ovat olleet olemassa jo ennen kristinuskon aikoja. Kristinusko on ne vain kopioinut muualta, joka on sinänsä hyvä asia, koska nämä lait ovat toimivat, mutta ne eivät ole kristinuskon keksimiä lakeja.
Jos olet tosiaan tätä mieltä, miten voit kannattaa kristillisdemokraatteja? Puolueen äänekkäimmät johtajathan vihaavat sateenkaariväkeä ja vastustavat abortteja ja seksuaalivalistusta ja ilmaista ehkäisyä jne.