Mikä väri EI KÄY morsiuspukuun missään nimessä?
En haluaisi perinteistä valkoista ja teetän puvun. Häät syyskuussa.
Kommentit (34)
Musta ei käy. Kammottava surun ja kuoleman väri.
Musta on hautaisvaatteiden väri. Ennen vanhaan naimisiin saatettiin mennä mustassa kirkkopuvussa jos ei haluttu tai voitu ostaa valkoista hääpukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikauskoisten mielestä punainen, koska silloin he joutuvat ajattelemaan sitä, että olet sekstaillut sulhasen kanssa.
Siis eikö se ole niin, että häävieraat eivät saa laittaa punaista mekkoa koska se muka tarkoittaa että on hässinyt sulhasta? Kyllähän morsian saa laittaa punaista.
Onneksi en ole tiennyt tätä! Olen ollut ainakin kymmenissä häissä ja aina punaisissa, se on lempivärini. No tämä mummo on kyllä iloluontoinen, mutta silti....
Vaaleanvihreää ajattelin. Pidän luonnonväreistä. Minulla on lyhyet punertavat hiukset. Niihin tulee kukkia ja pieni kruunu. Olen vartaloltani vähän tanakka mutta toivon saavani kiloja pois häihin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Musta on hautaisvaatteiden väri. Ennen vanhaan naimisiin saatettiin mennä mustassa kirkkopuvussa jos ei haluttu tai voitu ostaa valkoista hääpukua.
Ja körttiläiset meni mustissa, koska oli pappi (ja Jumala?) paikalla ja haluttiin olla vaatimattomia.
Kaikki värit sopii morsiuspukuun, jos puku on muuten juhlava/edustava/hyvin ommeltu/kantajalleen sopivankokoinen tai muuten vain mieluinen.
Itse olen mennyt naimisiin turkoosissa mekossa, joka oli malliltaan kuin perinteinen morsiuspuku korsetteineen ja tyllimekkoineen.
Valkoinen. Siis jos morsian ei ole neitsyt.
No ennnenmuinoin, ennen meitä, ennen tätä tietämäämme.. häämekko ei varmaan ollutkaan kertakäyttömekko. Väri valittiin sen mukaan, että sille löytyy myöhemminkin käyttöä?
Musta hääpuku oli aivan normaalia 1700 luvulla. Ja miksei edelleen.
Kaikki normaalien ihmisten häät vietettiin niin että morsiamella oli musta asu, joka toimi sitten myöhemmin myös hautajaisissa ja kirkossa. :D Rikkailla oli ehkä varaa teettää useita pukuja, tavallisella väellä ei tosiaan. Valkoiset kermakakku-unelmat ovat tulleet Suomeen Amerikasta myöhemmin, eikä niihinkään ole kaikilla ollut heti varaa. Mutta toki nykypäivänä ehkä muitakin värejä voisi käyttää, onhan se musta nykykulttuurissa aika synkkä väri. Paljon siinäkin pelastaa kyllä jos mekko on tyylikäs.
Kirkkohäissä en ehkä käyttäisi violettia, se on kärsimyksen väri. Mustaakin käytetään liturgiassa nykyään kyllä vain pitkänäperjantaina, mutta ei nämä asiat kaikkia juuri huoleta.
Paljon se on kiinni sävystä, joku sähkönsininen tai todella kirkkaan pinkki voi ärsyttää silmää ja näyttää rumalta. Ei mikään väri ole yksinään huono, riippuu myös puvun tyylistä, kantajasta jne. Toki valkoiseenkin pukuun voi vaikka kirjailla yksityiskohtia, laittaa pitsiä, tehdä erikoisemman (esim. hihallisen) puvun jne jolloin se ei ole niin "tavallinen". Voi ottaa myös vaikka vähän johonkin muuhun väriin taittavan valkoisen.
Itse ehkä haluaisin punaisen, mutta perinteisen valkoinenkin olisi todella kaunis. Vähän riippuu mekon tyylistä muuten, minulle ei väri ole kaikista tärkein ominaisuus. Valkoisissa toki valikoimaa on eniten.
Riippuu siitä, mitkä ovat sinulle huonoja värisävyjä. Itselleni eivät sovi kirkkaat ja voimakkaat värit kuten keltainen tai royal blue. Menisin siis sen mukaan, mistä väreistä itse pitää ja mitkä sopivat omille piirteille. Ainakin omalla kohdalla väärät sävyt saavat kasvot näyttämään väsyneiltä ja kulahtaneilta, kun taas oikein valitut sävyt tavallaan lisäävät hehkua. Ja omissa häissä näyttää luonnollisesti jälkimmäiseltä. Olen muutenkin sellainen ihminen, että mielestäni morsian saa pitää minkä väristä mekkoa tahansa. Nuo tiettyihin väreihin liittyvät uskomukset joutaisi heittää jäteastiaan.
Mun hääpuku oli kirkkaanpunainen. Valkoista en edes harkinnut, se väri ei vaan sovi minulle.
Siis eikö se ole niin, että häävieraat eivät saa laittaa punaista mekkoa koska se muka tarkoittaa että on hässinyt sulhasta? Kyllähän morsian saa laittaa punaista.