Koen naapurin ahdistavana (lue, ov)
Kerrostalonaapurini (+50 v) yritti ottaa lähempää kontaktia. Haisi likaiselle, alkoholilta ja tupakalta ja yritti kutsua kahville ja muutenkin tuli liian lähelle henkilökohtaiseen tilaan. Selvisi, että taitaa kyttäillä minua, kun kyseli kaikennäköisiä ja sanoi "kun on pistänyt silmään ja hän on miettinyt" ja sitten kysyi yhdestä asiasta, johon kukaan muu ei ole kiinnittänyt huomiota. En ole aiemmin kauheammin noteerannut koko ukkoa, mutta tuntuu alituiseen roikkuvan partsillaan röökillä, joka on ulko-ovien vieressä. Nyt sitten on alkanut tulla kaupassakin juttusille.
Jos on pitempään katellut, niin varmasti tietää, että asun mieheni kanssa (ei lapsia). Puhui välillä toki myös monikossa, mutta mietin, teitittelikö silti, vaikkei ollenkaan sen tyylistä ollut, kun samassa tekstissä tuli melkoisesti kirosanoja (humalassa siis veikkaan olleen noina kertoina) ja yritti muutenkin keskustelussa useaan otteeseen, että kyllä meikälle varmasti kossu/alkoholi maistuisi.
Koko ikäni olen yrittänyt pysyä erossa alkoholista ja paikoista, joissa sitä käytetään, joten en osaa suhtautua humalaisiin (alkkiksista puhumattakaan). Joten eipä tähän loppuun kuin omia kokemuksia ja/tai neuvoja?
Kommentit (18)
Ilävämpi homma oli, että kohtasimme tilanteessa, jossa hän yritti vain auttaa, mutta sitten menin lukkoon, kun tajusin, että kännissähän se on. Taidan pitää kuulokkeita jatkossa niin on "tekosyy" olla kuulematta ympäristössä olevia ääniä. En viitsi ihan täysin olla ignoraamatta, koska on kuitenkin naapuri ja yriti olla avuksi, joten lyhyesti varmaan yritän vastata, jos tulee mitään. Varmaan ei-kännissä olisi ihan mukava tyyppi... Mietin, että miten lienee taka-ajatuksia vai vain yksinäinen.
Ollaan asunto valittu sen suhteen, ettei tästä ainakaan vielä pariin kolmeen vuoteen oltaisi lähdössä pois. Vuosi vasta asuttu siitä ajasta. Ap
Inhoan niin paljon alkkiksia, että sanoisin aika rumasti tuolle hylkiölle.
Pohjana nuoruuden näkemykset isästäni, johon tutustuin vasta kouluikäisenä. En siis henkilökohtaisesti joutunut hänen juomisestaan kärsimään, mutta säälin hänen vaimoaan, joka pienellä palkalla elätti suurperhettä, kun äijä pani ison liksan kerralla menemään ja häipyi välillä viikkokausiksi. Lisäksi minulla oli vuosikaudet työkaveri, joka osaltaan mahdollisti vielä erottuaankin miehensä alkoholismia rahoittamalla ja hoivaamalla, vaikkei saanut palkakseen kuin vähättelyä.
Sinuna yrittäisin vältellä hänen tapaamistaan, tai jos osutte samaan aikaan kulkemaan, en jäisi vaihtamaan sanaakaan - ei naapuria ole aina pakko tervehtiä.
Tekisin ostokset muualla ja pyrkisin lisäämään liikkumista oman miehen kanssa, jotta surkimus näkisi konkreettisesti, ettet ole hänen seuraansa vailla.
Vierailija kirjoitti:
Ilävämpi homma oli, että kohtasimme tilanteessa, jossa hän yritti vain auttaa, mutta sitten menin lukkoon, kun tajusin, että kännissähän se on. Taidan pitää kuulokkeita jatkossa niin on "tekosyy" olla kuulematta ympäristössä olevia ääniä. En viitsi ihan täysin olla ignoraamatta, koska on kuitenkin naapuri ja yriti olla avuksi, joten lyhyesti varmaan yritän vastata, jos tulee mitään. Varmaan ei-kännissä olisi ihan mukava tyyppi... Mietin, että miten lienee taka-ajatuksia vai vain yksinäinen.
Ollaan asunto valittu sen suhteen, ettei tästä ainakaan vielä pariin kolmeen vuoteen oltaisi lähdössä pois. Vuosi vasta asuttu siitä ajasta. Ap
Alkoholistit ovat usein taitavia manipuloimaan. Sinuakin on nyt 'autettu', joten tunnet syyllisyyttä, jos jätät huomiotta.
Ei kannata lähteä tuolle ymmärtämislinjalle. Monien mielestä isänikin (3-viesti) oli kiva ja fiksu ollessaan juovuksissa - tiedän, keskustelin kyllä hänen kanssaan ihan riittävästi - mutta vähän vieraammat eivät nähneet ja kokeneet sitä hänen katkeruuttaan esim. sisaruksiaan kohtaan, joita hänen mielestään oli suosittu perinnönjaossa jne. jne. sitä loputonta vääryyttä, jota hän mielestään oli kärsinyt.
Näin myös selvänä, ja silloin ei puhunut juuri mitään kenellekään. Juovuksissa oli niin häissä kuin hautajaisissa, joten sosiaalinen puoli pelasi näissä tilanteissa.
Jos rupeat juopolle tuttavalliseksi ja ystävälliseksi, on hän aina "ymmärtävää" seuraasi vailla ja kun peräydyt, saat kuulla kunniasi.
