Onko TAYSsissa enää allasta?
Olen kuullut tutuilta että Tayssista olisi tuo allas poistunut käytöstä. Kaksi vuotta sitten esikoista hakiessa se vielä oli, mutta en sinne itse päässyt syystä tai toisesta. Nyt toisesta sinne haluaisin, mutta vaikea kai se on päästä jos ei ole enää käytössä.
Onko kenelläkään varmaa tietoa asiasta?
Jamesiina rv 37+5
Kommentit (4)
on siellä allas, tai ainakin oli vielä pari kuukautta sitten.
Kuulin, että siellä olisi varastossa hankittuna useampikin allas, mutta henkilökunta ei ehdi (tai kehtaa...) niitä puhdistelemaan niin ei ole otettu käyttöön.
Mutta niitä altaita on vain yksi, ja synnytyssaleja kuitenkin useita.
apuva:
on siellä allas, tai ainakin oli vielä pari kuukautta sitten.
Kuulin, että siellä olisi varastossa hankittuna useampikin allas, mutta henkilökunta ei ehdi (tai kehtaa...) niitä puhdistelemaan niin ei ole otettu käyttöön.
Aina jaksaa vain naurattaa nämä suomen murre-erot, kuvittelin mielessäni kuinka hoitajia hävettää putsata synnytysallasta :oD Olin hyvin ihmeissäni kun ensimmäisiä kertoja kuulin sanan kehdata merkityksessä viitsiä, taisi olla lastenneuvolan th jolta sen ensimmäisen kerran kuulin.
Aktiivinen synnytys ry:ltä voi vuokrata altaan ja viedä mukanaan taysiin , ettei vaan käy niin, että altaaseen pääsy estyy siksi, että paikan allas on varattu.
Vesi altaassa voi olla 37 asteista, eikä se mielestäni ainakaan vilpoiselta tunnu... lämmintä vettähän voi lisätä lämpötilan haalentuessa, jos tahtoo.
Itse synnytin kuumana kesäpäivänä ja tahdoin veden olevan haaleampaa kuin 37 asteista, mulla oli käytössä ASRY:n matkalaukkumalli.
Altaaseenmenoa suositellaan siinä vaiheessa, kun avautuminen on n. 4cm ja synnytys kunnolla käynnissä. mitään lääketieteellistä estettä ei ole oleskella altaassa ihan loppuun asti ja vaikka synnyttää veteen, jos vain vauva ja äiti voivat hyvin. Sydänäänetkin voi kuunnella äidin oleskellessa altaassa siihen sopivalla laitteella (tai vanhalla kunnon torvella).
Taysissa tosin karsastetaan veteensynnytystä.
Viimeksi olin altaassa monta tuntia, tuloksella että supistukset heikentyivät siellä paljon eikä synnytys edistynyt. Nyt mietin kannattaisiko mennä, mutta olisipa tosiaan hyvä kuulla onko sitä enää olemassakaan! Toinen yllätys oli se että altaan vesi ei saa olla juuri ihoa lämpimämpää, siispä jos siellä viettää pitkän aikaa tahtoo tulla vilu. Ehkä harkitsen kuitenkin suihkua tällä kertaa, mutta pian tuo nähdään.