Valtio maksaa Matti Nykäsen hautajaiset!
Tuki välitetään opetus- ja kulttuuriministeriön kautta.
VALTIO on valmis korvaamaan mäkihyppääjälegenda Matti Nykäsen hautajaiskustannuksia 20 000 euroon asti, Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terhon (sin) avustaja Toni Ahva viestittää Ilta-Sanomille.
Kommentit (411)
Olinkin jo pannut merkille ison pallonmuotoisen kynttilälyhdyn jonka juurelle Lajavuoressa ihmiset toivat omia muistokynttilöitään. Nyt selvisi tarina hienon muistoesineen takana, vanha ystävä tehnyt Matille kunnioitukseksi.
Alastulorinteen kupeessa oleva paikka kynttilöille syntyi spontaanin ruohonjuuritason reagoinnin seurauksena. Betonista mäkihyppääjäfiguurilla varustettua lyhtyä ei kukaan paikalle tilannut – mutta eipä kutsumatonta vierasta ole kukaan myöskään vienyt pois.
– Toimme sen puolisoni kanssa tuohon reilu pari viikkoa sitten, betonilyhtyjä harrastuksekseen tekevä Ari Pentti Järvinen kertoo 80-kiloisesta, tavallista kestävämmästä kynttilänsuojasta.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on Matti valtion hautajaisten arvoinen ja
taatusti menemme koko perhe muistoaan kunnioittamaan!
Me olimme myös perheellä, mummusta taaperoon, kaikki paikalla.
Äärettömän surullinen tunnelma koko kaupungissa, en ole tällaista aiemmin kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Olinkin jo pannut merkille ison pallonmuotoisen kynttilälyhdyn jonka juurelle Lajavuoressa ihmiset toivat omia muistokynttilöitään. Nyt selvisi tarina hienon muistoesineen takana, vanha ystävä tehnyt Matille kunnioitukseksi.
Alastulorinteen kupeessa oleva paikka kynttilöille syntyi spontaanin ruohonjuuritason reagoinnin seurauksena. Betonista mäkihyppääjäfiguurilla varustettua lyhtyä ei kukaan paikalle tilannut – mutta eipä kutsumatonta vierasta ole kukaan myöskään vienyt pois.
– Toimme sen puolisoni kanssa tuohon reilu pari viikkoa sitten, betonilyhtyjä harrastuksekseen tekevä Ari Pentti Järvinen kertoo 80-kiloisesta, tavallista kestävämmästä kynttilänsuojasta.
Tuossa betonisessa muistolyhdyssä on kyllä symboliikka kohdallaan. Hento hyppääjä leijailee nyt ikuisesti maan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Oli tosiaan hyvä, ettei Merilää huolittu Mattia saattamaan. Paikalla olivat todelliset ystävät, ei hännystelijät ja hyväksikäyttäjät. Matti oli valitettavasti tietynlaisten tyyppien vietävissä, joihin kuului mielestäni myös yksi exä, jolla rahaa ja viinaa riitti... R.I.P. Matti!
Ei ole mitään häpyä Merilällä! Kehtaa vielä soittaa Matin vanhalle surunmurtamalle äidille ja kärkkyä pääsyä hautajaisiin. Eihän ikäihminen hyväkäytöksisyyttään kiellä ketään tulemasta, mutta odottaisi edes jonkinlaista kunnioitusta ulkopuolisilta menetyksen kokenutta kohtaan. Häpeä Kai Merilä!
– Kun lopulta soitin Vienolle ja esitin suruvalittelut, Vieno kertoi, että tuo eräs lähisukulainen vaatii edelleen, etten saisikaan osallistua hautajaisiin, Merilä kertoi Iltalehdelle.
Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Hänt' ihana enkeli kotihin vie. Niin pitkä on matka, ei kotia näy, vaan ihana enkeli vierellä käy. vaan ihana enkeli vierellä käy.
On pimeä korpi ja kivinen tie ja usein se käytävä liukaskin lie. Oi, pianhan lapsonen langeta vois, jos käsi ei enkelin kädessä ois. jos käsi ei enkelin kädessä ois.
