Mihin hakisi yhteishaussa teini jolla ei oikein mielenkiintoa mihinkään suuntaan?
Kommentit (41)
Ihan on peruskoulu päättymässä ja olen oikeastaan varsin huolissani hänestä ja koko tilanteesta. Lukiosta on puhuttu, mutta kun ei kiinnostaisi kuulema moinen, lukeminen pänttääminen ja kirjoittaminen.
Ap
Hmm, hankala tilanne. Olen itse valmistunut lukiosta 2017 ja sinne mennessäni koin sen parhaaksi vaihtoehdoksi, koska yksikään amis ala ei kiinnostanut. En muista mikä sen ohjelman/koulutuksen nimi on, mutta käsittääkseni on olemassa 10-luokan tyylinen vaihtoehto jossa tutustutaan eri alojen koulutuksiin jotta löytyisi se mieluinen. Kannattaa koittaa keskustella vielä asiasta ettei tulisi välivuotta vaan olisi joku ohjelma käynnissä. Tossa ollaan aika herkässä iässä, voi tuntua tosi ulkopuoliselta kun kaverit aloittaa uusissa kouluissa ja saa uusia kavereita. Enkä tarkoita, että kavereiden perässä on mentävä, mutta tärkeä olisi saada jatko opinnoille. Pohtikaa vaikka mitkä olivat suosikkiaineita koulussa ja millä alalla näitä sovelletaan tai voisi lukea lisää.
Jos aloittaa lukion ja sitten lopettaa sen kesken huomattuaan ettei olekaan yhtään oma juttu ja/tai ei suju, niin onko heikommassa asemassa hakemaan/pääsemään toisaalle opiskelemaan esim.seur yhteishaussa tai kesken lukuvuoden? Ettei sitten sen takia jääkin rannalle ruikuttamaan ja syrjäydy päiviksi kotiin loisimaan?!
On hän yhden ammattialan maininnut, mutta me vanhemmat emme mitenkään pysty ajattelemaan, että se nyt olisi hänen "se" juttunsa, 15v on hirveän nuori moiseen. Ja toisaalta puhunut ihan itsekin lukiosta, taitaa vain "pelätä" sitä Opiskelua isolla oolla siellä, pärjäämistään yms.
Ap
VALMAa kannattaa ehkä tuossa tilanteessa harkita:
https://opintopolku.fi/wp/ammatillinen-koulutus/%EF%BB%BFammatilliseen-…
Suurtalousemännäksi! Siinä hommassa ei haittaa vaikka mikään ei kiinnostaisikaan. MOT
Kauppaoppilaitokseen. Se koulutus on hyödyllinen ja käy monen alan töihin. Ei nuoren tarvitse vielä osata päättää.
Vierailija kirjoitti:
Kauppaoppilaitokseen. Se koulutus on hyödyllinen ja käy monen alan töihin. Ei nuoren tarvitse vielä osata päättää.
Olin kanssa tulossa ehdottamaan tätä. Hyötyä myöhemmin monella alalla ja ihan omassa elämässäkin.
Merkonomi on ihan hyvä yleistutkinto, jos lukio ei nappaa. Ei sillä kaupan kassaa kummoisempia töitä välttämättä saa, mutta on ihan hyvää yleissivistystä nuorelle, joka ei oikein tiedä mitä haluaa. Kaksoistutkinto myös yksi vaihtari, on kevyempi kuin lukio, mutta voi kuitenkin opiskella myös lukio aineita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan on peruskoulu päättymässä ja olen oikeastaan varsin huolissani hänestä ja koko tilanteesta. Lukiosta on puhuttu, mutta kun ei kiinnostaisi kuulema moinen, lukeminen pänttääminen ja kirjoittaminen.
Ap
Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Valmaluokka on tosiaan ihan hyvä vaihtoehto. Pääsee kokeilenaan erilaisia töitäkin. Saattaa löytyä oma kiinnostuksen kohde sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi on ihan hyvä yleistutkinto, jos lukio ei nappaa. Ei sillä kaupan kassaa kummoisempia töitä välttämättä saa, mutta on ihan hyvää yleissivistystä nuorelle, joka ei oikein tiedä mitä haluaa. Kaksoistutkinto myös yksi vaihtari, on kevyempi kuin lukio, mutta voi kuitenkin opiskella myös lukio aineita.
