Kehtaanko ottaa yhteyttä parikymppisen tyttäreni miehen isään?
Tytär on vaikeasti masentunut, ja palasi vastikään itsemurhayrityksen jälkeen kotiin asumaan. Eilen hän paljasti minulle, ettei hänellä ole lainkaan rahaa, sillä hänen on-off-poikaystävänsä oli (manipuloiden) saanut hänet lainaamaan kaikki säästönsä (n. 5000e) itselleen. Syynä oli se, että tämä poikakaveri oli saamassa häätöä asunnostaan, ja hänen oli pikaisesti maksettava rästissä olevat vuokrat, jotta ei "joutuisi kadulle asumaan". Nyt poikakaveri kieltäytyy maksamasta velkoja takaisin. Sydämeni särki se, että tämä velka oli yksi syy tytön itsemurhayritykseen, hän häpeää omaa sinisilmäisyyttään ja kokee epäonnistuneensa ihmisenä monellakin tapaa.
Tyttö on suostunut näyttämään yksityisviestit, joissa poikakaverin kanssa on sovittu ja myöhemmin riidelty tästä lainasta, sekä tiliotteet, joissa näkyy poikakaverille lainatut summat. Poikakaveri on viesteissä toistuvasti lupaillut, että hänen isänsä takaa velan ja auttaa takaisinmaksussa, ja että tyttäreni saisi rahansa takaisin parin kuukauden sisällä.
En ole ikinä ollut poikakaverin vanhempien kanssa minkäänlaisissa tekemisissä, mutta minun tekisi mieli soittaa hänen isälleen. En usko hänen tietävän koko velasta, enkä tietenkään ole aikeissa pyytää häneltä rahoja takaisin.. Poikakaveri ilmeisesti on tällä hetkellä työttömänä ja elää vanhemmiltaan rahaa lainaamalla, ja ajatuksenani on lähinnä se, että haluaisin ehdottomasti tietää, jos homma olisi mennyt toisinpäin ja oma tyttäreni olisi tehnyt jotain vastaavaa.
Jos kyseessä olisi oma lapsesi, ottaisitko yhteyttä? Ihan aikuisiahan nuo ovat, joten tavallaan soittaminen tuntuu myös hieman typerältä.
Kommentit (31)
Oih mikä jännä mies sun tyttärellä on.
Ensin pojan vanhemmille ja sen jälkee poliisille jos ei rahoja näy
Koska on olemassa noin vahvat todisteet, on todennäköistä että tyttäresi saa rahansa takaisin ennemmin tai myöhemmin jos perintää vaan pidetään yllä.
Vierailija kirjoitti:
Oih mikä jännä mies sun tyttärellä on.
Näköjään myös jännä, erittäin poissaoleva ja vastuuta pakoileva isä. Onkohan se aina naisen syy, että mies osoittautuu idiootiksi?
Kiitos vastauksista, soitan poikakaverin isälle myöhemmin tänään. En ymmärrä jännä mies -kommentteja ja koen ne vähintäänkin ala-arvoisiksi, toivottavasti te tai teidän lapsenne eivät koskaan joudu vastaavanlaiseen tilanteeseen. ap
Kyllä minä ottaisin yhteyttä ja kuulostelisin tilannetta. Poliisille rikosilmoitus jos asia ei ala muuten selviämään, teillä on hyvät todisteet.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, soitan poikakaverin isälle myöhemmin tänään. En ymmärrä jännä mies -kommentteja ja koen ne vähintäänkin ala-arvoisiksi, toivottavasti te tai teidän lapsenne eivät koskaan joudu vastaavanlaiseen tilanteeseen. ap
Ilmoitathan miten kävi?
Mikset ota yhteyttä siihen miesystävään? Asuiko tyttöresi hänen kanssaan? Miksei tytär ota yhteyttä isään?
Hyvä ap! Ja jos ko isä ei ole yhteistyöhaluinen, niin eikö noissa viesteissä ole jo todistusaineistoa siitä että poika on tytölle velkaa sen 5000? Toivottavasti.
Itse en ehkä ottaisi, kun kuitenkin on kyse aikuisesta ihmisestä joka yksin vastaa tekosistaan. Ei se isä sille mitään voi että poika on tehnyt väärin.
Jos asia täyttää rikoksen tunnusmerkit niin poliisi olisi oikea osoite. Tällöin täytyy kyllä löytyä jonkinlaiset todisteet että se raha on lainattu eikä annettu, ja että sovittua takaisinmaksuaikataulua on rikottu.
Tyttäresi on aikuinen. Nyt tyttö omaan kämppään miettimään jatkoa ja vähän vielä kasvamaan. Turha kaikesta on miestäkään syyttää.
Olen yrittänyt jo ottaa tuohon poikakaveriin yhteyttä asian tiimoilta, mutta hän esti numeroni, kun yritin alunperin tytön itsemurhayrityksen jälkeen soittaa hänelle kertoakseni asiasta. Ehdin siis puhelimessa esitellä itseni, kundi löi luurit korvaan kun kerroin olevani X:n äiti, ja tämän jälkeen numero on tuutannut varattua. Ihmettelin asiaa silloin, mutta veloista kuullessani tajusin, että hän oletti minun varmaan soittelevan juurikin niihin liittyen.
Tyttö asui hänen kanssaan yhdessä aiemmin, mutta muutti omaan asuntoon viime vuoden alussa. Voin päivitellä tänne, kun asia etenee jotenkin. ap
En ottaisi yhteyttä. Eihän tuommoiset velat edes vanhemmille kuulu. Kunpa tytär olisi hoksannut jotain raapustaa paperille, kun rahoja on lainnut. Kävis oikeudessa todisteeksi.
Ne on oppirahat, mitä tytär joutuu maksamaan valitessaan luuserin miehekseen. Nyt vaan kaikki yhteydenpito poikki siihen suuntaan ja tyttö jatkohoitoon. Olkoon se jätkä nyt oikeasti eksä.
Nyt autat tytärtä omille jaloilleen ja rakentamaan elämää uudelleen. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap! Ja jos ko isä ei ole yhteistyöhaluinen, niin eikö noissa viesteissä ole jo todistusaineistoa siitä että poika on tytölle velkaa sen 5000? Toivottavasti.
Eivät käy oikeudessa todistusaineistoksi. Toisaalta verottaja voisi kyllä tykätä, jos vihjaisi moisesta "lahjasta". Sen voi säästää viimeiseksi oljenkorreksi, jos nyt haluaa tuommoista jätkää jostain rangaista.
Luulenpa, että hullummaksi ja raaemmaksi vaan menee. :( Parempi jättää tyyppi oman onnensa nojaa, että alkaa oma parantuminen.
Itse ottaisin. Ainakin siksi että tuon selkärangattoman luuserin vanhemmat olisivat myös tietoisia tilanteesta.