Ja syntikin mustia verkkoja vaan on laajalle laskenut korpehen maan. Niin pianhan niihinkin tarttua vois, jos käsi ei enkelin kädessä ois. jos käsi ei enkelin kädessä ois.
Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Hänt' ihana enkeli kotihin vie. Oi, laps' ethän milloinkaan ottaa sä vois sä kättäsi enkelin kädestä pois. sä kättäsi enkelin kädestä pois.
Nyt on Matti ikuisessa rauhassa ja turvassa ikuisetn ilkeilijöiden vihalta.
R.I.P. koko kansan Masa!
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä tuo Urheiluruudun Matti Nykänen muistopätkä hautajaisillalta.
Alkaa kohdasta 1.10 Tyylikäs.
Kaunis muistelma.
Maan korvessa kulkevi lapsosen tie
Eikä eksynyt tiedä minne se vie
Vain varjot tummana rinnalla käy
Eikä enkelin enkeliä missään näy.
Kun ystävää hetkeksi hain (Kun ystävää hetkeksi hain)
Niin silloinkin siipeeni sain (Niin silloinkin siipeeni sain)
Ei auttanut enkeli (Ei auttanut enkeli)
Poliisi vain (Poliisi vain)
Ja syyttäjälaki (Ja syyttäjälaki)
Pykälät, lait (Pykälät, lait)
Maan korpea kiertäessäin (Maan korpea kiertäessäin)
Mä tuttujen häipyvän näin (Mä tuttujen häipyvän näin)
Hain lohtua siihen (Hain lohtua siihen)
Säikehtiväin (Säikehtiväin)
Vain kiiltävänappisten (Vain kiiltävänappisten)
Haaviin mä jäin (Haaviin mä jäin)
Maan korvessa kulkevi (Maan korvessa kulkevi)
Lapsosen tie (Lapsosen tie)
Eikä eksynyt tiedä (Eikä eksynyt tiedä)
Minne se vie (Minne se vie)
Vain varjot tummana (Vain varjot tummana)
Rinnalla käy (Rinnalla käy)
Eikä enkelin enkeliä (Eikä enkelin enkeliä)
Missään näy (Missään näy)
Mä tuttavaa etsiessäin (Mä tuttavaa etsiessäin)
Näin lauloja siipeilijäin (Näin lauloja siipeilijäin)
Kun loppuivat fyrkat (Kun loppuvat fyrkat)
Niin lähtevän näin (Niin lähtevän näin)
Mä viimeisen kapakkaystävistäin (Mä viimeisen kapakkaystävistäin)
Jos jossakin enkeli ois (Jos jossakin enkeli ois)
Hän ystävät valita vois (Hän ystävät valita vois)
Kun siivet ja lierot (Kun siivet ja lierot)
Hän karkoittais pois (Hän karkoittais pois)
Ja viimeinkin rauha (Ja viimeinkin rauha)
Mun mieleeni tois (Mun mieleeni tois)
Maan korvessa kulkevi (Maan korvessa kulkevi)
Lapsosen tie (Lapsosen tie)
Eikä eksynyt tiedä (Eikä eksynyt tiedä)
Minne se vie (Minne se vie)
Vain varjot tummana (Vain varjot tummana)
Rinnalla käy (Rinnalla käy)
Eikä enkelin enkeliä (Eikä enkelin enkeliä)
Missään näy (Missään näy)
Tässä Matin kuolinpäivältä Ylen urheiluruutu. Sama ”selostaja” puhuu koskettavasti, samoin kuin tuossa hautajaisillan muistelmassa.
Alkaa n. 0:47 kohdalla.
Kaunis ja se on hellyttävä patsas suoraan kansalta Matille ja ihan näköinen sikäli ja kuuluu tuonne. Hienosti tehty juttu!
19 arvokisamitalia ja 46 maailmancupin voittoa. Maailmancupin voittoennätys rikottiin vasta vuonna 2013.
Palkintopallille hän kipusi käsittämättömät 76 kertaa – saavutuksen arvoa nostaa se, että Nykänen osallistui urallaan yhteensä 130 maailmancupkisaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta on outoa jos hengailee EI ystävän kanssa 30 vuotta.
