Onko täällä ketään kuka olisi kirjoittanut yo-tutkinnon uudelleen?
Tai aikuislukiossa olleita ja yo-tutkinnon tehneitä myöhemmin yms.?
Kun itse tossa useampi vuosi sitten kirjoitin yo-paperit niin huonoin arvosanoin että vähän hävettää, olin silloin tosi masentunut ja lintsasin varmasti yli puolet koko lukioajasta.
Olen silti ylpeä itsestäni että pääsin sentään läpi, mutta siitä asti on kuitenkin kaihertanut nuo arvosanat ja halu oppia lisää ja korottaa niitä.
Yliopistoon olen yrittänyt päästä, mutta en ole vielä päässyt. Toisaalta jos tänäkään vuonna en pääse niin tulisikohan noiden yo-arvosanojen korottaminen lähes pakolliseksi niin pääsy olisi helpompaa?
Mietityttää vain se kun pitäisi uusia kaikki yo-arvosanat äidinkielestä lähtien ja pitäisi käydä kursseja uudelleen niin siinähän menisi se 3v taas? Että onko sitten järkeä käyttää siihen noin paljon aikaa?
Kun siinä samassa pitäisi jotain muutakin tehdä eikä vaan olla uudestaan lukion penkillä.
Miten te ootte ratkaisseet nää tilanteet jos ootte korottaneet tai olleet aikuislukiossa yms.?
Kommentit (15)
YTL pitäisi lakkauttaa ja vain pääsykokeet pidettävä ratkaisevassa asemassa!
Minustakin To-tutkinnon voisi romuttaa ja yliopistoihin olisi pelkät pääsykokeet.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin To-tutkinnon voisi romuttaa ja yliopistoihin olisi pelkät pääsykokeet.
*yo
Voisiko tahtomallesi alalle päästä avoimen yliopiston väylän kautta? Se kyllä maksaa varmaan aika paljon, kun avoimen kurssit ei ole ilmaisia eikä sinua lasketa opiskelijaksi niin, että saisit opintotukea.
Mä kirjoitin aikanaan huonosti ylppäreissä ja kun en päässyt yliopistoon sisään, niin päätin mennä aikuislukioon korottamaan arvosanoja. Kirjoitin uudelleen vuoden päästä osan arvosanoista, mutta en edelleenkään päässyt yliopistoon. Jatkoin aikuislukiossa vielä vuoden ja sen jälkeen vihdoin aukesi yliopistonkin ovet. Suosittelen korottamaan arvosanoja, jos yhtään siltä tuntuu! Aikuislukiosta jäi tosi hyvä fiilis ja se kohotti myös itsetuntoa, kun huomasi, että pystyy oikeesti korottamaan numeroita tekemällä vaan vähän enemmän töitä sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta yliopistoilla pitäisi olla jonkinlainen kiintiö huonon arvosana saaneille.
Tuleva opiskelijavalinta ei ainakaan ole eduksi, mutta toivottavasti pääset opiskelemaan.
No ei, sitä tässä mietinkin. Ainakin toistaiseksi alalla on vielä pääsykoe erikseen mutta pitäisi olla aika hyvät pisteet jotta pääsisi sisään kun ensikertalaisuuskin on menetetty.
Ja niin olen ajatellut jos sitten korottaisi noita arvosanoja kun tekisi mieli muutenkin opiskella lisää niin avautuisi ovia helpommin. Ärsyttää vaan kun siinä kestäisi niin kauan, toisaalta tässä on välivuosia joka tapauksessa. Haluaisin vaan kunnon töihin, mutta kun niitä ei saa ilman koulutusta.
Sun kannattaa mieluummin käyttää se kolme vuotta avoimessa yliopistossa. Saat tehtyä jo "puolet" tutkinnosta siellä tuossa ajassa ja sen jälkeen sulla on hyvät mahdollisuudet päästä oikeasti sisään yliopistoon. Tämä tosin riippuu alasta, mutta on mielestäni parempi vaihoehto kuin ruveta tankkaamaan lukiota uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitin aikanaan huonosti ylppäreissä ja kun en päässyt yliopistoon sisään, niin päätin mennä aikuislukioon korottamaan arvosanoja. Kirjoitin uudelleen vuoden päästä osan arvosanoista, mutta en edelleenkään päässyt yliopistoon. Jatkoin aikuislukiossa vielä vuoden ja sen jälkeen vihdoin aukesi yliopistonkin ovet. Suosittelen korottamaan arvosanoja, jos yhtään siltä tuntuu! Aikuislukiosta jäi tosi hyvä fiilis ja se kohotti myös itsetuntoa, kun huomasi, että pystyy oikeesti korottamaan numeroita tekemällä vaan vähän enemmän töitä sen eteen.
Joo harmi vaan kun tästä on mennyt jo niin paljon aikaa että noi kurssit yms. on kerennyt unohtua ja muuttua. Olis pitänyt heti mennä. Nyt jos menen niin äidinkielessäkin niitä kursseja on mitä 9? Niin ei ihan vuodessa pääse.
Olen tosin nyt jo ollut aikuislukiossa pari vuotta opiskelemassa kieliä, että eikai se pahaksi ole jos lisään pari kurssia noiden lisäksi. Parempi se kun ei mitään? Siitä voi sitten opiskella lisää jos on aikaa ja pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa mieluummin käyttää se kolme vuotta avoimessa yliopistossa. Saat tehtyä jo "puolet" tutkinnosta siellä tuossa ajassa ja sen jälkeen sulla on hyvät mahdollisuudet päästä oikeasti sisään yliopistoon. Tämä tosin riippuu alasta, mutta on mielestäni parempi vaihoehto kuin ruveta tankkaamaan lukiota uudelleen.
Niin, se kun vaan maksaa niin paljon 100 euron paikkeilla taitaa olla yksi kurssi eikä saa tukia.
Olen nyt amiksessa koska joku tutkinto piti saada, että sais edes jotain töitä niin aikuislukion kursseja saan käydä ilmaiseksi, että ehkä mun pitäisi ottaa niistä se hyöty nyt kunnolla irti.
Kohta on kuitenkin taas pääsykokeet yliopistoon ja sitten jos en taas pääse niin ehkä sitten katselen noita avoimia opintoja.
En päässyt yliopistoon, amkiin (samalle alalle) pääsin. Numeroni olivat sen verran huonot, eikä pääsykoekaan mennyt aivan erikoisen hyvin. Mietin myös tuota uudelleenkirjoittamista, mutta siihen kuluisi vähintään vuosi tai pari. En tiedä onko tässä vaiheessa vaivan arvoista, sillä maisteritutkintoon hakeutuminen on kuitenkin myöhemmin mahdollista tältäkin pohjalta, toki haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
YTL:stä eroon kansalaisaloitteella!
Ei ketään ole tähänkään mennessä kiinnostanut moista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTL:stä eroon kansalaisaloitteella!
Ei ketään ole tähänkään mennessä kiinnostanut moista tehdä.
Lammaskansaa?
Minusta yliopistoilla pitäisi olla jonkinlainen kiintiö huonon arvosana saaneille.
Tuleva opiskelijavalinta ei ainakaan ole eduksi, mutta toivottavasti pääset opiskelemaan.