Miten olet yrittänyt parantaa aknea? Toimiko mikään? Roaccutan?
Itsellä akne alkanut noin 13 vuotiaana nuorena miehenä, nyt 18v eikä muutosta mihinkään ole tapahtunut. Tällä hetkellä kokeilussa Bios - akne kosmetiikka jonka ohjeita orjallisesti noudatan. 3vkoa olen käyttänyt ja kyllä siitä apua on, mutta tuskimpa ulkopuolinen edes huomaisi.
Ihoa on nyt hoidottu ulkopuolelta vaikka kuinka kauan ja erilaisin tuottein. Olen vältellyt myös maitoa ja vehnää ja rasvaisia ruokia ja herkkuja. Siitä on ollut apua, mutta edelleen , tuskimpa ulkopuolinen edes huomaisi. Akne mikä akne.
Mietin kannattaako roaccutan- kuuri ottaa, lähinnä sivuvaikusten takia. Olisihan se hienoa kokeilla miltä elämä ilman aknea tuntuisi edes se muutama kuukausi, mutta onko se niiden sivuoireiden arvoista, jos akne kuitenkin palaa ja kroppa sen jälkeen sekaisin.
Kauanko siis olit ilman aknea?
Mikä sinulla on auttanut parhaiten (menen vaikka enkelihoitoon jos siitä on apua. Niin rikki jo olen).
Mainitse vielä oletko nainen vai mies, kun hoito saattaa olla silloin vähän eri ja alkoiko sinun aknesi suht samassa iässä.
Kommentit (32)
Roaccutan. Miehet ovat siinä mielessä onnekkaassa asemassa että kerran syöty kuuri pitää aknen lopullisesti poissa. Naiset usein joutuvat uusimaan kuurin, moneenkin kertaan. Hormonit vaikuttavat tähän. Näin on mulle ihotautilääkäri keronut.
Tuolla ylempänä joku jo suositteli suolaa. Auttaa mullakin ihmeesti jopa niihin isoihin ihonalaisiin paukamiin. Lisäksi tyynyliinan vaihto joka ilta ja jos meinaa liikaa kuivua niin suolan sekaan jotain öljyä (jojobaa moni suosittelee ja onkin hyvä). Ei mitään muita rasvoja naamaan, ainoastaan sisäisesti, eli ruokavalioon kasvisten kanssa pähkinöitä, avokadoa ja muita hyvien rasvojen lähteitä, kalaöljyä jne.
Noista olen itse saanut avun ja rahaakin säästyy kun jätin kalliit rasvat ja pesunesteet pois. Pesen joka ilta konjac-sienellä, sillä saa meikinkin pois.
Tyttärelläni kokeiltiin kaikki mahdolliset voiteet, lääkkeet ym. ja lopuksi Roaccutan, mikään ei auttanut. Vasta parikymppisenä akne helpotti kun alkoi syömään e-pillereitä.
Mulla oli teininä todella paha akne, kokeiltiin kaikenlaisia lääkkeitä ja kotikonsteja, mutta vain Roaccuttan auttoi - sillä hävisi akne ihan kokonaan ja äkkiä. Tai no, muutaman kerran vuodessa tulee yksittäisiä finnejä sinne tänne, eli ei enää vaivaa (olen jo 35v mies). Sivuvaikutuksia ei ollut muuta kuin huulten kuivuminen, mikä ei kyllä edes haitannut. Ainoa mikä harmittaa on se, etten syönyt kuuria jo vuosia aiemmin - nyt on ikävät arvet muistona loppuelämän.
Olen nainen. Mulla oli paha hormonaalinen akne nuorena (alkoi teini-iässä mutta ei mennyt ohi). Kokeilin jotain antibioottia, ei auttanut. 21v söin kaksi Roaccutan-kuuria ja aloitin samaan aikaan Diane Nova e-pillerit. Toimi kuin tauti, ihosta tuli TÄYDELLINEN, jopa yläselän aknearvet paranivat.
Mutta kun lopetin pillerit (7v myöhemmin), akne valitettavasti palasi selkään. Jostain syystä ei kasvoihin. Nyt 40v ja en käyttänyt enää pillereitä tuon 7v jakson jälkeen. En myöskään syönyt enää roaa tai muutakaan lääkettä. Akne on rauhoittunut lähes täysin, kasvoihin ei oikeastaan ole tullut enää hormoniaknea roa-kuurin jälkeen, selkään joskus muutama, ja ikävä kyllä selässä on arpia tuosta toisesta aknejaksosta joka alkoi e-pillerien lopettamisesta.
Tässä vinkki, joka valitettavasti sopii vain naisille: viherminttutee. Perustuu antiandrogeeniseen vaikutukseen ja auttaa varsinkin naisten hormonaaliseen aknetyyppiin (isoja, kipeitä ja ihonalaisia paukamia leukaperissä ja kaulalla). Itselläni alkoi selkeä paraneminen kahden viikon sisällä. Kokeilin ennen tätä lukuiset paikallishoidot, joista ei ollut apua. Roaccutan-kuurin vedin nuorena, enkä siihen enää halunnut ryhtyä. Suomeksi ei juuri löydy tietoa, mutta jos kiinnostaa, googleta "spearmint acne". Miespuolisille taitaa Roaccutan olla ainoa mahdollisuus pahaan akneen.