Mutta täytyy sitten itse muistaa tuo kun laadin omia hautajaisiani, että kirjaan ylös ketkä ystäväni ovat tervetulleita ja ketkä eivät saa tulla hautajaisiin. Ettei sitten tule väärinkäsityksiä eikä sukulaiset pääse käyttämään mielivaltaansa.
Voi voi, alkoholistia on niin helppo manipuloida. Merilä rahasti potaskajutuillaan ja neiti mustamakkara piti ilmaisena renkinä ja puutarhanhoitajana tiluksillaan.
Pitääkö tämä Merviä koskeva osuus paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tyhjä olo ja vieläkin tuntuu uskomattomalta ettei Mattia enää ole. Laulu-ura oli lähtenyt juuri aivan uudenlaiseen nousuun, keikoilla ei enää näkynyt naureskelijoita eikä sinne menty ivalla vaan Nykänen oli arvostettu artisti, jonka vuosien ankara työ alkoi tuottaa tulosta tälläkin saralla. Monet keikat olisin vielä mieluusti kuunnellut.
Tunne on ollut kuin oma läheinen olisi poismennyt. Matti oli koko kansan Matti ja suurelle joukolle niin rakas ettei ehkä itsekään koskaan tiennyt. Matti säilyy sydämissämme aina.
Kyllä, koko Suomen kansa rakasti Mattia kuin omaa poikaa. Hävettää ihan ajatella, mitä olisi voinut tehdä toiin, kuinka Mattia olisi voinut ja pitänyt auttaa. ...
Joo. "Soo, soo Matti, ei saa juoda viinaa. Soo, soo Matti, ihmistä ei saa lyödä nyrkillä tai puukolla." Ihan itse Nykänen oli vastuussa. Vai idioottinako häntä pidät? Hyvä, ettei voi satuttaa enää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tyhjä olo ja vieläkin tuntuu uskomattomalta ettei Mattia enää ole. Laulu-ura oli lähtenyt juuri aivan uudenlaiseen nousuun, keikoilla ei enää näkynyt naureskelijoita eikä sinne menty ivalla vaan Nykänen oli arvostettu artisti, jonka vuosien ankara työ alkoi tuottaa tulosta tälläkin saralla. Monet keikat olisin vielä mieluusti kuunnellut.
Tunne on ollut kuin oma läheinen olisi poismennyt. Matti oli koko kansan Matti ja suurelle joukolle niin rakas ettei ehkä itsekään koskaan tiennyt. Matti säilyy sydämissämme aina.
Kyllä, koko Suomen kansa rakasti Mattia kuin omaa poikaa. Hävettää ihan ajatella, mitä olisi voinut tehdä toiin, kuinka Mattia olisi voinut ja pitänyt auttaa. ...
Miten autetaan alkkista, joka ei halua ottaa apua vastaan? Pakkohoidollako?
Jyväskylän kaupunki tarjosi Matille vakinaista työpaikkaa, vaan eipä kelvannut.
Kommentoijat, jotka kuollutta miestä tulevat morkkaamaan, olette säälittäviä.
Matti kärsi rangaistuksensa elinaikanaan. Loppuelämänsä katui tekojaan ja sai anteeksi tekojaan. Te katkerat, ette voita mitään.
Ei Matti Nykänen ollut mitenkään poikkeuksellinen urheilijasuuruus alkoholiongelmineen. Esim. Jalkapalloilija George Bestilläkään ei mennyt kovin vahvasti urheuilu-uran loppumisen jälkeen. Viina vei ja tuomioitakin tuli. Tämä sankari sai jopa julkisella sektorilla hoitosuosituksen vastaisesti maksansiirron vaikka alko-ongelma ei oltu ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijat, jotka kuollutta miestä tulevat morkkaamaan, olette säälittäviä.
Matti kärsi rangaistuksensa elinaikanaan. Loppuelämänsä katui tekojaan ja sai anteeksi tekojaan. Te katkerat, ette voita mitään.
Ei se ole morkkaamista, jos sanoo alkoholistia alkoholistiksi.