Miksei koulussa kehitetä lasten ihmissuhdetaitoja ja itsetuntoa yms?
Siis omina oppiaineinaan, joissa lapsi saisi kehittyä? Mitä ihmettä kukaan tekee historialla tai uskonnonopetuksella verrattuna hyviin taitoihin ihmisenä?
Kommentit (44)
Miten koulussa niitä kehitettäisiin kun tuota kiusaamistakaan ei saada kuriin? Onko se sitten sitä sosiaalisuutta, kun ne luokan häiriköt höpisevät ja suositut oppilaat kiusaavat selän takana silloin kun opettajat eivät näe. Ja nämä hiljaiset ja ujot oppilaat ovat sitten niitä huonoja, vaikka monesti syy ei ole vaan heissä. Itsekin olin sellainen ujo, mutta olin myös samalla kiusattu mikä ei ainakaan lisännyt rohkeuttani. Itsetuntoni on ainakin koulussa vaan laskenut 6 vuoden kiusaamisen aikana joten en edes ymmärrä miten koulu olisi voinut saada minut tuntemaan itseni miksikään hyväksi ja hienoksi. Siihen vielä päälle kaikki numerollinen arvostelu. Meistä epäsosiaalista on aina helppo puhua pahaa, mutta monesti siihen on monta syytä. Itsekin olin aiemmin puhelias, mutta muuton jälkeen kaikki muuttui. Alussa kaikki oli hyvin, mutta sitten olinkin se kiusattu monia vuosia. Ja ei siihen kukaan puuttunut. Kerroin kyllä ja opettaja sitten viimeisenä päiväni pahoitteli kovin.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Päiväkodeissahan tuollaista on. Ei se tietenkään tarkoittaisi, että vanhemmilla ei olisi päävastuuta näistä asioista, ei mikään voi korvata vanhempien rakkauden, välittämisen ja esimerkin voimaa, mutta voisihan koulu täydentää kasvatustyötä.
Niin. Kun ei oikein näytä sille, että asiassa voitaisiin vanhempien varaan tuudittautua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten koulussa niitä kehitettäisiin kun tuota kiusaamistakaan ei saada kuriin? Onko se sitten sitä sosiaalisuutta, kun ne luokan häiriköt höpisevät ja suositut oppilaat kiusaavat selän takana silloin kun opettajat eivät näe. Ja nämä hiljaiset ja ujot oppilaat ovat sitten niitä huonoja, vaikka monesti syy ei ole vaan heissä. Itsekin olin sellainen ujo, mutta olin myös samalla kiusattu mikä ei ainakaan lisännyt rohkeuttani. Itsetuntoni on ainakin koulussa vaan laskenut 6 vuoden kiusaamisen aikana joten en edes ymmärrä miten koulu olisi voinut saada minut tuntemaan itseni miksikään hyväksi ja hienoksi. Siihen vielä päälle kaikki numerollinen arvostelu. Meistä epäsosiaalista on aina helppo puhua pahaa, mutta monesti siihen on monta syytä. Itsekin olin aiemmin puhelias, mutta muuton jälkeen kaikki muuttui. Alussa kaikki oli hyvin, mutta sitten olinkin se kiusattu monia vuosia. Ja ei siihen kukaan puuttunut. Kerroin kyllä ja opettaja sitten viimeisenä päiväni pahoitteli kovin.
Sellaista ajattelua, joka suojaa omaa psyykeä.
Ap
Kyllä siellä opetellaan noita taitoja. On verso-keskustelua, yhteydenpitoa vanhempien kanssa, yhteisiä kouluretkiä, ryhmätyöskentelyä, seksuaalikasvatusta, terveystiedossa opetellaan ihmissuhteita... Mutta pitää muistaa, että opettajilla on ihan helkutisti hommia ja isot ryhmäkoot, joten tyytyväinen saa olla, jos opella riittää energiaa vähän ekstraan. Tietysti sitä toivoisi, että tilanne olisi parempi ja resursseja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koulun pitäisi hoitaa kaikki vanhempien kasvatustehtävät? Koulu on sitä varten, että siellä opitaan lukemaan, laskemaan, kirjoittamaan, käyttämään aivoja. Vanhemmat kasvattavat, koulu opettaa.
