Helppo vauva.
Saako oikeesti hehkuttaa kun on suotu helpolla vauvalla joka ei turhia kitise, nukkuu täydet yöunet ja syö hyvin, tosin korvikkeella mutta kuitenkin. Ihmetyttää kovasti kun kysellään että miten ootte pärjänny ja kun kerron nämä asiat niin pidetään suurinpiirtein outona ja vauvaa jotenkin vajavaisena kun ei osaa ollenkaan " kiukutella ja valvottaa" .
Eräskin rouva kaupassa ihmetteli asiaa suureen ääneen että oikein hävetti itseä kun on noinkin kiltti vauva.
Vauva on nyt 3 kk ja on ollut alusta asti helppo tapaus, itse olen sitten ollut enemmän ja vähemmän " helppo" koska repesin synnytyksessä niin että nyt vasta alkaa toipumaan.
Eikö sitä voisi olla iloinen toisen puolesta että on päässyt vauvan hoidon kanssa helpolla kun synnytyksen jälkipelit olivat muutakuin helppoa, tarviiko aina vauvan olla kitisevä ja kiljuva käärö?
Kommentit (9)
Joo eikö ookkin ihmeellinen juttu.. Miten se sanonta menikää, kärsi kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat!
Mun vauva on myöskin tuon kolmisen kuukautta tällä hetkellä, oikee hymypoika, eikä turhista kitise. Nukkuu hyvin, varsinki öisin. Mutta siltikin vaativampi, kuin nyt 8-vuotiaat kaksoset! Toki olin tuplien aikaan kaheksan vuotta nuorempi ja varmaan aikakin kultaa muistot, mutta muistan ihmisten usein ihmetelleen jaksamistani. Mikäs siinä jaksellessa, kun mukulat on hyväntuulisia ja kasvaa hyvin. Kaiken hyvän kaupanpäällisiksi lapset alko nukkua kokonaiset yöt 2 kk:n ikäisinä! Sillon maito ei piisannu, jotenka saivat korviketta ja kun siitäkää ei mitää vaivoja tullu, niin johan oli kummaa! En siltikää allekirjota sitä, etä kaks vauvaa menis siinä, missä yksiki. Olihan siinä silti puuhaa.. Mutta onneksi vauvat oli just niin ihania ja kehittyivät hienosti!
Ja mikä siinä sitte muille oli niin ihmeellistä!?
Kai se, että äitinä olin hyväntuulinen, vaikka olis pitäny riutua valvotuista öistä, ehkä joku oli sen joutunu kokemaan. Ei sillä, etteikö niitä huonostikki nukuttuja öitä olis ollu, mutta sellasta elämä on!!
Tulee hyviä päiviä ja huonojaki. Ehkä jotkut ihmiset muistaa paremmin ne hyvät ja antaa ajan haalistaa huonot.
Nautitaan kaikki lastemme hyvistä päivistä ja ku sattuu huonompi hetki, niin tarpeen tullen pyydetään apua!
Iloista kesän odotusta kaikille!!
Hemppa ja nuorimies Aurinko
Minä sain esikoisen vauva-aikana kuulla useamman kerran, etten tiedä vauvan hoidosta mitään, koska esikoiseni oli ns. helppo vauva. Se ärsytti aivan suunnattomasti. Saa nähdä alkaako em. kommentit taas, kun kuopus 3kk:tta vaikuttaa myös olevan melko " helppo vauva" .
nonnu78 & pojat
Totta kai saa hehkuttaa ja olla tyytyväinen " helppoon" vauvaan. Meillä oli " vaikea" vauva, jolla oli koliikki ym. juttuja. Silti olen siitäkin ylpeä. Jokaisesta vauvasta voi olla ylpeä ja ottaa vieraiden kehut vastaan.
Varmasti saa hehkuttaa :)))
Mua alkoi vaan niin jotenkin huvittaan,kun luin sun jutun.Meillä kun on niin ihan toisinpäin.Meidän vauva oli just sellanen kitisevä käärö ja vähemmän helppo ensimmäiset kuukaudet. Ja sitten kun joku kysyi kuulumisia ja kertoi miten asiat oli,niin kyllä sittenkin katsottiin nenänvartta pitkin.Kyllä tuli tunne,että olenpa huono äiti,enkä osaa hoitaa,kun lapseni huutaa.tuntui siltä,että olisi pitänyt valehdella kuinka ihanaa ja rauhallista meillä on...
Tämän takia alkoi vähän naurattaan,että kai se sitten on sama oli helppo tai vaikeampi vauva,niin ikävää kommenttia tulee aina.
