Johtuuko Stockan alamäki pakkoruotsista?
Kaikki tietää, mitä Stocka edustaa. Ja ketkä sen omistaa. Voisiko olla niin, että se mikä oli hienoa vielä 80-luvulla on ihan out 2019?
Kommentit (29)
Se johtuu siitä, että Stockalla kävellessä tulee vieläkin sellainen olo, että ulkoisen olemuksesi perusteella saat palvelua. Jo se, että sinne hakeutuu ostoksille tietyn yhteiskuntaluokan prototyypit tai wannabet, on väsyttävää. Tunnelma on väärä, myyjät ovat nyrpeitä, valikoima on onneton, miljöö on nuhjuinen. Hyvästi Stocka!
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsineurootikko vauhdissa taas....
Kuule, se johtuu nettikaupasta ja markettimyynnistä. Ne syö kaikkien isojen tavaratalojen kannattavuutta. Niitä ei edes ole juurikaan jäljellä missään. Stockalla ja Sokoksessa on molemmissa lähinnä kyse ostarista, kauppatila on jaettu putiikeiksi.
Perinteisiä tavarataloja ovat nykyään isot supermarketit tyyppiä Prisma.
Ei, Prisma ei ole tavaratalo, se on market. Myyvät market-kamaa. Ostan eri asioita Stockalta ja Prismasta. Käyn molemmissa, eivät mitenkään kilpaile keskenään. Sokos on Ässän tavaratalo.
Stockalla on kuitenkin oma nettikauppa, eli sillä ei voi perustella. Tsäänssit olisi, jos osaisivat tehdä kauppaa. Stocka on kuitenkin myös turistinähtävyys ja suosittu kahvilointipaikka. Sillä on siis sellaisia vetonaulojakin, mitä nettikaupalla ei ole.
Jotenkaan en keksi alamäen syyksi muuta kuin ihmisten ahtaan taloustilanteen Suomessa ja huonot valikoimat. Okei, kallis parkki joo. Siksi tulikin mieleen, että voisiko olla niin että karkottavat imagollaan liikaa asiakkaita?
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsineurootikko vauhdissa taas....
Kuule, se johtuu nettikaupasta ja markettimyynnistä. Ne syö kaikkien isojen tavaratalojen kannattavuutta. Niitä ei edes ole juurikaan jäljellä missään. Stockalla ja Sokoksessa on molemmissa lähinnä kyse ostarista, kauppatila on jaettu putiikeiksi.
Perinteisiä tavarataloja ovat nykyään isot supermarketit tyyppiä Prisma.
Taas? Pakkoruotsineurootikko? No en ole. Sekoitat johonkin muuhun. Halusin vain pohtia, että mikä estää Stockaa pärjäämästä edes vanhalla tasollaan.
Ap
Takavuosin Stockmann haastoi Tokmannin oikeuteen nimestä. Olen siitä lähtien odottanut, että Helsingin keskustan Stockmann vaihtuu Tokmanniksi. 😂
Mun mielestä on hyvä että kaikki kaupat menee konkurssiin. Lisää työttömyyttä tänne suomeen vaan. Ostakaa kaikki kamat ulkomailta niin että raha ei jää suomeen. Tällä tavalla tapetaan suomen talous. Hyvä SUOMI! KUOLE!
Haluttomuus uudistua ja verkkokaupan toimimattomuus
Esim. Sokos on valovuosia edellä mitä tulee kosmetiikkaan, ja eritoten luonnonkosmetiikkaan
Asiakas kirjoitti:
Takavuosin Stockmann haastoi Tokmannin oikeuteen nimestä. Olen siitä lähtien odottanut, että Helsingin keskustan Stockmann vaihtuu Tokmanniksi. 😂
Hassuinta on se, että Tokmanni on nykyään suomenruotsalaisten omistama. Ovat siis jo varautuneet sun visioon. :)
Suurin syy lienee sijainti, joka Kampin kauppakeskuksen myötä ikään kuin muuttui. Keskiössä ovat Forum ja Kamppi yhdessä -- siirtyä niiden välillä voi lämpimissä tiloissa.
Stockmann kärsi myös huonosta johtamisesta vuodesta toiseen.
Ruotsin kielellä en usko olevan mitään tekemistä asian kanssa.
Stockman on aivan kuollut ainakin Turussa.Kosmetiikkapuolella nyt joku vielä haahuilee ja muut osastot ammottaa tyhjyyttään .Kato alkoi n 15v sitten.Paremmin ja edullisemmin sekä monipuolisesti löydät kaiken kauppakeskuksista ja netistä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy lienee sijainti, joka Kampin kauppakeskuksen myötä ikään kuin muuttui. Keskiössä ovat Forum ja Kamppi yhdessä -- siirtyä niiden välillä voi lämpimissä tiloissa.
Stockmann kärsi myös huonosta johtamisesta vuodesta toiseen.
Ruotsin kielellä en usko olevan mitään tekemistä asian kanssa.
