Minkälaisissa aiheissa sinua hämmentää se, että ihmiset kyselevät niistä nettipalstoilla?
Siis toivoen, että vastaukset selviävät yksinkertaisilla kysymyksillä ja vastauksilla, vaikka aihe on kenties suuri ja mutkikkaampi ja ehkä jonkun kirjan lukeminen olisi parempi.
Kommentit (21)
"Mun mies hakkaa, mitä teen"
-jätät sen, tietysti.
Ei mua oikeastaan ihmetytä, koska a) oishan se kiva jos oikotie onneen löytyisi ja b) ehkä he eivät oikeasti haekaan tietoa sinänsä, vaan esim tietoa siitä, mitä mieltä ihmiset asiasta ovat tai miten ihmiset asian itselleen selittävät - vaikka muotoilevat sen ensimmäisen kysymyksen mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
-jätät sen, tietysti.
Tämmöisissähän ihminen tarvitsee tukea ymmärtäviltä/saman kokeneilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua oikeastaan ihmetytä, koska a) oishan se kiva jos oikotie onneen löytyisi ja b) ehkä he eivät oikeasti haekaan tietoa sinänsä, vaan esim tietoa siitä, mitä mieltä ihmiset asiasta ovat tai miten ihmiset asian itselleen selittävät - vaikka muotoilevat sen ensimmäisen kysymyksen mukaiseksi.
No tietysti on ymmärrettävää, jos aihe on sellainen, mutta jos aihe ei ole..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-jätät sen, tietysti.Tämmöisissähän ihminen tarvitsee tukea ymmärtäviltä/saman kokeneilta.
Ei vaan ne haluaa, että joku sanoo "kyllä se vielä lopettaa, kun rakastat sitä vaan tarpeeksi, ja siitä tulee se ihana mies jonka olet kuvitellut"
Eniten minua ihmetyttää se, että ihmiset kyselevät AV:lta, Facebookista ym. asioita, jotka kehitysvammainenkin osaisi googlata parissa sekunnissa. Ilmeisesti minulla on aivan liian suuret luulot keskivertoihmisen kyvyistä ja älykkyydestä.
"Olenko raskaana?" "Voinko olla raskaana?"
No voit olla raskaana, mutta kukaan muu ei sitä osaa sulle sanoa kuin raskaustesti. Turhin kysymys koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-jätät sen, tietysti.Tämmöisissähän ihminen tarvitsee tukea ymmärtäviltä/saman kokeneilta.
Ei vaan ne haluaa, että joku sanoo "kyllä se vielä lopettaa, kun rakastat sitä vaan tarpeeksi, ja siitä tulee se ihana mies jonka olet kuvitellut"
Niin, eli meinaat, että ne kysymyset ovat turhia, joiden kysyjä ei ole kuitenkaan valmis muuttamaan omia käsityksiään vaan innostuu vain vastauksista, jotka hän toiveikkaasti haluaa kuulla?
Ne tyypit jotka kyselee jotain että mitä miehet pitää viehättävänä esim mies pidätkö hiljaista naista viehättävänä. Jotkut tykkää äidistä, jotkut tyttärestä, jotkut tykkää äänekkäistä ja jotkut tykkää hissukoista niin mikä järki sitä on kysellä täällä.
Sellaiset "Mitä tämä mies miettii? Miten tulisi edetä suhteessa? Tapahtui asia x, pitäisikö nyt erota?" ovat kyllä niin typeriä. Miten tuntemattomat osaisivat auttaa sinua henkilökohtaisissa ihmissuhteissasi?
Mitä kivaa tekemistä Lontoossa/Pariisissa/Tukholmassa viikonloppureissulla, kun ei olla käyty siellä ennen eikä ole mitään erikoistoiveita. Näitähän ei varmaan mistään matkaoppaasta saa selville.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset "Mitä tämä mies miettii? Miten tulisi edetä suhteessa? Tapahtui asia x, pitäisikö nyt erota?" ovat kyllä niin typeriä. Miten tuntemattomat osaisivat auttaa sinua henkilökohtaisissa ihmissuhteissasi?
