HOMETALOISSA ASUNEEET, millasia oireita teille tuli ? Epäilen välillä että täällä on hometta vaikka mies tyrmää "ettei tiilinen talo homehdu"
Tämä on siis rivari. Miehen astmaoireet pahentuneet, joutuu vetämään lääkkeitä kun keuhkoissa tulehduksia. Minä en meinaa jaksaa treenata , aamuisin ääni pois ja päänsärkyä. Lapsella jatkuvaa nuhaa.
Mitään seinissä ei näy, eikä täällä myöskään haise. Olen pariltakin kaverilta kysynyt haisevatko vaatteeni vintiltä tai joltain ja vastaus on ollut kieltävä.
Kommentit (42)
Eihän se tiili itsessään ja yksinään homehdukaan, mutta siellä talossa on aika paljon muita materiaaleja... Eikä home aina haise mummolalle, mutta toisaalta kyseessä on niin monimutkaiset asiat, että nettipalstan tietäjinä me emme voi antaa mitään varmaan diagnoosia. Juttele naapurien kanssa. Juttele isännöitsijän kanssa. Onko talossa valesokkeli, onko salaojat kunnossa, onko ilmanvaihto kunnossa. Milloin pesutilat on remontoitu jne.
Toki voi olla hometta, eikä se välttämättä haise. Mulla oli jatkuvaa yskää (lopulta astma), kovaa väsymystä, silmien kirvelyä, nenän tukkoisuutta, korvia kutitti, nivelkipuja, just tuo että ääni poissa, jne. Hankkisin homekoirat nuuskimaan.
Lattia, katto jne voivat kätkeä ylläreitä. Tutkikaa läpikotaisin.
Tottakai tiilitalo voi homehtua, ne on niitä pahimpia (yli seitsemän vuoden vuoden sisäilmaremontointikokemuksella).
80- (ja osin 90) -lukulaiset tiilitalot on todella huonossa maineessa ainakin.
Outo väsymys, kuumeinen olo, silmienvuoto, nuha. Jos oli pari päivää muualla, huomasi palatessa oudon hajun. Malmin kirjasto ei ole puuta mutta kaupunki on tehnyt sille homerempan jo 3 kertaa. Tiilinen kulosaaren kirjasto suljettiin homeen vuoksi. Kyllä kivitalokin homehtuu jos kastuu. Ja kellarit.
No on se miehesi melkoinen rakennusinsinööri, kun tuollaista väittää. Eihän se tiili homehdukaan, mutta ne eristeet ja puurakenteet siellä välissä. Koska tiilivuoraus ei hengitä, niin se on jopa alttiimpi kosteusvaurioille kuin puu.
Miestäsi vain harmittaa, kun otti lainan hometaloa varten. Ihan inhimillistä. Minuakin @ituttaisi.
Itse valitettavasti asuin aikanaan kymmenen vuotta homeisessa tiilitalossa (lapsena). Kuten jo mainittu, niin ei se pelkästä tiilestä ole rakennettu. Paljon voi mennä pieleen rakentaessa, kuten kyseisen talon kohdalla olikin mennyt. Selvisin itse oireitta, mutta lemmikille puhkesi pahat allergiat ja lopulta sisäelimet pettivät kohtalokkain seurauksin. Talossa oli todella erikoinen ja epämiellyttävä ominaishaju, ei kuitenkaan se perinteinen mummolan haju. Vähän pistävämpi ehkä.
Myöhemmin elämässä jouduin satunnaisesti oleskelemaan (ja välillä yöpymään) homeisessa rintamamiestalossa ja siellä huomasin äänen käheytyvän, sain usein flunssan (oireita), lihaskipuja ja olin jatkuvasti äärimmäisen väsynyt. Talo haisi ns. mummolalle ja oli aivan läpeensä homeessa, kellarin seinät kasvoivat karvaa. Jos en olisi asunut hometalossa vuosien ajan lapsuudessa, niin ehkäpä en olisi oireillut tuossakaan talossa niin voimakkaasti. Myöhemmin minulle tuli kroonisia tuki- ja liikuntaelinten sairauksia, mutta en voi olla varma edistikö homeelle altistuminen jotenkin niiden puhkeamista. Mikäli joudutti, niin sitten voi sanoa että hometalon vuoksi jouduin vaihtamaan ammattiakin.
Älä välitä miehen äkinöistä jos todella epäilet että kodissanne on hometta. Kun terveys menee, niin sitä ei sitten takaisin enää saa. Kaiva kuvetta ja testaa hometilanne jo lapsesikin vuoksi. Olisipa minua suojeltu hometalolta kun itse olin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
No on se miehesi melkoinen rakennusinsinööri, kun tuollaista väittää. Eihän se tiili homehdukaan, mutta ne eristeet ja puurakenteet siellä välissä. Koska tiilivuoraus ei hengitä, niin se on jopa alttiimpi kosteusvaurioille kuin puu.