Mutta tuo asenteesi kyllä selittää, miksi oppimissuoritukset ovat romahtaneet: koska vanhemmat ovat laiminlyöneet kasvatustehtävänsä ja koulu joutuu paikkaamaan heidän laiminlyöntejään alkaen siisteyskasvatuksesta, peruskäytöstavoista ja esimerkiksi ruokailutavoista. Riittää, että luokalla on yksi tuollainen mohnojen vanhempien lapsi, niin koko luokan opetusaika menee siihen, että tämä mohnolapsi sadaan alas loistelampusta.
Koska osa vanhemmista on luusereita, joille en antaisi edes kaktustani hoitoon. Emme voi vaikuttaa siihen ketkä lisääntyvät, mutta koulun kautta voisimme tasoittaa vanhemmuudesta aiheutuvia eroja
Sellainen ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Valitettavasti.
Ei tarvitse mennä kovinkaan kauas länteen löytääkseen hieman inhimillisemmän kulttuurin.
Suomessakin on kuitenkin yksityiskouluja, joissa opetetaan puhumista, toisen näkökulman ymmärtämistä sekä keskustelu- ja neuvottelutaitoja.
Ja toki muualla Euroopassa näitä taitoja opetetaan koulussa.
Ovat yksi tärkeimmistä taidoista, mitä lapselle kannattaa opettaa.
Näitä taitoja on aivan eri asia olettaa suuressa ryhmässä kuin kotona muutaman läheisen ihmisen kanssa. Kaikki vanhemmat eivät myöskään ole kykeneviä opettamaan neuvottelu- ja keskustelutaitoja lapsilleen.
Siksi ko. taitoja tulisi opettaa julkisessakin koulussa.
Mutta sitten olisi toki vaikeampaa saada ihmisiä nujerrettua pupukursseille ja halvan työvoiman reserviksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä opetellaan noita taitoja. On verso-keskustelua, yhteydenpitoa vanhempien kanssa, yhteisiä kouluretkiä, ryhmätyöskentelyä, seksuaalikasvatusta, terveystiedossa opetellaan ihmissuhteita... Mutta pitää muistaa, että opettajilla on ihan helkutisti hommia ja isot ryhmäkoot, joten tyytyväinen saa olla, jos opella riittää energiaa vähän ekstraan. Tietysti sitä toivoisi, että tilanne olisi parempi ja resursseja enemmän.
Millä oppitunnilla? Ei ole. Sehän vaatisi jonkinlaisen ihmissuhdepsykologin eikä kasvatuspedagogia.
Ap
Tässä huomaa miksi koulu ON tärkeää. Ap on selkeästi jättänyt koulut käymättä ja se näkyy.
Älykkyysosamäärät ja sivistyksen taso laskee huimaa vauhtia ja täällä murehditaan itsetuntoa, jonka rakentaminen on yksilön vastuulla? Käsittämätöntä.
Omien lasten kouluissa kyllä käydään tätä läpi, 1h/vko. Osana äidinkieltä, ennen oli omana teemanaan, mutta se jostain syytä kiellettiin. Mutta siis kyllä tätä opetellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis omina oppiaineinaan, joissa lapsi saisi kehittyä? Mitä ihmettä kukaan tekee historialla tai uskonnonopetuksella verrattuna hyviin taitoihin ihmisenä?
Eipä siihen mitään oppiainetta erikseen tarvittaisi, ihan vain siinä normaalin koulutyön lomassa kiinnitettäisiin huomio näihin seikkoihin.
Minulla heräsi kyllä nyt kysymys että miksi kaikki, tällainenkin ihmisen perussivistykseen kuuluva opetus pitää ulkoistaa kouluille? Miksi kotona ei voida näyttää esimerkkiä ja elää niiden arvojen mukaan?
Ihmettelen nykyvanhempien uusavuttomuutta, kaikki vastuu työnnetään päiväkoteihin ja koululle. Kuitenkin koti ja vanhemmat ovat lapsen tärkein roolimalli!
En tiedä mikseivät vanhemmat kasvattaneet meitä lapsia, mutta minä olen ollut se, joka asiasta on joutunut moneen otteeseen kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siihen mitään oppiainetta erikseen tarvittaisi, ihan vain siinä normaalin koulutyön lomassa kiinnitettäisiin huomio näihin seikkoihin.