Minusta saman kokeneet voivat hyvin auttaa.
Ja eihän kukaan voi tietää "mitä mies miettii", vaan voi paremminkin antaa apua siihen, miten tilannetta kannattaisi purkaa.
Ihmetyttää akuutissa tilanteessa tehtävät kyselyt on sitten kyseessä terveys, tai joku onnettomuus.
"Käsi irtosi ja verta tulee tulvimalla, voinko soittaa ambulanssin?"
"Puoliso valitti heikkoa oloa, toisen puolen käsi ei nouse, ja puhe sammaltaa, mikähän sillä on?"
"Yläkerrassa vissiin putkivuoto, kun vettä sataa katosta, pitääkö ottaa yhteyttä huoltoyhtiöön?"
Minä ihmettelen näitä "iholla näppylöitä, mikähän tämä on?". Olisko kuitenkin parempi kysyä terveydenhuollon ammattilaiselta?
Ei oikeastaan muunlaisissa kuin sellaisissa, joissa vastaaminen edellyttää faktatietoa, jota nettipalstan ihmisillä ei mitenkään voi olla.
On inhimillistä haluta nimenomaan vuorovaikutuksen kautta tietoa ja näkemystä joihinkin ihan yksinkertaisiinkin asioihin. Vaikka tieto olisi googlaamallakin saatavissa, ihmisiltä kysyttäessä voi pyytää tarkennusta ja apua tiedon ymmärtämisessä ja suhteuttamisessa omaan tilanteeseen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ihmetyttää se, että ihmiset kyselevät AV:lta, Facebookista ym. asioita, jotka kehitysvammainenkin osaisi googlata parissa sekunnissa. Ilmeisesti minulla on aivan liian suuret luulot keskivertoihmisen kyvyistä ja älykkyydestä.
Tähän liittyen usein kyllä tulee vastaan näitä nenäkkäitä vastaajia, jotka eivät lue esitettyä kysymystä ollenkaan, vaan käskevät googlaamaan. Kerran esimerkiksi kysyin tällä palstalla kokemuksia, miten eräs asia on muilla työpaikoilla hoidettu. Aloituksessa myös mainitsin tavat a ja b, joilla on mahdollista asia hoitaa. Kysyin siis käyttääkö joku tapaa a, koska tapa b oli omalla työpaikalla mahdoton, mutta tapa a kuulosti jotenkin järjenvastaiselta eikä siihen löytynyt oikein täsmällistä opastusta. Minulle sitten tuli moni vastaamaan, että etkö osaa googlata, kun täällä linkissä lukee selvästi, että käytössä ovat tavat a ja b. Näille järjen jättiläisille piti sitten selittää, että näissä linkeissä ei vastata esittämääni kysymykseen millään tavalla.
Mitä mieltä tästä nimestä lapselle? -kysymys. Henkilöstä on tulossa vanhempi ja ei vieläkään osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä oman ja puolison mielipiteen mukaan.
Tai nimiehdotuksia -kyselyt. Netti on pullollaan nimisivustoja, täällä palstalla nimiehdotukset ovat luokkaa Aada, Helmi ja Leo.
Täällähän voi kuka vaan kysellä ihan mitä vaan. On tietysti ihan oikeita ja aitojakin aloituksia.
Kysellään esim jotakin, johon pystyy selkeästi vastaamaan ainoastaan Kelan, oman terveyskeskuksen tai muun instanssin viranomainen. Pyydetään vastausta ihmisiltä, joilla ei ole riittäviä taustatietoja eikä ammattitaitoa. Jos haluaa vertaistukea ja/tai kokemuksia vastaavassa tilanteessa, niin tämän voisi aloitukseen selvästi ilmaista. Myös sen, että selvitän /aion kyllä selvittää asian myös siellä mihin se kuuluu.
Valokuvauspalstat. Jengi kysyy "miksi kuva epäonnistui/on tärähtänyt" tms. Vastaus ei ole yhden säädön takana vaan useammankin säädön ja opiskelun takana. Jos ei sanaakaan valokuvauksen perusteista viitsi itse lukea niin ei ne perusteet millään yhdellä vastauksella aukea.