Tekeekö kandidaatin papereilla mitään?
Otsikossa epäselvä kysymys. Jos opiskelee yliopistossa vain kandiksi asti, onko siitä mitään hyötyä? Olen aina ajatellut ettei mulla ole aikaa viiden vuoden yliopisto-opinnoille eikä olekaan. En ole siksi yliopistosta edes haaveillut. Nyt hoksasin että kandiksi valmistuu kolmessa vuodessa mutta onko kandin papereista mitään hyötyä työllistymisen kannalta?
Enkä kaipaa nyt tietoa siitä että tällä ymmärryksen tasolla ei kannata yliopistoa edes suunnitella. Tajuan sen jollain tasolla itsekin, kiitos. :D
Kommentit (16)
Kasvatustieteen kandit usein päiväkodeissa töissä. Mutta ylipäänsä kandin paperit on vähän niin kuin "maisterin papereita tehdessä" -tutkinto. Itse koen kandit vähän niin kuin "halusin yliopistoon, mutta rahkeet ei riittäneetkään" -tutkinnoksi.
Jos haluaa opiskella max kolme vuotta, niin itse miettisin jotain amk-tutkintoa.
Jostain syystä Suomessa ei arvosteta sitä. Muualla maailmassa ihan perusjuttu että kandiin loppuu opiskelut ja sen jälkeen mennään töihin. Ne sitten opiskelee lisää jotka sitä oikeasti tarvii tai keitä kiinnostaa akateeminen ura. Mutta ei Suomessa, täällä pitää väkisin tehdä kaikista maistereita, vaikka siitä ei oikeasti ole mitään hyötyä suurimmalla osalle heistä, saatika sitten yhteiskunnalle. Pelkkää ajan- ja rahanhukkaa.
Riippuu alasta. Mulla on tietojenkäsittelystä vain kandi ja oon hyväpalkkainen koodari vakituisessa työsuhteessa. Maisterilla saisin hienomman tittelin, mutta ihan samat työt ja hulluna paperitöitä, mutta johtoasema ei kiinnosta niin en tarvi.
Esim. tietojenkäsittelytieteestä kandi on se, mikä kannattaa vain opiskella, jos haluaa ihan vaan koodaamaan tms. käytännön homiin alan firmoihinl. Maisterinopinnot kannattaa lähinnä, jos haluaa alan tutkijaksi tai erityisesti kiinnostaa jokin syventymisala. Kandilla työllistyy yhtä hyvin kuin maisterinpapereilla, jos tosiaan hakee alan töihin yksityisiin yrityksiin.
Et tee. Oikeustieteen kandi on verrattavissa nykyiseen maisteriin.
Ei humanistisia eikä kasvatustieteitä mulle. Ammattikorkeaan aion hakea mutta mietin laittaisinko muiksi hakutoiveiksi jotain yliopistosta. En edes tiedä tarkemmin mitä, on jotenkin vaikea hahmottaa mitä eri tieteenalojen ihmiset tekee lopulta työkseen. Kauppatieteet kiinnostaisi mutta voi olla liian vaikea päästä sisään mun papereilla. Ei silloin nuorempana opiskelu kiinnostanut samaan malliin kuin nyt kiinnostaisi.
Mulla on "vaan" kandit paperit, pääaine juurikin tietojenkäsittelytiede. Muutaman vuoden jaksoin opiskella, sitten alkoi työnteko kiinnostaa, ja sitten alkoikin tulla lapsia. Ensimmäisen raskauden aikana hoidin opinnot siihen vaiheeseen, että sain kandin tutkinnon aikaiseksi. Onpahan joku tutkinto, ei tarvitse fil. yo olla lopun ikäänsä :)
En koodaa, mutta it-alalla olen muuten. En varmasti enää tässä vaiheessa (36 v) jaksa innostua maisteriopintojen suorittamisesta, tuskin vaikuttaisi omalla kohdalla enää mihinkään.
Sinänsä sääli, että Suomessa asenne on vähän sellainen, että kandi on joku välivaihe.
Voi niitä käyttää per seen pyyhkimiseen, tosin kaupasta saa emboa ilman opiskeluakin.
