Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin vauvan kanssa " ihmisten ilmoille" ?

17.05.2006 |

Olen varmasti asiasta lukenut moneen otteeseen, mutta kun ei muista niin ei muista. Eli siis minkä ikäisen vauvan voi ottaa mukaan esim. ostoskeskukseen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 2 viikkoisen vauvan kanssa voisi alkaa liikkumaan enemmän ihmisten ilmoilla. Tämän ohjeen sain itse synnäriltä. Mutta esim. kovaan flunssa-aikaan en kyllä itse lähtisi sen 2 viikkoisen kanssa minnekään ostoskeskukseen!

Meillä taidettiin pysyä hyvin neljän seinän sisällä nuo ekat viikot. 6 vuorokautta ensin synnärillä ja seuraavan viikon olin itse rintatulehduksessa, eikä tosiaan huvittanut lähteä shoppailemaan. Pariviikkoisen vauvan kanssa käytiin ekan kerran vaunuttelemassa ja 3 viikkoisen kanssa kaupassa (marketissa). Meillä ei ollut mikään kiire :) Vieraita meillä toki kävi, vaikkei niitäkään ihan hirmuisesti silloin alussa. Pesivät kaikki kätensä ja olivat flunssattomia.

Mutta kukin perhe tekee tavallaan...

Vierailija
2/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se n.1kk, mutta kyllä mie olen aivan n.1viikkon ikäisestä asti pitäny lapsia mukana joka paikassa, eikä ole kumpikaan lapsi koskaan sairastellu, eli on saanu siinä hommassa hyvän vastustuskyvyn. En ole muutenkaan mikään kotikissa, joten lapset on kyllä kiertäneet ja kulkeneet vauvoista asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvamme syntyi huhtikuun alussa säiden jo lämmettyä selvästi plussan puolelle. Jo synnärillä meille sanottiin, että ulos saa lähteä jo ennen kahden viikon ikää, ja silloin saa ulkona olla kerralla pitempäänkin. Eli suosittelivat laittamaan vaunuihin ja kiertämään sopivalta tuntuvan kävelylenkin (esim. puoli tuntia, tunti, mikä hyvältä tuntuu). Ekan kerran uskaltauduin sitten ulos viikon iässä, kun lähdimme neuvolaan painokontrolliin. Siellä terkka passitti meidät sitten jatkamaan vielä ulkoilulenkkiä, sillä sää oli mitä mainioin. Tämän jälkeen vaunuteltu on joka päivä vaihtelevan mittaisia lenkkejä. Kaupungilla kävimme ekan kerran kahden viikon iässä, tosin silloinkin vauva oli koko ajan vaunuissaan " suojassa" . Enemmän aloin liikkua sitten kuukauden iässä. Poika on tyytyväinen vaunulenkkeihin, viihtyy hyvin vaunuissa ja äiti saa kaipaamaansa tuuletusta. Muuten voin kuvitella hyvin itseni jo pomppimassa seinille, sillä isä joutuu olemaan pitkiä päiviä pois kotoa. Terveenä on poika pysynyt.

Vierailija
4/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 2 viikon " raja" siis koskee nimen omaan suurissa ihmisjoukoissa (ostoskeskukset, marketit jne.) liikkumista vauvan kanssa, ei niinkään pelkkää ulkoilua vaunuilla! Kesävauvanhan saa viedä ulos vaikka heti kun kotiutuu :) Talvivauvoilla vaatii vähän enemmän aikaa ja totuttelua.

Vierailija
5/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu vauvojemme kanssa liikenteessä marketeista kampaajille jo aivan pienenä. Kuusi suloista lasta meillä on eikä kukaan ole sairastellut sen enempää. Viimesimmän kanssa olin kampaajalla kun poika oli 4 vrk ja samalla keikalla kävin vähän shoppailemassa muille lapsille alennusmyynnistä kesäkampetta.

Minusta tuon ikäisen kanssa on helppo liikkua kun vaunujen heiluessa sopivasti vauveli on tyytyväinen pitkiä pätkiä ja vaunuihin on helppo " suojata" vauva pahimmiltä pärskyiltä.

Varmaan paras vaihtoehto on tehdä niinkun voimavarat antaa myöten. Ja huolehtia että syliin ottajilla on kädet puhtaina. Olen kyllä joskus lukenut jostain että rintaruokittu vauva saa erittäin harvoin mitään infektioita, koska maito antaa niin hyvän suojan.

Vierailija
6/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka ilmojen puolesta (viime viikko oli lämmin) olisikin sopivaa mennä ulos, niin mielellään odotetaan kaksiviikkoiseksi, koska ilmassa on nyt niin paljon siitepölyä, joka voi aiheuttaa esim silmien rähmimistä..