Minulla heräsi kyllä nyt kysymys että miksi kaikki, tällainenkin ihmisen perussivistykseen kuuluva opetus pitää ulkoistaa kouluille? Miksi kotona ei voida näyttää esimerkkiä ja elää niiden arvojen mukaan?
Ihmettelen nykyvanhempien uusavuttomuutta, kaikki vastuu työnnetään päiväkoteihin ja koululle. Kuitenkin koti ja vanhemmat ovat lapsen tärkein roolimalli!
Olen samaa mieltä siitä että kasvatustyötä ei voi ulkoistaa koululle. Mutta on paljon ilmiöitä ja tilanteita jotka tulevat vastaan juuri lapsi- ja nuorisoryhmissä, ja näille ei vanhemmat kotoa käsin voi ihmeitä tehdä. Kouluikäiselle koulu voi olla jopa merkittävämpi kasvuympäristö kuin koti, kun lapsi/nuori suuntaa lapsuudenperheestä kohti yhteiskuntaa. Lisäksi esim. yläkoulu konseptina on helposti aika itsetuntoa lannistaa vaikka vanhemmat tanssisivat kotona mitä ripaskaa. Ja vaikka "hyvin kasvatettujen" lasten kohdalla näihin ei tarvitsisi koulussa kiinnittää huomiota, on meidän kaikkien etu, että myös ne lapset, jotka jäävät kotona sitä oppia vaille, saavat sen jossain.
T. nuorten psyk. sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vastuu lapsen kasvatuksesta ei ole kokonaisuudessaan koululla vaan näitä elämän perustaitoja pitäisi opettaa vanhempien ihan siellä kotona. Ei koulussa ehditä ja voida kaikkea opettaa tai sitten se lapsi pitäisi aloittaa koulun jo 2 vuotiaana viimeistään ja koulupäivät vähintään 8 tuntia per päivä, tietysti koulu olisi ihan toisenlaista ainakin ensimmäiset vuodet kuin mitä nykyisin.
Ja sitten tultaisiin siihen kysymykseen että kuka ihme tuollaisen koulunkäynnin oikein maksaisi?
Miksi ihmeessä ennenmmin uskonnon ja historian opetus ei ole vanhempien vastuulla? Paljon tärkeämmät oppiaineethan kunnon ihmssuhdetaidot ja hyvän itsetunnon rakentuminen ihmisille olisi.
Ap
Niinpä juuri.
Uskontoa ja historiaa voisi opetella helposti kotonakin.
Ryhmätilanteissa toimimista voi opetella vain ryhmässä. Koulussa on yleensä suuremmat ja monipuolisemmat ryhmät kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiimistotyö ei annna jaksamista selllaisellle kehityksellle. Liiikunta antaa ylimääräistä vireyttttä mutta ellei ymmmärrä sitä kokemuspohjaaalta niin se on hääälläväliä asennne siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella kurjaa, ja käsittämätöntä, että kiusaamiseen ei puututa! Mutta voisihan sosiaalisia ja tunnetaitoja silti opettaa omana oppiaineenaan, voisihan siitä olla hyötyä. Huom vaikka olen tätä mieltä niin en ole ap:n kanssa todellakaan samaa mieltä siitä että historia olisi jotenkin turhaa, kaukana siitä!
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaa miksi koulu ON tärkeää. Ap on selkeästi jättänyt koulut käymättä ja se näkyy.
Älykkyysosamäärät ja sivistyksen taso laskee huimaa vauhtia ja täällä murehditaan itsetuntoa, jonka rakentaminen on yksilön vastuulla? Käsittämätöntä.
Oon kirjottanut luultavasti sinua paremmat paperit, niin että nokka umpeen.
Ap
Kerroppas miten noita voisi opettaa?
Joo pitäisi Jordan B Petersonin oppeja antaa koulussa kurssina. Ehdottomasti.
Yksi kurssi pitäisi olla miesasiamies ja MGTOW -opetukset myös.
Alettais olla kuoseissa sitten, eikä enää in-celit hyökkäilisi kun tietäisivät asioista.
Historiakin kovin syvällisesti on ainakin itselleni ollut ihan turhaa.
Ap