Kysy 17-vuotiaalta punavihreältä nuorelta mitä vain
Jos nyt nimeni ja tilinumeroni voisin jättää kertomatta. Muuten sana vapaa.
Kommentit (65)
Mitä aiot tehdä lukion jälkeen? Osallistuitko vanhojen tansseihin? Mitä vanhempasi tekevät työkseen? Oletko vegaani, matkusteletko ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi punavihreä?
Entä kumman sinusta olisi pitänyt voittaa vapaussota, punaisten vai valkoisten?
Vastasin punavihreyskysymykseen ylempänä.
Tämä on vaikea kysymys jo siksi, ettei kukaan ole elänyt vapaussodan voittaneiden punaisten suomalaisessa yhteiskunnassa. Valkoisten voiton jälkeen Suomi rakentui melko toimivaksi yhteiskunnaksi monilla ongelmakohdilla, joten ehkä menisin tällä samalla historialla pyrkien parempaan tulevaisuuteen.
ap
Mitä sinä olisit valmis tekemään yhteisen hyvän edistämiseksi?
En kysy sinulta mitään, totean vain että ihanaa kun on vielä fiksuja nuoriakin olemassa. Tosin suurena vähemmistönä. Tai olen ehkä vähän kapeakatseinen. Voihan olla että muualla Suomessa on enemmänkin, mutta Helsingin seudulla ainakin suurin osa on ajattelemattomia hölmöjä jos nyt mahdollisimman kauniisti sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt nimeni ja tilinumeroni voisin jättää kertomatta. Muuten sana vapaa.
Miten sinusta tuli niin naiivi ja ylimielinen että kuvittelet 17-vuotiaana ymmärtäväsi miten muiden tulisi elää elämäänsä? Epäonnistuiko vamhempien arvokasvatus?
Paras skin suksi?
Ketä mieltä legend???
Onko mono syönnillä kesäisin?
Latukonelobsteri mitä mieltä luumu?
Oletko valmistatutunut iän myötä ehkä muuttamaan polittista kantaasi? Itselle kun on niin käynyt ja monelle muullekin. Ihan tutkittu juttu ja toisaalta looginenkin, että iän myötä ihmiset usein muuttuvat konservatiivisemmiksi. Varsinkin vihreyden itse yhdistän myös tietynlaiseen suoraan naiiviuuteen.
Siirtyvät köyhistä koululaisista ja opiskelijoista omistavaan luokkaan. Ainakin jos yhtään on putkeen mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Kannatatko perustuloa? Pitäisikö perustulon olla vastikkeellinen vai vastikkeeton? Mitä mieltä olet maksuttomasta toisesta asteesta, hyvä vai huono asia? Pitäisikö autoilua verottaa enemmän? Mitä mieltä sähköautoista? Oletko vegaani?
Kannatan perustuloa. Vastikkeellisuuskysymykseen en oikein osaa vastata, näen kummassakin vaihtoehdossa puolensa. Tärkeintä olisi, ettei perustulo vaikuttaisi esimerkiksi nuorten täydelliseen passivoitumiseen ja syrjäytymiseen työelämästä, sillä ihanneyhteiskunnassa tilanne kuitenkin olisi se, että kaikki pääasiassa elättävät itse itsensä oman työnsä tuloksilla. Valitettavasti tämä ei ole aina mahdollista.
Toisen asteen tulisi ehdottomasti olla maksuton. Tasa-arvoiset mahdollisuudet kuuluvat kaikille taustasta tai tuloista riippumatta. Esimerkiksi nykyinen lukio on tällaisenaan järkyttävän kallis.
Autoilusta ja myös lentämisestä tulisi ehdottomasti verottaa jyrkästi enemmän. Olen myös sillä kannalla, että turismilentäminen tulee seuraavan vuosikymmenen aikana kieltää kokonaan.
Sähköautot ovat toimiva idea, mutta en jostain syystä ole oikein innoissani. Minusta sähköön ja teknologiaan luottaminen kaikessa on riskialtista.
En ole vegaani. Olen kasvissyöjä (en syö missään muodossa lihaa tai kalaa, joskus kananmunia ja maitoa) joka pyrkii syömään vegaanipainotteisesti. Esimerkiksi syön koulussa vegaaniruokaa ja ravintolassa valitsen mieluummin vegaani- kuin kasvisvaihtoehdon. Kotona syön silti esimerkiksi maitotuotteita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vastaa kysymyksiin? Mitä vanhempasi tekevät työkseen? Mitä ajattelet EU:n liittovaltiokehityksestä?
Tsekkaa ylempää, vastaukseni pitäisivät näkyä kun skrollaa ruudulla ylös- tai alaspäin.
Vanhemmistani toinen on toimittaja ja toinen opettaja.
En ole sen suuremmin EU-myönteinen tai -vastainen. Mielestäni Suomen on hyvä kuulua EU:hun ottaen huomioon asemamme Venäjän naapurimaana, mutta EU:sta tulee myös paljon huonoa joka vaikuttaa elämäämme liian rajoittavasti. Esim. uusi paljon puhuttu nettilaki koskien mm. YouTubea.
ap
Vierailija kirjoitti:
Venäjä vai USA?
Eivät kuulu suosikkimaihini, mutta jos olisi aivan pakko valita, niin USA. Venäjän korruptio ja sisäänrakennettu seksismi on kuvottavaa. Suurelti kehitysmaan tasolla oleva valtio, ainakin köyhissä osissaan. Eivät isot kaupungitkaan ihailtavan kehittyneitä ole. USA:n kapitalismi on silmissäni parempi vaihtoehto kuin mädäksi korruptoitunut syrjinnän kehto.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko vegaani? Matkusteletko?
Vastaus vegaanikysymykseen ylempänä.
Olen matkustellut elämäni aikana keskivertoikäistäni enemmän, mutta lopetin lentämisen kaksi vuotta sitten ilmastosyistä. Mieltä vähän painaa lentomatkojeni määrä. Pidän matkustelusta ja olen reissatessa oppinut mielestäni maailmasta ja ihmisistä aika paljon, mutta järjettömän saastuttavaahan se on. En myöskään pidä siitä ajatuksesta, että meidän valkoisten pohjoismaalaisten turistien on tungettava joka paikkaan pällistelemään ja räpsyttelemään kameraa köyhyyden ja kärsimyksenkin keskelle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Teitä on ikäluokassasi kolmetoista tusinassa, joten aika perusnuori olet. Itsekinnolin sinun iässäsi ja tiedän, että sillä tarkoitetaan hyvää.
Totta kai, todella moni nuori varsinkin pääkaupunkiseudulla edustaa samaa arvomaailmaa kanssani. Valtaosa nuorista on liberaaleja. Mielestäni on ihan todella hienoa, että nykyajan tavisnuori ajattelee yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon puolesta.
Olen myös sitä mieltä, että nuoret luulevat aina olevansa vanhempiaan fiksumpia ja siinä piilee myös totuuden siemen. Ihmisistä tulee vanhetessaan itsekkäämpiä ja ahneempia elämän lähestyessä loppuaan. Valintojen kauaskantoisista seurauksista ei tarvitse enää niin välittää. Nuoret taas joutuvat ajattelemaan pitkälle ja kauas ja luonnollisesti haluavat tehdä kestäviä valintoja. Uskon nuorten ajatuksiin ja voimaan. Meissä on tulevaisuus.
ap
Jos ajattelet itseäsi ja mahdollista samanhenkistä ystäväpiiriäsi niin mistä olette valmis luopumaan jonkin objektiivisesti hyvän asian edistämiseksi tai haitallisen asian ehkäisemiseksi?