Mukavaa kesää teille!
T.liinuksi ja typy 5kk(nyt jo helpompi vauva)
Että mulla taas oli aika " helppo" synnytys ja olin tosi hyvässä kunnossa heti sen jälkeen,joten kai se " kärsimyksien" summa on aina sama :)
Ja tuosta synnytysasiasta taas saan tietysti kuulla niiltä joilla se on ollut vaikeaa ja paljon tikkejä yms.synnytyksen jälkeen
tämä kolmas.
Ei eka ja tokakaan mitään vaikeita olleet, ei ihmeempää ongelmaa. Tosin kaipasivat enemmän viihdyttelyä ja aktiviteetteja kuin tämä kolmas, ja lisähaastetta teetti 1 v 6 vk:n ikäero.
Mutta tämä kolmas on kyllä ollut tosi helppo. Tosin syö kyllä n. 2 krt yössä (nyt 2 kk), mutta nukkuu muuten välit hyvin, joten pidän helppona. Aina ollut tyytyväinen, viihtyy aika hyvin itsekseenkin hetken sitterissä tai lattialla, aina sanonkin että eihän se " edes osaa itkeä" , kun niin vähän itkeskelee. Ja ei yleensä ole moksiskaan ikävistäkään hoitotoimenpiteistä (kireät päänaukot, pesut, lääkärin tutkimus ym.)
Lisäksi minulla meni synnytyskin aika kivasti ja olen toipunut melko hyvin imukupista huolimatta.
Yritän koko ajan pitää mielessä, että asiat voisi olla toisinkin, ja tosiaan iloitsen ja olen kiitollinen että meillä on kaikki niin hyvin! Yritän olla koskaan ottamatta " besserwisser" -asennetta " ei meidän lapsi vaan ikinä noin huutanut, kyllä minä jaksoin sitä ja tätä" , koska tosiaan voisi olla toisinkin. Huomaan että olen jo aika väsynyt välillä vähänkin huonommin nukutun yön jälkeen, vaikka muuten olen ollut aika virkeä.
Mielestäni siitä saa kyllä olla iloinen ja miksei äitiyden onnea saisi hehkuttaa. Kai se ärsyttää toisia, jos heillä on ollut hankalampaa, ja kokevat vauva-aikojen ilosta hieman jääneensä paitsi, kun on ollut rankkaa.
Tietysti jos tietää että jollain on juuri kauheat koliikkiajat takana, on ehkä hienotunteisinta olla ihan pursumatta onnea (samaan tapaan kuin esim. lapsettomuudsta kärsivälle olisi ehkä vähän kornia kehua täysillä ihanaa olotilaansa raskaana ollessa tms.)
Meidän poika on ollu alusta asti helppo ja nyt poika on 9kk ja on yhä helppo.Oikein unelmalapsi.Nukkunut 2½kk lähtien 10-12tuntia yössä heräämättä (menee nukkumaan klo 21 ja herää klo 9).Poikaa on helppo syöttää,eikä koskaan työnnä lusikkaa pois.Esikoinen on.
synnytyksenikin oli todella helppo ja voisin mennä synnyttämään milloin vain uudestaan.
Täällä myös yksi, jolla " helppo vauva" . Nukkuu 20-21 - 10-11 asti, ei kitise, nauraa, hihkuu, hokee äitiä ja on kaikinpuolin ihana tapaus!
Kaikenlisäksi mulla oli vielä helppo synnytys (no, keisarinleikkaus siis), paranin viikossa ihan täydellisesti.
Näistä molemmista asioista olen saanut kuulla joiltakin typeriltä ihmisiltä typeriä kommentteja. Yleisin kommentti on, että mun vauvassa on jotain vikaa, kun se nukkuu noin paljon... ja tietenkin aloin itsekin huolestua asiasta ja skitsosin terkkarille aiheesta, kunnes hän otti minua olkapäistä kiinni, katsoi silmiin ja vakuutti, että vauvassani ei ole mitään vikaa. Hän vain tarvitsee enemmän yöunta, koska on niin aktiivinen ja touhukas päivisin.
Raskausaika mulla puolestaan oli aivan helvetillinen. Olen tosi iloinen, että se aika on ohi... harmittaa ihan hirveästi, kun en missään vaiheessa päässyt nauttimaan raskaanaolosta :(...
Heather ja neiti-nessukka 9kk
.. ja olen aivan äimänä..
Tavallaan odotan koko ajan, että koska vauva oikein alkaa sen (ilta)huutamisen ja vaatimisen..
Eli minä puolestani en " uskalla" iloita kiltistä vauvasta.... vielä.. ;)