Tiilivuoraus hengittää kyllä, erityisesti saumoista. Ongelma on ne muovieristeet mitä seinärakenteiden välissä on. Kastepiste ei pääse ikinä haihtumaan tiiviiden muovien takia ja ongelma on valmis. Sitten kun siihen lisää vielä koneellisen ilmanvaihdon, joka imee rakenteista kaiken schaiban sisätiloihin liiallisella alipaineella niin homma on selvä.
Ap, tilaa kunnan terveystarkastaja tutkimaan ja homekoirat myös. Et siihen tartte miehesi lupaa, kerta yhdessä asunnon omistatte, vai?
Jos olette vasta muuttaneet, parempi tutkia nyt kuin vuosien päästä. Esim. asunnon myyjällä on ainakin 2 vuotta vastuuta myymästään. Eikä välttämättä tartte mennä käräjille asti, fiksumpi myyjä tarjoaa hinnanalennusta automaattisesti jos jotain löytyy (koska käräjäkuluja on ikävä maksaa siihen päälle). Jos kyse vuokrakämpästä, niin vielä parempi, ilmoitat epäilyksistäsi vuokranantajalle ja kunnan terveystarkastajalle ja sitten vaan alatte etsimään uutta kotia jos jotain löytyy.
Ei ole muuten välttämättä sitten aina home. Itselläni on nykyisessä(kin) asunnossa oireita: silmät aamuisin punaiset ja rähmäiset, välillä hengenahdistusta, jatkuvaa yskimistä, ihottumia jne. Mutta ei täällä homeita ole. Minä vaan olen valitettavasti yliherkkä monista nykyajan rakennusmateriaaleista lähteville kemikaaleille.
Vanhempien massiivihirsisessä kesämökissä ei ole oireita, lähes kaikkialla muualla on. Pahimpia ne on, jos asunnossa on esim. hiljattain laitettu vaikka muovi- tai laminaattilattioita, tapetoitu, maalattu tms. Laminaattilattiasta oireilin tosi pahasti jopa yli vuoden, sittemmin on vähän tasoittunut mutta kyllähän nuo kaikki lastulevyt, laminaatin alla olevat muovit jne oireiluttaa.
Väsymystä, tukkoisaa oloa, posket tukossa, ääni pois ja pää raskas. Minulla astma paheni. Meillä oli 90-luvun rivarissa homevaurioita, jotka korjattiin. Oireet hävisivät remontin jälkeen.
Tiilitalo?
Ettei se rivari ole vaan tavallinen lautahökkeli tiilisellä ulkovuorella.
Ei täystiilisiä taloja ole kovin paljon suomessa edes tehty.
En osaa muuta sanoa kuin että olen kerran ollut tyhjäämässä home kämppää ilman mitään suojaimia ja sen jälkeen tein "kuolemaa" ,seuraavalla kerralla oli hengityssuojain ja koko haalarit, silti kaikki paikat missä iho oli paljaana punoitti, kutitti/kirveli.
Astmaatikkona ainakin kuolisin hometaloon, astman oireita pahentaa myös kuiva sisäilma (koneellinen ilmanvaihto), mutta myös ummehtunut tunkkainen ilma.
Onko talonyhtiön ilmanvaihtoa huollettu/säädetty? Suodattimet, putkistot nuohottu ym.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuten välttämättä sitten aina home. Itselläni on nykyisessä(kin) asunnossa oireita: silmät aamuisin punaiset ja rähmäiset, välillä hengenahdistusta, jatkuvaa yskimistä, ihottumia jne. Mutta ei täällä homeita ole. Minä vaan olen valitettavasti yliherkkä monista nykyajan rakennusmateriaaleista lähteville kemikaaleille.
Vanhempien massiivihirsisessä kesämökissä ei ole oireita, lähes kaikkialla muualla on. Pahimpia ne on, jos asunnossa on esim. hiljattain laitettu vaikka muovi- tai laminaattilattioita, tapetoitu, maalattu tms. Laminaattilattiasta oireilin tosi pahasti jopa yli vuoden, sittemmin on vähän tasoittunut mutta kyllähän nuo kaikki lastulevyt, laminaatin alla olevat muovit jne oireiluttaa.
Niin, asunnossa voi olla myös haitalliset määrät VOC -päästöjä (Volatile Organic Compounds). VOC -määrätkin on mahdollista mitata ja esim poistattaa oireita aiheuttava muovimatto tai kaapisto. Myös esim. vanhoista muovimatoista lähtee noita VOC -päästöjä myös. Valitettavasti moni uusii nykyään halvemmalla lattiat niin, että vanhan lattian päälle laitetaan uusi, jolloin VOC -päästöjen riski kasvaa kun se vanha muovi siellä alla haperoituu ja päästää kenmikaaleja ilmaan.
Minulle tulee sanasta "hometalo" mieleen ensimmäisenä nimenomaan tiilivuorinen rivitalo, jossa on valesokkeli.
Mulla oli vähän väliä poskiontelontulehduksia ja ties mitä räkätauteja, jotka sitten loppui samantien kun muutin toiseen asuntoon