Luonnonkiharat hiukset ovat p*llystä!
Mulla on luonnonkiharat hiukset ja ne ovat todella hankalat.
Hiukset ovat myös paksut ja sinkoilevat joka ilmansuuntaan.
Oli ne sitten pätkät tai pitkät, niin todella haasteelliset hoitaa. Nyt ne ovat puolipitkät.
Millä ihmeellä saisin pehkoni "kuriin?"
Mitä hiuksiin kannattaisi laittaa?
En ole värjännyt ollenkaan, luonnollinen väri on punaruskea.
Mutta tosiaan v*tuttaa tämä tottelematon pehko!
Kommentit (24)
Kiharat hiukset voivat ilmeisesti olla hyvin erilaiset. Minä en ikimaailmassa voisi harjata tukkaa enää kuivana, sen jälkeen se on ihan valtava karkea pörrö. Harjaan ainoastaan ennen pesua ja märkänä (varovasti) tuon afrorasvan ja kihara-aineen kanssa. Pesujen väleissä minun ei oikeastaan pitäisi koskea koko tukkaan, mutta tuleehan sitä ajatuksissaan harottua ja tyynyliinakin yöllä pörröttää tukkaa. Luin jostain, että pitäisi nukkua joko silkkityynyliinalla tai silkkihuivi päässä, mutta ihan siihen en ole mennyt. Olen siis tuo vastaaja ketjun alusta, joka äkkäsi tämän sormella kierittelyn vasta. Minulla on erittäin paksu, erittäin karkea, erittäin kuiva tukka ei-niin tiukalla kiharalla, melkein enemmänkin laine.
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi, kun leikkautti mallin jossa hiuksiin tehtiin kerrostusta. Laskeutuu nätisti ja nimenomaan ei sojota joka suuntaan. Pesu vain joka toinen päivä. Puristamalla kuivaksi ja ei saa kampailla liikaa, niin ei kuivuuttaan sähköisty ja pörhisty.
Minulla taas kerrostaminen ei toimi. On kokeiltu. Lyhyemmät hiukset kihartuvat voimakkaammin kuin pitkät. Kun on kerrostettu, niin päällimmäiset kerrokset kihartuvat enemmän ja näyttävät näin ollen 10-15 cm lyhyemmiltä kuin muut hiukset. Ihan järkyttävä lopputulos.
Olen myös tullut siihen tulokseen, että suomalaiset kampaajat eivät kerta kaikkiaan osaa käsitellä ja leikata luonnonkiharia hiuksia.
Ja tuohon suoristamiseen: en todellakaan ole valmis käyttämään hiuksiini sellaisia summia rahaa ja sitä kaikkea aikaa, jota tuo vaatisi. Yritän pärjätä kiharoiden kanssa.
Mulla muotovaahdosta tulee yleensä vähän "märkä" look 90-luvun tyyliin, ja lisäksi se tekee mun hennoista kiharoista jotenkin luirut. Siksi en käytä vaahtoa.
Parhaan tuloksen saan käyttämällä kevyttä geeliä, jota laitan ihan märkään tukkaan, kampaan läpi harvalla kammalla, sitten puristelen t-paidalla liian kosteuden hyvin hellävaraisesti (froteepyyhe pörröttää) ja kuivaan kiharasuuttimella koskematta hiuksiin lainkaan. Ne eivät siinä vaiheessa näytä kovin hyviltä, mutta kun ne ovat täysin kuivat, puristelen niitä käsin rikkomatta kiharaa. Näin olen aina saanut kauniit kiharat ilman pörröisyyttä. Toki metodi on aika työläs, mutta kun sen kerran oppii, toimii aina. Jos kihara on vahvempaa, hiusten voi toki antaa kuivua itsestään ja sitten puristella, mutta itselläni se vaati yleensä tuon kuivauksen.
Googlatkaa "naturallycurly.com" ja "curly girl method" niin löytyy valtavasti tietoa.
Ja nauttikaa kiharoistanne, ne on ihanat!