Useimmat 100 % Xylitolilla makeutetut purkat ovat huijausta
Kemikaalikimara blogin kirjoitus vuodelta 2012 on yhä ajankohtainen:
Varsinaisesti harhaanjohtavina tuotteina pidän Professinal-sarjan tuotteita, joita olen ruksinut kuvassa yli. Ne ovat olevinaan purukumien parempaa kastia, joita mainostetaan näkyvästi tekstein 100% xylitol. Silti kahta lapsille suunnattua purukumituotetta lukuun ottamatta jokainen sisältää asesulfaami K:ta.
Mikä sitten on syy tähän kummalliseen ja harhaanjohtavaan 100% mainostamiseen? Asesulfaami K lasketaan sekä makeuttajaksi että aromivahventeeksi. Sen vuoksi valmistaja voi tuoteselosteessa kikkailla niin, että makeuttaja ei virallisesti olekaan makeuttaja, vaan maun vahvistaja.
Just. Kuluttajalla on taas helppoa. Olenko minä ainoa, vai onko tässä mielestänne vähän kusetuksen makua?
Kommentit (7)
No, minä ainakin tiesin että asesulfaami K:ta käytetään makean maun pidentäjänä.
Vaikutuksen voi todeta maistamalla niitä lasten täysksylitolipurkkia: makeus loppuu nopeammin.
Miksi näistä asioista on pakko vääntää joku kohu ja klikkiotsikko? Että saatais blogille lukijoita?
Olen ostanut aina purkkaa jonka pakkauksessa lukee 100 % xylitol. Jopa kalliit Jenkki Professional purkat ovatkin huijausta kun taas yhdessä Pirkan phalpispurkassaon oikeasti makeutusaineena ainoastaan xylitolia.
Mutta kun lukee tuoteselosteen, noissa professional-purukumeissa on xylitolia eniten, mitä se nyt olikaan joku 70% vai, nyt en muista ulkoa enää. Mutta olet ihan oikeassa tuosta xylitol 100 % harhaanjohtavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
No, minä ainakin tiesin että asesulfaami K:ta käytetään makean maun pidentäjänä.
Vaikutuksen voi todeta maistamalla niitä lasten täysksylitolipurkkia: makeus loppuu nopeammin.
Miksi näistä asioista on pakko vääntää joku kohu ja klikkiotsikko? Että saatais blogille lukijoita?
Koska kyse on huijaukdesta. Jos ostan purkkaa jonka luvataan olevan 100 % xylitolilla makeutettua niin mitä asesulfaami k purkassa tekee?
Kun se asesulfaami K ei ole siinä purkassa makeuttaja vaan maun jatkaja.
Tietoa asesulfaami K:sta:
"Asesulfaami K päätyy vedenpuhdistuslaitosten kautta vesistöihin.
Ylin hyväksyttävä saanti käyttäjän painokiloa kohti (englanniksi ADI): 9 mg/kg/vrk
Suurin sallittu määrä juomissa on 350 mg / litra. Tällaista juomaa 60-kiloinen aikuinen voisi juoda 1,5 litraa päivässä.
Asesulfaami K:ta käytetään useissa ksylitol-tuotteissa - joko arominvahventeena tai makeuttajana.
Asesulfaami K ei juuri imeydy ihmisen elimistöön. Se päätyy vedenpuhdistuslaitosten kautta vesistöihin." Lähde: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/01/tiesitko-taman-makeutusaineista
Mitäköhän lie aiheuttaa pieneliöille ja kaloille vesistöissä on sitten toinen juttu.
Blogin nimi oli siis Kemikaalicocktail:
http://www.kemikaalicocktail.fi/2012/12/100-ei-tarkoita-100/