Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ja lapsi eivät suostu syömään gluteenitonta ruokaa

Vierailija
17.02.2019 |

Kun mulla keliakia niin joudun tekemään esim eri makaronilaatikot, lasagnet.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton sopii kaikille! Teen kaiken gluteenittomana, eivät muut huomaa edes mitään eroa ellet kerro. Tee maukas kastike, niin pasta ei ole se pääasia.

Et ole tosissasi. Gluteenittomat vaihtoehdot ovat maultaan ja suutuntumaltaan kaukana ns. normiruuasta. Miksi pitäisi rangaista muita siitä, että yksi perheessä on keliaakikko? Toki ruuanvalmistus täytyy jakaa siten, että ei kuormita ketään yksin. 

Vierailija
22/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko siis edes maistaneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai nyt terveen ihmisen pidäkään vältellä gluteenia ja rajoittaa ruokavaliotaan turhan takia, etenkään kasvavan lapsen! Sinä äitinä teet lapselle (ja miehelle) monipuolista tavallista ruokaa ja itsellesi rajoitusten mukaan. Näin sitä muissakin perheissä toimitaan.

No jos makaronilaatikkoa tehdään vaikka 2 x kk, niin eiköhän tuo ole yksi ja sama onko siinä gluteenia vai ei, jos normaalisti päivittäin syövät leipää ja/ tai puuroa?

Meillä on perheessä yksi ruokarajoitteinen ja usein kokkaan sellaista mikä käy kaikille ja onneksi myös maistuu kaikille. Ne "terveetkään" ei jää paitsi mistään tärkeistä ravintoaineista, koska saavat niitä päivän aikana muulla tavoin.

Vierailija
24/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, jolla ei ole keliakiaa tarvitsee gluteenia.

Gluteeniton ruokavalio ilman terveydellistä perustetta on huono juttu lähinnä kuidun vähyyden takia. Mikään pastapata ei kuitenkaan liene varsinainen kuitupommi vehnäversionakaan. Gluteenia sietäville on ihan asianmukaista hankkia esim. leipä erikseen eikä syöttää kaikille gluteenitonta leipää, mutta ei ole mitään terveydellistä pakkoa tehdä jostain lasagnesta kahta eri versiota.

Tavallista pastaahan on kyllä saatavilla täysjyvänä ja tummanakin, mutta kyllä minusta vaalea pasta on parhaan makuista. Gluteenitontakin pastaa pystyn syömään ja samoin gluteenitonta vaaleaa leipää, mutta gluteenittomat tummat leivät ovat tähän mennessä kaikki olleet sen makuisia, että en vain saa alas. Tavallisista leivistä löytyy aika paljonkin runsaskuituisia leipiä, joista pidän.

Tattarileipä on hyvää!

Vierailija
25/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihminen tarvitsee gluteenia? 

Vierailija
26/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton ruokavalio ilman terveydellistä perustetta on huono juttu lähinnä kuidun vähyyden takia. Mikään pastapata ei kuitenkaan liene varsinainen kuitupommi vehnäversionakaan. Gluteenia sietäville on ihan asianmukaista hankkia esim. leipä erikseen eikä syöttää kaikille gluteenitonta leipää, mutta ei ole mitään terveydellistä pakkoa tehdä jostain lasagnesta kahta eri versiota.

Tavallista pastaahan on kyllä saatavilla täysjyvänä ja tummanakin, mutta kyllä minusta vaalea pasta on parhaan makuista. Gluteenitontakin pastaa pystyn syömään ja samoin gluteenitonta vaaleaa leipää, mutta gluteenittomat tummat leivät ovat tähän mennessä kaikki olleet sen makuisia, että en vain saa alas. Tavallisista leivistä löytyy aika paljonkin runsaskuituisia leipiä, joista pidän.

Tattarileipä on hyvää!

Mun mielestä valitettavasti ei. Olisihan se fiksua syödä kotimaista terveellistä tattaria, joka sopisi koko perheelle, mutta harmillisesti en vain pidä mausta.

Vierailija
27/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko se mies itse tehdä ne haluamansa ruuat tavallisesta pastasta?