Muutenkin tuo kaksi viikkoa on hyvä, onhan kyse kuitenkin niin pienestä ihmisestä.. =)

Mukavaa odotusta! =)

Vierailija
7/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että en ole edes kuullutkaan, että on joku aikaraja, milloin vauvan kanssa saa mennä ihmisten ilmoille ja viidettä kuitenkin jo odotan. Kuopuksenkin kanssa mentiin suoraan laitokselta markettiin tekemään ruokaostoksia kotiin eli kuopuksella oli silloin ikää 3 vrk. Saman tyyppistä on saattanut tulla edellistenkin kanssa tehtyä, en ole koskaan sen tarkemmin ajatellut. Kulkeehan siellä synnärilläkin jos jonkin näköistä ihmistä ja entäpä vauvan koulussa olevat isosisarukset, samalla tavallahan hekin kuljettaa pöpöjä kotiin. Ei meidän vauvelit ole ainakaan saaneet mitään pöpöjä, vaikkei mitään karanteeniaikaa ole pidettykään. Mutta ei niitä mitkään ventovieraat ole myöskään mennyt lääppimään. Ihan rauhassa saatiin viimeksikin markettireissu kuopuksen kanssa tehdä. Ei sen lähelle kukaan työntynyt ;-).

neronja rv 24+3

Vierailija
8/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahen viikon rajasta oon kuullu joidenkin puhuvan kun on talvi ja pakkaset

Esikoinen synty elokuussa ja kotiuduttiin vaunuilla ja bussilla kotimatka.

Siitä haettiin kaupasta sitten maitoa.

Eli ihan heti on ollu normaalia elämää meillä.

Vieraita lappas minkä kerkes eikä käsiä oo tarttenu kenenkään pestä.

Kakkonen sitten sai veljeltään lenssun (täysimetyksestä huolimatta) ja kahen viikon ikäsenä mentiin sitten sairaalaan parantelemaan oloa.

Imetys ei suojaa virus- tai bakteeritaudeilta, ne tulee jos tulee saa heti sitten suojan kyseiselle taudille jatkossa.. ;)

Vierailija
9/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin synnäriltä annettiin esikoisen kanssa kahden viikon ehdoton " ulkonaliikkumiskielto" , vaikka sää oli keväisen lämmin. Ulkoilimme kyllä itse vuorotellen ja tietysti ruokaa yms. piti hankkia. Mitään kiirettä ei ollut viedä vauvaa " ulkomaailmaan" kahden viikon jälkeenkään ulkoilemisen lisäksi. Seuraavan lapsen kanssa tietysti on toinen juttu, kun esikoisen pitäisi päästä ulos.

Rintamaito tietysti antaa suojaa infektioita vastaan, mutta silti pidimme sekä omasta että vieraiden käsihygieniasta hyvää huolta palatessamme esim. kaupasta , emmekä toivottaneet sairastavia tuttuja tervetulleiksi vauvaa katsomaan.

Vierailija
10/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan pysytellä mahdollisimman paljon kotosalla vauvan kanssa ns. lapsivuodeajan normaalia ulkoilua lukuunottamatta. Kaipa sairaalasta saa ohjeet vauvan kanssa ulkoiluun. Mihinkään " perhemarketteihin" tai keskustan tavarataloihin, kahviloihin jne. ei lähdetä pyörimään ennen kuin lapsi on vähintään 2kk vanha. Omassa ruokakaupassa käydään jos on tarve, mies saa mielellään hoitaa ostosten teon yksinään.

Toki keskustan kauppoja voi tulla vähän ikävä! Automarketeissa olen käynyt tähänkin saakka 1-3 kertaa vuodessa joten lapsiperheiden ostoshelvetit kaupungin laitamilla on helppo kiertää kaukaa. Mutta jos haluan keskustaan voihan mies hoitaa lasta sen tunnin ajan minkä kipaisu keskustassa yhdessä kaupassa vie.

Vierailija
11/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittivät asian niin että vastasyntyneellä on johonkin 3kk ikään saakka hyvä vastustuskyky (en muista onko se luonnostaan vai synnytyksessä tullutta) joten jos aikoo vauvelia esitellä ystäville/sukulaisille jne. niin kannattaa tehdä se ennen tuota 3kk ikää.

Vierailija
12/14 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että itse menin esikoisen kanssa suoraan synnäriltä ostoksille ja maitokauppaan, sukulaisten mökillä käytiin kun poika oli viikon ikäinen. Vieraat pesivät aina kätensä kun tulivat kylään (en pelännyt flunssaa tms. ajattelin vain että on kiva kun pientä käsitellään puhtain käsin).

Poika ei vauvana sairastellut yhtään.

Vierailija
13/14 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tietysti tekee omalla tavallaan ja tarpeiden mukaan, mutta itse yritän pitää kiinni vanhasta säännöstä, että ennen ristiäisiä ei tarvitse vauvan kanssa kylillä juosta. Tietysti siis pitää arkiasiat hoitaa, ja nykyisin kun ei mummot asu saman katon alla, niin pakkohan se vauva on mukaan ottaa, mutta noin pääsääntönä olen etukäteen ajatellut, ettei ennen ristiäisiä tarvitse ainakaan kyläillä muilla kuin mummoloissa. Mutta kuten sanottu, kukin omien tarpeiden ja tapojensa mukaan. Ja helpostihan vauvan saa asioille mukaan vaunuissa samalla kun nukkuu, joten eri asia onkin vaunutella kuin ihan tietoisesti viedä vauva esille ja kosketeltavaksi joka paikkaan.

Vierailija
14/14 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaapa kurjalta :( No, se oli ehkä ennen vanhaan, mutta ei kai nykyisin kukaan enää noin tee??!!

Me ulkoiltiin ekaa kertaa 8pv iässä, poika syntyi siis maaliskuussa. Ja kaupoissa ym. asioilla ollaan käyty noin parin viikon iästä lähtien viimeistään. Ristiäisten aikaan lähdettin jo viikoksi Pariisiin :)

Eikä ole poika sairastellut :)