Junalla tai autolla kulkevana en ollut tullut ajatelleeksi tätä. Kuljen lämpimissä tiloissa liki koko matkan rautatieasemalta Stockalle ja täysin lämpimissä tiloissa parkkihallista Stockalle. Mutta joo kulkeehan ihmiset busseillakin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy lienee sijainti, joka Kampin kauppakeskuksen myötä ikään kuin muuttui. Keskiössä ovat Forum ja Kamppi yhdessä -- siirtyä niiden välillä voi lämpimissä tiloissa.
Stockmann kärsi myös huonosta johtamisesta vuodesta toiseen.
Ruotsin kielellä en usko olevan mitään tekemistä asian kanssa.
Vai olisiko lisääntynyt kilpailu? Helsingissäkin on noita ostoskeskuksia noussut koko ajan uusia. Plus nettikaupat.
Niitä merkkiuskollisia rahakkaita taitaa olla Suomessa olla kovin vähän.
Kesällä lomamatkalla ajattelin poiketa ostamassa mustan mekon isoäidin hautajaisiin, en muistanutkaan mikä sokkelikko oli hkin stockka.
Juokse sitten ympäri epämääräisiä kerroksia, joka rekki mistä löytyisi sopiva pikkumusta, hermot meni ja menin vanhalla mekolla.
Vihaan noita putiikki putiikissa tavarataloja, samoin kuin shoppailua, lähden hakemaan tiettyä vaatetta, en merkkiä.
Ai niin, niiden verkkokauppa on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsineurootikko vauhdissa taas....
Kuule, se johtuu nettikaupasta ja markettimyynnistä. Ne syö kaikkien isojen tavaratalojen kannattavuutta. Niitä ei edes ole juurikaan jäljellä missään. Stockalla ja Sokoksessa on molemmissa lähinnä kyse ostarista, kauppatila on jaettu putiikeiksi.
Perinteisiä tavarataloja ovat nykyään isot supermarketit tyyppiä Prisma.
Ei se johdu tuostakaan vaan siitä että jossain vaiheessa esim. stokkan vaatteet eivät olleet klassista kestävää ja ns. laadukasta vaan koitettiin kilpailla samalla merkkivalikoimalla kuin muutkin viereiset tavaratalot ja muista + verkosta tuota samaa sai halvemmalla.
Samoin akateeminen meni pieleen siinä että koitettiin kopsata muiden vähemmän perinteikkäiden kirjakauppojen idea ja lopulta akateemisessa käynnissä ei ollut mitään erityisempää syytä kun samat kirjat sai muualtakin ja erikoisemmat joutui tilaamaan jostain amazonista.
Kolmas syy oli sitten venäjäkauppojen kanssa sekoilu eli ensinnäkin venäläisiä turisteja ei enää tullut suomeen ja toiseksi venäjällä olevat tavaratalotkaan ei lähteneet odotettuun kiitoon eri syistä.
Vierailija kirjoitti:
Niitä merkkiuskollisia rahakkaita taitaa olla Suomessa olla kovin vähän.
Kesällä lomamatkalla ajattelin poiketa ostamassa mustan mekon isoäidin hautajaisiin, en muistanutkaan mikä sokkelikko oli hkin stockka.
Juokse sitten ympäri epämääräisiä kerroksia, joka rekki mistä löytyisi sopiva pikkumusta, hermot meni ja menin vanhalla mekolla.Vihaan noita putiikki putiikissa tavarataloja, samoin kuin shoppailua, lähden hakemaan tiettyä vaatetta, en merkkiä.
Ai niin, niiden verkkokauppa on surkea.
Tää on just, menin aikanaan haloselle hakemaan tavallista t-paitaa ja kysyin sitten myyjältä että missäs näitä olisi. No tuolla, tuolla, tuolla, tuolla, tuolla jotain ja sitten vielä tuolla, tämä myyjä viuhtoi ympäriinsä eri merkkien osastoja.
Asiakkaalle tosi helppoa? Vinkkinä: verkkokaupat käyttävät aika lailla aikaa siihen että asiakas löytää haluamansa helposti ja saa sen ostettua todella pienellä vaivalla. Miksi kivijalkaliikkeet, varsinkin vaatekaupat, tekee halutun tuotteen löytämisestä tarpeettoman hankalaa?
Eihän ruokakaupoissakaan tavarat ole siten ryhmitelty että pirkkatuotteet on näissä parissa hyllyssä, saarioisen tuotteita on tuossa hyllyssä, hk:n tuotteita siinä vieressä, valion kylmäkaapit sen jälkeen, sitten arlan tavarat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsineurootikko vauhdissa taas....
Kuule, se johtuu nettikaupasta ja markettimyynnistä. Ne syö kaikkien isojen tavaratalojen kannattavuutta. Niitä ei edes ole juurikaan jäljellä missään. Stockalla ja Sokoksessa on molemmissa lähinnä kyse ostarista, kauppatila on jaettu putiikeiksi.
Perinteisiä tavarataloja ovat nykyään isot supermarketit tyyppiä Prisma.