Vierailija
28/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurekset, vihannekset, hedelmät ja marjat sisältävät runsaasti kuituja. Näiden lisäksi syön vain 1-2 palaa gluteenitonta leipää päivässä ja noin desin gluteenittomia kaurahiutaleita. Eikä ongelmia vatsan toiminnan kanssa...

-eri

Vierailija
29/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne kuidut saada myös esim. täysjyväriisistä, pähkinöistä, siemenistä, vihanneksista, hedelmistä ja marjoista.

Vierailija
30/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä skippasin aikoinaan kokonaan tuotteet, mihin tuli gluteenia ylipäänsä. Aikansa se kesti ja harmittaa edelleenkin, kun välillä tekisi mieli jotain makaroonimössöä. En vain välitä korvaavista vaihtoehdoista.

Vierailija
31/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihminen tarvitsee gluteenia?

Vierailija
32/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton sopii kaikille! Teen kaiken gluteenittomana, eivät muut huomaa edes mitään eroa ellet kerro. Tee maukas kastike, niin pasta ei ole se pääasia.

Et ole tosissasi. Gluteenittomat vaihtoehdot ovat maultaan ja suutuntumaltaan kaukana ns. normiruuasta. Miksi pitäisi rangaista muita siitä, että yksi perheessä on keliaakikko? Toki ruuanvalmistus täytyy jakaa siten, että ei kuormita ketään yksin. 

Onhan sitä myös riisi-, peruna-, quinoa- ym ruokia. Ei keliaakikot pelkkää gluteenitonta pastaa syö.

Vierailija
33/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö todellakaan kenenkään muun kuin minun lapset ole tehneet itse itselleen ruokaa, miehistä puhumattakaan?

Meillä oli se komento, että jos minun laittamani ruoka ei kelpaa, niin tehköön itse mitä haluavat. 

Ruokarajoite on kuitenkin sinun henkilökohtainen ongelmasi, eli on aivan oikein tehdä omat annokset erikseen. Gluteenittomat ovat tosiaan niin paljon tavallista kalliimpia, että kannattaa tehdä erikseen pienemmät annokset.

Esimerkkinä mainitsemasi makaronilaatikko on helppo tehdä erikseen. Keität vaan oman annoksesi makaronit eri kattilassa ja laitat ne eri astiaan, kun muuten siihen tulee samat ainekset kuin tavalliseen. Voit paistaa ne vaikka eri aikaan, jos ei voi paistaa samaan aikaan samassa uunissa.

Vierailija
34/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen melko varma että jos sulle syötettäisiin esim gluteenittomasta pastasta tehtyä lasagnea niin et huomaisi mitään. Nykyään alkaa olla myös melkoisen hyviä glut. leipiä, tsekkaa vaikka provenan kaurapohjaiset pakasteet. Eli ei tämä niin yksioikoista ole.

Vierailija
35/35 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö todellakaan kenenkään muun kuin minun lapset ole tehneet itse itselleen ruokaa, miehistä puhumattakaan?

Meillä oli se komento, että jos minun laittamani ruoka ei kelpaa, niin tehköön itse mitä haluavat. 

Ruokarajoite on kuitenkin sinun henkilökohtainen ongelmasi, eli on aivan oikein tehdä omat annokset erikseen. Gluteenittomat ovat tosiaan niin paljon tavallista kalliimpia, että kannattaa tehdä erikseen pienemmät annokset.

Esimerkkinä mainitsemasi makaronilaatikko on helppo tehdä erikseen. Keität vaan oman annoksesi makaronit eri kattilassa ja laitat ne eri astiaan, kun muuten siihen tulee samat ainekset kuin tavalliseen. Voit paistaa ne vaikka eri aikaan, jos ei voi paistaa samaan aikaan samassa uunissa.

Täällä taas tietämättömät keskustelee aiheesta. Itse en voi syödä vehnää ärtyneen suolen takia, ja teen toisinaan gluteenittomia ruokia. Ei se nykyämaailmassa paljon perheen budjetissa tunnu jos euron kalliimman gluteenittoman pastapaketin ostan. Jos sen pastan keittää hyvin, se on ihan syötävää, ja on taatusti helpompaa kuin tehdä ruoka samasta pastasta kuin alkaa keitellä ja paistella minulle erikseen gluteenittomia annoksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän