Vaikuttaako e-pillerit halukkuuteen hankkia lapsia?
Olen syönyt minipillereitä (eli keltarauhashormoonia sisältäviä) 15 vuotiaasta asti, eli 16 vuotta keskeytyksettä. Koskaan mulle ei ole ollut minkäänlaista "vauvakuumetta" tai tarvetta hankkia lapsia. Lapset ja vauvat on mulle melko neutraali asia. Vauvat ovat sulosia ja ihania, mutta ei niiden sylissä pitäminen aiheuta mitään erikoisempaa tunnereaktiota. Ystävien lasten kanssa leikin ihan mielelläni ja kuuntelen äitien vauva/lapsi sitä-ja-tätä juttuja ihan mielenkiinnolla. Lapsia ja äitiyttä vastaan mulla ei ole mitään, mutta se jokin itseltä puuttuu. Siksi olenkin välillä pohtinut mahtaako pillerien syömisellä olla jonkinlaista osuutta asiaan. Luonnollista hormoonitoimintaa kun mulla ei ole oikeastaan koskaan ollut. Pillerit aloitin 15veenä kauheiden menkkakipujen takia ja minipillerit määrättiin koska en voi syödä tavallisia e-pillereitä migreenin takia. Ikää alkaa kuitenkin pikkuhiljaa olla sen verran, että lapsi pitäisi hankkia ihan lähi vuosina jos sellaiseen meinaan ryhtyä. En kuitenkaa haluaisi alkaa yrittämään lasta vain siitä syystä, että kohta muuten olisi myöhäistä.
Lopeta pillerit ja katso mitä tapahtuu.
Minäkin söin ehkäisypillereitä (yhdistelmäehkäisy) suunnilleen yhtä kauan kuin sinäkin. Lopettamisen jälkeen monet asiat ovat muuttuneet ja olen ollut yllättynyt, kuinka paljon pillereillä on ollut vaikutusta mielialaani, tunteiden kokemiseen ja tulkitsemiseen ja seksuaalisuuteen (aloitin pillerit 15-vuotiaana).
En voisi suositella nuorille teini-ikäisille ehkäisypillereiden aloittamista. Siinä iässä moni asia on vielä kehityksessä kesken, eikä itseään vielä tunne kovin hyvin, jotta voisi päätellä, johtuvatko oireet murrosiästä vai pillereistä. En ole katunut luomutilaani hetkeäkään, se vain harmittaa, etten lopettanut pillereiden käyttöä jo paljon aikaisemmin.