Pidä siis etäisyys ja lisää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ups, vaikutat kiltiltä ja hyväntahtoiselta, eli otolliselta kohteelta tuon äijän manipuloinnille. Ok, hän auttoi sinua kerran, mutta et ole hänelle mitään velkaa. Ei oikeasti kaikille tarvitse olla mukava. Miksi tarvitsisi, jos toinenkaan osapuoli ei ole?
Enhän siis tiedä, että onko alkkis, mutta siltä vaikuttaa hajusta ja käytöksen puolesta... Olen myös aikaisemmin miettinyt, onko hänellä töitä, kun on iomeisesti ollut melko usein partsilla, kun lähden tai tulen kotiin kellonajasta riippumatta. Jos on työttömänä niin hyvinhän se onnistuu vahtimaan, mitkä minun aikataulut on, vaikka niissä onkin suurta heittoa. Ap
Tuntuu etteihän tuollaisten känniläisten kanssa viitsisi edes puhua, kun tuskin edes muistavat mitään enää seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Enhän siis tiedä, että onko alkkis, mutta siltä vaikuttaa hajusta ja käytöksen puolesta... Olen myös aikaisemmin miettinyt, onko hänellä töitä, kun on iomeisesti ollut melko usein partsilla, kun lähden tai tulen kotiin kellonajasta riippumatta. Jos on työttömänä niin hyvinhän se onnistuu vahtimaan, mitkä minun aikataulut on, vaikka niissä onkin suurta heittoa. Ap
Alkkis tai ei, käytös ei ole sopivaa. Miksi puolustelet häntä? Opetelkaa hyvät ihmiset asettamaan rajat miten teitä saa kohdella. Puhun kokemuksesta, en yritä mitenkään olla ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkkis tai ei, käytös ei ole sopivaa. Miksi puolustelet häntä? Opetelkaa hyvät ihmiset asettamaan rajat miten teitä saa kohdella. Puhun kokemuksesta, en yritä mitenkään olla ilkeä.
Koska en ole oikein osanut asettaa niitä omia rajoja. Toinen vanhemmistani on aika paha manipuloijia ja olen yrittänyt tehdä pesäeroa sinnekin, siinä aikalailla onnistumatta. Minulla ei ole ymmärrystä siitä, missä rajat kulkevat ja olen tehnyt kovasti töitä, jotta voisin nähdä muut positiivisessa valossa, sillä olen vuosikaudet suhtautunut äärimmäisen epäluuloisesti kaikkiin ihmisiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole oikein osanut asettaa niitä omia rajoja. Toinen vanhemmistani on aika paha manipuloijia ja olen yrittänyt tehdä pesäeroa sinnekin, siinä aikalailla onnistumatta. Minulla ei ole ymmärrystä siitä, missä rajat kulkevat ja olen tehnyt kovasti töitä, jotta voisin nähdä muut positiivisessa valossa, sillä olen vuosikaudet suhtautunut äärimmäisen epäluuloisesti kaikkiin ihmisiin. Ap
Itselläni oli myös nuorempana ongelmana, että yritin olla kiltti ja kohtelias ja ystävällinen kaikille. Siinä on myös vaaransa ja kokemukseni alkoholisteista on se, että he tulkitsevat ystävällisyyden ystävyydeksi. Varo sellaista. Muuten olet pian siinä tilanteessa, että olet "korvannut" manipuloivan vanhemman manipuloivalla naapurilla, naapurilla, joka kaipaa hyväksyntääsi alkoholistin elämäntavalleen.
Valinta on nyt sinun. Voita jatkaa normaalia elämääsi miehesi kanssa, tai päästää kuvioihisi mukaan ihmisen, jota et siihen tahdo: juopon naapurin.
Nyt vähän ryhtiä siihen rajanvetoon. Jos on konkreettisesti vaikeaa tietää, missä raja menee, aseta itsellesi kysymyksiä: esim. kumman miehen otan, omani vai juopon naapurin?
Ei se miehesikään kauan katsele, jos alat ystäväksi jollekin alkkikselle. Ajattelepa tilannettasi siltä kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei tarvitse nähdä positiivisessa valossa. Varo ettet lipsu ääripäästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei tarvitse nähdä positiivisessa valossa. Varo ettet lipsu ääripäästä toiseen.
Jatkan vielä. Vaikka näkisikin ihmiset positiivisessa valossa, ei kaikkia heidän tekojaan tarvitse hyväksyä.
Hommaa rullaluistimet polkupyörä ja kuulokkeet päähän ja ole reagoimatta vaan.
Mulla oli naapurina tyyppi joka kutsui joka ikiseen tarvitsemaansa apuun minut ja jos ei onnistunut niin soitti olevansa keskellä paskoja kaatuneena tai tunki kuselle meille kauppareissulla. Tei sen virheen että olin liian hyväntahtoinen. Tyttärensä autollisena asui 2km päässä, tämä tieto riitti lopettamaan ilmaisen jeesaukseni, mutta vihat sain niskaani kun lopetin. Koko suvulta.
Hyi hitto! Tämän takia oma tavoitteeni on saada omakotitalo. Oma kotitalo on paljon kivempi asia kuin mahdollisuus jakaa rappu, pyörävarasto tai pyykkitupa limanuljaskojen tai narkkien kanssa.
Ällöttävää. Vaikea neuvoa mutta tee selväksi ettet ole kiinnostunut etkä halua minkäänlaista kontaktia. Poistu paikalta jos hän lähestyy, älä ala juttusille, älä vastaa puhutteluun jne.
Suurella tod.näköisyydellä voit kyllä saada aika kuorman p-skaa niskaasi mutta älä reagoi siihenkään. Viimeisenä keinona kai muutto?