Mulla alkoi hormonaalinen akne kuukautisten kanssa samaan aikaan 14 vuotiaana, nyt olen jo 33v nainen ja aknee jatkuu vaan :/ Olen syönyt parikymppisenä e-pillereitä, anitibiootteja ja roaccutan kuuria 2 kertaa (1. kesti puoli vuotta, toinen vuoden, matalalla annoksella viimeiset kuukaudet). Kaikki nämä auttoi kuurien aikana pitäen aknen suunnilleen poissa, satunnaisia näppyjä lukuunottamatta. Aina n. 2-3 kk lääkkeiden lopettamisen jälkeen akne palasi samanlaisena kuin ennen. Roaccutan auttoi sen verran että niitä ihonalaisia isoja kipeitä paiseita ei enää tule, mutta normaaleja erikokoisia märkäfinnejä tulee edelleen. Mulla auttaa vähähiilihydraattinen ruokavalio, eli hiilaripitoisten ruokien rajoittaminen rankalla kädellä. Mistään ihohoitosarjoista en ole huomannut mitään apua ja niitä olen kokeillut varmaan kymmeniä, tärkeintä on ettei pese liian voimakkailla kuivattavilla aineilla, kaksoispuhdistus toimii mulla eli ensin jollain öljyllä ja sitten miedolla pesuaineella, hyvä kosteutus sekä sisäisesti että ulkoisesti hyvillä rasvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vinkki, joka valitettavasti sopii vain naisille: viherminttutee. Perustuu antiandrogeeniseen vaikutukseen ja auttaa varsinkin naisten hormonaaliseen aknetyyppiin (isoja, kipeitä ja ihonalaisia paukamia leukaperissä ja kaulalla). Itselläni alkoi selkeä paraneminen kahden viikon sisällä. Kokeilin ennen tätä lukuiset paikallishoidot, joista ei ollut apua. Roaccutan-kuurin vedin nuorena, enkä siihen enää halunnut ryhtyä. Suomeksi ei juuri löydy tietoa, mutta jos kiinnostaa, googleta "spearmint acne". Miespuolisille taitaa Roaccutan olla ainoa mahdollisuus pahaan akneen.
Koitan!!! Tack!
Käytin antibiootit,roaccutanit, reseptivoiteet eikä niistä ollut juuri apua. Ainut mikä lopulta auttoi oli täysin gluteeniton ruokavalio. Pelkkä vehnättömyys ei riitä, vaan viljatuotteet pitää karsia täysin. Uskallan käyttää ainoastaan gluteenitonta kaurahiutaletta.
Vierailija kirjoitti:
Käytin antibiootit,roaccutanit, reseptivoiteet eikä niistä ollut juuri apua. Ainut mikä lopulta auttoi oli täysin gluteeniton ruokavalio. Pelkkä vehnättömyys ei riitä, vaan viljatuotteet pitää karsia täysin. Uskallan käyttää ainoastaan gluteenitonta kaurahiutaletta.
Mulla ei riitä pelkkä vehnättömyyskään, vaan sokerit yms muut hiilaripitoiset ruuat aiheuttaa iho-ongelmia, varsinkin vikkoa ennen/kuukautisten aikana. Varmaan se raskautuminen/synnytys auttaisi tähän mullakin... Tuota viherminttuteetä voisi kokeilla, kiitos vinkistä!
t. nro 28
Onko tosiaan niin, että miehillä on paremmat mahdollisuudet saada roaccutanista pysyvää apua! Olen ajatellut, ettei siitä kuitenkaan apua ole, mutta nyt varaan ajan lääkärille samantien!
Itsellä ei ollut nuorempana kovin pahaa aknea mutta aikuisiän kynnyksellä n. 20v akne alkoi pahentua vähitellen. Aknea on itselläni ollut kasvoissa ja jonkin verran selässä, näppylät olivat isoja kipeitä ihonalaisia paiseita ja lisäksi oli paljon mustapäitä sekä iho oli rasvainen. Suvussani on aknea joten sieltä on tullut tämä vaiva. Kokeilin vuosien ajan erilaisia voiteita (marketin ja apteekin), ruokavaliomuutoksia (syön kyllä terveellisesti muutenkin niin ei ollut juuri muutettavaa) jne. Ehkäisypillereitä tai -kierukkaa en ole kokeillut kun hormoniehkäisy ei sovi. Lopulta 35v iässä kyllästyin ja menin ihotautilääkärille ja sain isotretinoiinikuurin. Söin lääkettä n. 8kk ja haittoja olivat huulien kuivuminen (olivat monta kuukautta haavoilla vaikka rasvasin), silmien kuivuminen (käytin kosteuttavia silmätippoja, silti olivat kuivat ja silmäluomiin tuli useamman kerran näärännäppyjä), iho kuivui erityisesti kasvoista, selkä oli välillä kipeä. Haittavaikutukset kyllä unohtuivat äkkiä kun kuurin loputtua finnejä ei ole tullut kuin kuukautisten yhteydessä muutamia jotka nekin kuivuvat nopeasti pois. Kuurista on kohta 5v ja olen tyytyväinen lopputulokseen ja söisin uudelleen kuurin jos olisi tarvis. Tyttöni 17v syö parhaillaan omaa kuuriaan kun akne villiintyi hänellä ja on kyllä saanut apua lääkkeestä. Parempi kuuri nyt kuin arpinen naama loppuelämä tai niin kuin itsellä vuosien vaiva, rahanmeno ja turhautuminen.