Asiakaspalvelupuolen merkonomi on juuri tuollainen hyvä yleistutkinto, taloushallinnon merkonomi opiskelee aika vaativiakin asioita kirjanpidosta ja pystyy työllistymään töihin, joihin ei ilman koulutusta olisi mitään asiaa. Molemmat ihan jees vaihtoehtoja, jos ei tiedä mitä haluaa, koska kaupan ala on kuitenkin hirveän laaja ja sisältää monenlaista. Ehkä silti kallistuisin suosittelemaan lukiota, jos on yhtään kiinnostusta siihen suuntaan, vaikka hirvittäisikin. Jo toistakymmentä vuotta sitten lukion rankkuudesta puhuttiin niin paljon, että kympin oppilastakin hirvitti, miten siellä oikein voi selvitä hengissä. Puoli ikäluokkaa kuitenkin selviää.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaa lukion ja sitten lopettaa sen kesken huomattuaan ettei olekaan yhtään oma juttu ja/tai ei suju, niin onko heikommassa asemassa hakemaan/pääsemään toisaalle opiskelemaan esim.seur yhteishaussa tai kesken lukuvuoden? Ettei sitten sen takia jääkin rannalle ruikuttamaan ja syrjäydy päiviksi kotiin loisimaan?!
On hän yhden ammattialan maininnut, mutta me vanhemmat emme mitenkään pysty ajattelemaan, että se nyt olisi hänen "se" juttunsa, 15v on hirveän nuori moiseen. Ja toisaalta puhunut ihan itsekin lukiosta, taitaa vain "pelätä" sitä Opiskelua isolla oolla siellä, pärjäämistään yms.Ap
Mikä se ammattiala on? Itse tiesin 15-vuotiaana, mitä haluan tehdä isona, eikä ole toistaiseksi kaduttanut tai tuntunut väärältä.
Jos rahkeet riittävät lukioon, se avaa mahdollisuuksia ja antaa aikaa miettiä. Mutta motivaation täytyy löytyä itsestä.
Mikäli nuorella on joku/jotain aloja, jotka häntä voisivat edes vähän kiinnostaa, voisitteko yhdessä googlata tai hakea LinkedInistä alan ammattilaisia lähialueeltanne ja ehdottaa esim. kahvilatreffejä (toki niin että myös sinä olisit paikalla)? Teini pääsisi kyselemään ja tutustumaan alaan tarkemmin ja saisi tukea identiteettityöllensä. Suomalaiset usein turhaan ujostelevat tällaista, yleensä ihmiset tykkäävät jos heistä ja heidän työstään ollaan kiinnostuneita. Ja pahinta mitä voi tapahtua on että saa pakit.
Lukioon on monissa kaupungeissa lähes mahdoton päästä. Valmaa nuoret itse sanovat paskaksi. Tilanne on hankala monille. Amiskin vaatii nykyään paljon motivaatiota, että sen jaksaa suorittaa
Lukioon, miksei sitä kiinnosta uusien asioiden oppiminen?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lukioon vaan, ei siellä tarvi "päntätä" hulluna, ellei sit kymppiriviä tavoittele.
Lukion voi käydä myös 3,5-4 vuodessa, jos 3 tuntuu liian raskaalta.
Mun mielestä lukiossa kasin keskiarvon saa sillä, et tunneilla kuuntelee ja on aktiivinen, kotona vähän kertailee juttuja. Ei todellakaan tarvi päntätä, ellei tavoitteet oo korkeammalla.
Lukio on yleissivistävä ja saa lisäaikaa löytää itselleen sen oman jutun.
Itse löysin oman jutun tosin vasta 27-vuotiaana, vaikka toivoin sen löytyvän lukiossa :D
Vierailija kirjoitti:
Lukioon on monissa kaupungeissa lähes mahdoton päästä. Valmaa nuoret itse sanovat paskaksi. Tilanne on hankala monille. Amiskin vaatii nykyään paljon motivaatiota, että sen jaksaa suorittaa
Ja minulla taas on hyviä kokemuksia tuttavapiirissä. Toinen lähti sieltä innostuneena opettajaopintoihin, toinen taas löysi tien mediapuolelle, yksi kiinnostui eläintenhoitotyöstä.
Mutta varmasti näissä on paikkakuntaisia eroja, vaikuttaa paljon kuka opettaa ja myös nuoren oma motivaatio.
Ei kannata kuluttaa rajattuja opintotukikuukausiaan alaan, joka ei kiinnosta.
Ei kannata väkisin hakea mihinkään, tulee helposti keskeytyksiä ja motivaatio menee. Onko kyseessä 2. asteen koulutus vai korkeakoulujen yhteishaku? Jos 2.asteen koulutus suosittelen lukiota avaa enemmän vaihtoehtoja ja siellä voi valita itseä kiinnostavia aineita luettavaksi, tuossa vaiheessa välivuosi on mielestäni hölmö. Jos korkea, vuodeksi töihin ja miettii mikä kiinnostaa. Ei kannata menettää ensikertalaisuus paikkaa turhaan välivuoden pelossa.