Jostain syystä miehillä näyttäisi kandin paperit riittävän. Mieheni saanut saman verran töitä kandina kuin itse maisterina, molemmat olemme humanisteja. Hänellä oli tarkoitus tehdä opinnot loppuun, mutta "vetäistiin työelämään", aina oli tarkoitus loppuun tehdä opinnot mutta olemme jo 10 v sisään eläkeputkeen päätymässä. Tokko tekee maistereita. Siinä mielessä koen olleeni yhteiskunnan "kympin tytön syndrooman" päkertänyt nainen. Joistakin porsaanreiístä miehet päsevät helpommalla, mutta kokonaiskuvassa on tietty miesten maailma vaikka humanistimiehelle kovakin, ainakin "äijien" työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi niitä käyttää per seen pyyhkimiseen, tosin kaupasta saa emboa ilman opiskeluakin.
Olen tuo joka mainitsi miesten ja naisten eroista, typoja pahoittelen. Omassa työssä olen joutunut rekrytoimaan, ja kyllä tietenkin kandi peittoaa elämänkoululaisen tai vähemmän koulutetun mennen tullen, jos muut palikat ovat kasassa. Jos kandihakija on enemmän koulutettujen joukossa, asia on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo joka mainitsi miesten ja naisten eroista, typoja pahoittelen. Omassa työssä olen joutunut rekrytoimaan, ja kyllä tietenkin kandi peittoaa elämänkoululaisen tai vähemmän koulutetun mennen tullen, jos muut palikat ovat kasassa. Jos kandihakija on enemmän koulutettujen joukossa, asia on toisin.
Jännittävä asenne. Olen tuo aiemmin kirjoittanut 36-vuotias nainen, vain kandin paperit siis löytyy. Olen nyt noin neljä vuotta ollut rekrytoiva esimies it-alalla, ja sitä tutkintoa enemmän merkitsee osaaminen. CV:stä saatan vilkaista sen, että jokin relevantti tutkinto löytyy, mutta sillä, minkä tasoinen se on, ei hirveästi ole merkitystä. Toki it-ala tässä suhteessa varmasti eroaa monista muista aloista, meille tullaan töihin osaamisella (ja asenteella), ei niinkään sillä tutkintopaperilla.
Se on kuitenkin korkeakoulututkinto ja siten mahdollistaa hakemisen moneen julkihallinnon tehtävään. Tosin maisterit ajavat helposti ohi, joten kandina sun pitää hankkia rautainen kokemus ja pätevyys siltä alalta.
Miksi et voisi opiskella neljää tai viittä vuotta maisteriksi, mutta kolme on kuitenkin ok? Voit ihan hyvin aloittaa opinnot avoimessa töiden ohella, tehdä sen jälkeen kandin kahdessa vuodessa, maisteriopinnot vuodessa ja valmistua näin kolmen vuoden täyspainoisella opiskelulla maisteriksi.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin korkeakoulututkinto ja siten mahdollistaa hakemisen moneen julkihallinnon tehtävään. Tosin maisterit ajavat helposti ohi, joten kandina sun pitää hankkia rautainen kokemus ja pätevyys siltä alalta.
Miksi et voisi opiskella neljää tai viittä vuotta maisteriksi, mutta kolme on kuitenkin ok? Voit ihan hyvin aloittaa opinnot avoimessa töiden ohella, tehdä sen jälkeen kandin kahdessa vuodessa, maisteriopinnot vuodessa ja valmistua näin kolmen vuoden täyspainoisella opiskelulla maisteriksi.
Kolmekaan ei ole ok, rahoitus on suuri ongelma. Eli lähinnä ajatuksena että mitä lyhyempi, sen parempi. Töiden ohessa en voi aloittaa, työaikani on mahdoton ja työnantaja joustamaton. Ehkä mä "tyydyn" siihen ammattikorkeaan, voi tosin olla etten pääse sinnekään sisään.
Kiitos kaikille vastauksista, auttaa mua jäsentelemään mun ajatuksia. Ei oo helppoo tää neljänkympin eksistentiaalinen kriisi. :D
Riippuu täysin koulutusalasta. Esim luonnontieteellisessa tiedekunnassa sillä ei tee yhtään mitään, mutta lastentarhaopettaja käsittääkseni voi tehdä jo kandilla töitä ja esim. farmaseutin tutkinto on "vain" kandi, mutta antaa siis ammattioikeuden suoraan.
Tsemppiä ap, kyllä sä jotain keksit! :)
Joissain oppiaineissa kuten lääketiede ja oikeustiede on arvokaskin paperi, mutta esim. HuK sopii lähinnä p:n pyyhkimiseen.