Ei se johdu tuostakaan vaan siitä että jossain vaiheessa esim. stokkan vaatteet eivät olleet klassista kestävää ja ns. laadukasta vaan koitettiin kilpailla samalla merkkivalikoimalla kuin muutkin viereiset tavaratalot ja muista + verkosta tuota samaa sai halvemmalla.
Samoin akateeminen meni pieleen siinä että koitettiin kopsata muiden vähemmän perinteikkäiden kirjakauppojen idea ja lopulta akateemisessa käynnissä ei ollut mitään erityisempää syytä kun samat kirjat sai muualtakin ja erikoisemmat joutui tilaamaan jostain amazonista.
Kolmas syy oli sitten venäjäkauppojen kanssa sekoilu eli ensinnäkin venäläisiä turisteja ei enää tullut suomeen ja toiseksi venäjällä olevat tavaratalotkaan ei lähteneet odotettuun kiitoon eri syistä.
Hyviä pointteja.
Ja muistan vielä sen ajan, kun kaikki uusi kiva tuli ekaksi Stockalle ja sitä piti mennä sinne katsomaan. Myös heidän katalogejaan luettiin kuin muotilehtiä.
Tavaratalojen kulta-aika kesti vain 60-luvun lopun tienoille. Logistiikka, liikkumismahdollisuudet, kaupan rationalisoiminen ja myöhemmin massiiviset kauppakeskukset, verkkokauppa sekä täysin muuttuneet ja riippumattomat uusien sukupolvien kuluttajakäyttäytymisen muodot hautasivat eilispäivän tavaratalokonseptin. Eikä paluuta auringonlaskusta enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsineurootikko vauhdissa taas....
Kuule, se johtuu nettikaupasta ja markettimyynnistä. Ne syö kaikkien isojen tavaratalojen kannattavuutta. Niitä ei edes ole juurikaan jäljellä missään. Stockalla ja Sokoksessa on molemmissa lähinnä kyse ostarista, kauppatila on jaettu putiikeiksi.
Perinteisiä tavarataloja ovat nykyään isot supermarketit tyyppiä Prisma.
Taas? Pakkoruotsineurootikko? No en ole. Sekoitat johonkin muuhun. Halusin vain pohtia, että mikä estää Stockaa pärjäämästä edes vanhalla tasollaan.
Ap
Anteeks vaan! Nyt olikin kyseessä identiteettisi numero X!
Päin vastoin. Johtuu liian huonosta ruotsin osaamisesta ja rasismista. Lisäksi on liian vähän nuoria miehiä ISA-maista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsineurootikko vauhdissa taas....
Kuule, se johtuu nettikaupasta ja markettimyynnistä. Ne syö kaikkien isojen tavaratalojen kannattavuutta. Niitä ei edes ole juurikaan jäljellä missään. Stockalla ja Sokoksessa on molemmissa lähinnä kyse ostarista, kauppatila on jaettu putiikeiksi.
Perinteisiä tavarataloja ovat nykyään isot supermarketit tyyppiä Prisma.
Ei, Prisma ei ole tavaratalo, se on market. Myyvät market-kamaa. Ostan eri asioita Stockalta ja Prismasta. Käyn molemmissa, eivät mitenkään kilpaile keskenään. Sokos on Ässän tavaratalo.
Stockalla on kuitenkin oma nettikauppa, eli sillä ei voi perustella. Tsäänssit olisi, jos osaisivat tehdä kauppaa. Stocka on kuitenkin myös turistinähtävyys ja suosittu kahvilointipaikka. Sillä on siis sellaisia vetonaulojakin, mitä nettikaupalla ei ole.
Jotenkaan en keksi alamäen syyksi muuta kuin ihmisten ahtaan taloustilanteen Suomessa ja huonot valikoimat. Okei, kallis parkki joo. Siksi tulikin mieleen, että voisiko olla niin että karkottavat imagollaan liikaa asiakkaita?
Totta kai Stockalla on nettikauppakin, mutta sen myynti taas kilpailee MUIDEN nettikauppojen kanssa. Kuten juuri sanoin.
Kyllä Prisma on tavaratalo siinä mielessä, että siellä on monen hintaluokan tavaraa osastoittain kuten ennen muinoin oli tavarataloissakin. Palveluakin saa. Eivät ne tuotteet sen kummemmin mitään "marketkamaa" ole! Ja puhe oli siis valikoimasta, ei hinnoista.
Perusmarketissa on valikoima hyvin vähäinen muissa kuin päivittäistavaroissa.
Sokos ja Stocka ovat nykyään enemmänkin (ainakin täällä stadissa) ostareita, koska iso osa myynnistä on jaettu tavarperusteisen jaon sijaan merkkibutiikkeihin.
1
Pakkoruotsineurootikko vauhdissa taas....
Kuule, se johtuu nettikaupasta ja markettimyynnistä. Ne syö kaikkien isojen tavaratalojen kannattavuutta. Niitä ei edes ole juurikaan jäljellä missään. Stockalla ja Sokoksessa on molemmissa lähinnä kyse ostarista, kauppatila on jaettu putiikeiksi.
Perinteisiä tavarataloja ovat nykyään isot supermarketit tyyppiä Prisma.