Vatsa navan oikealta puolelta kipeä, mitähän voisi olla?
Eli nyt vaan palstalääkärit koolle, eli lähinnä jos teistä jollakin on ollut samantyyppisiä oireita tai muuten vaan on hajua mistä voisi olla kyse niin kommentit olisivat enemmän kun tervetulleita :/
Kipu on siis juuri navan oikealla puolella, vatsassa ja kyljessä lähinnä. Kipu ei ole kovinkaan voimakasta, mutta jatkuvaa ja häiritsevää. Välillä on päiviä kun kipua ei ole. Muita oireita on ollut närästys ja tunne että suuhun nousee vatsasta nesteitä (ja välillä on noussutkin ihan kunnolla). Etova olo usein. Röyhtäyttää. Vatsa on usein sekaisin, ja uloste on nykyään melkeinpä aina aika vaaleaa ja löysähköä verrattuna aiempaan ns. normaaliulosteeseen. Joskus oikea alavatsakin on kipeä, ja näyttää niinkuin joku suoli pullottaisi siitä (tiedän kyllä että tämä ei voi olla mahdollista :D). Puolisen vuotta sitten on otettu esimerkiksi maksa-arvoja ja tulehdusarvoja, olivat ok. Myös keliakia testattiin verikokeella, ei ollut. Mahalaukun tähystys tehty, mitään ei löytynyt. Ylävatsa ultrattu, sappirakossa oli polyyppi.
Olen parikymppinen normaalipainon alarajoilla keikkuva, aktiivisessa työssä oleva ja terveellisiä elämäntapoja noudattava nainen. Oireeni ovat jatkuneet jo viime alkukesästä saakka, ja alan olla aika loppu tämän kanssa kun melkeinpä joka päivä sattuu tai on muuten vatsan takia huono olo eikä mitään syytä tälle ole löytynyt. Seuraava lääkärikäynti on vasta kuukauden päästä, ja senkin käynnin tiedän olevan vain ohjaus gastroenterologille, jonne sinnekin saan luultavasti jonottaa ties kuinka pitkään. Välillä itkettää kun melkeinpä vuoteen ei ole ollut sellaista päivää kun vatsa olisi täysin ok ja olo hyvä.
Kommentit (35)
Ei tarvitse olla keliakiaa jos vehnä ei käy. Siskollani ei keliakiaa todettu kokeilla, mutta vehnä heittää vatsan aivan sekaisin. Välttää myös gluteenittomia tuotteita jotka tehty vehnästä niin ei ongelmia. Pystyy syömään ruista ja kauraa. Eli kai on sitten vehnäallerginen? Itseasiassa on löydetty vehnästä ainesosa joka fermentoituu suolessa, en nyt vain muista mikä. Gluteeni ei siis ole vehnän ainoa ongelma-ainesosa.
Todennäköisintä on kyljen revähtäminen jos olet liukastunut tai nostanut jotain raskasta. Muuten on tietenkin olemassa paksusuolen tukokset, maksaarvot, jne. Mieti missä olet sen reväyttänyt koska se on todennäköisin syy.
Tuolla seudulla kipu voi viitata myös sappi, tai virtsakiviin. Toki tuossahan taisi olla noita muitakin oireita ja toisaalta taas kipu ei sietämätön. Nimittäin sappikivissä ja virtsakivissä kipu pahimmillaan aivan sietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla keliakiaa jos vehnä ei käy. Siskollani ei keliakiaa todettu kokeilla, mutta vehnä heittää vatsan aivan sekaisin. Välttää myös gluteenittomia tuotteita jotka tehty vehnästä niin ei ongelmia. Pystyy syömään ruista ja kauraa. Eli kai on sitten vehnäallerginen? Itseasiassa on löydetty vehnästä ainesosa joka fermentoituu suolessa, en nyt vain muista mikä. Gluteeni ei siis ole vehnän ainoa ongelma-ainesosa.
Siis ehkä se on tämä fruktaani.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/gluteeniherkkyys-ei-johdukaan-glute…
Tässä lista mitä voit seurata onko oireesi sappiongelmaa. Mene lekuriin.
https://www.google.fi/amp/s/askelterveyteen.com/6-merkkia-sappirakon-tu…
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisintä on kyljen revähtäminen jos olet liukastunut tai nostanut jotain raskasta. Muuten on tietenkin olemassa paksusuolen tukokset, maksaarvot, jne. Mieti missä olet sen reväyttänyt koska se on todennäköisin syy.
No enpä oikein usko että kylkeni olisi ollut alkukesästä 2018 revähdyksen takia kipeä, hmmm. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä oikein usko että kylkeni olisi ollut alkukesästä 2018 revähdyksen takia kipeä, hmmm. Ap
Tässä on nyt ylipäätään tainnut puolelta kommentoijista jäädä huomaamatta se, että puhutaan noinkin pitkäaikaisesta ongelmasta. Itse olisin taipuvainen olemaan sitä mieltä, että jos noilla tutkimuksilla ei ole asia ratkennut, niin tuskin kukaan täälläkään osaa sitä ratkaista... Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt ylipäätään tainnut puolelta kommentoijista jäädä huomaamatta se, että puhutaan noinkin pitkäaikaisesta ongelmasta. Itse olisin taipuvainen olemaan sitä mieltä, että jos noilla tutkimuksilla ei ole asia ratkennut, niin tuskin kukaan täälläkään osaa sitä ratkaista... Valitettavasti.
Ratkaisua en täältä etsikään, ratkaisu tulee lääkärin suusta. Tein tämän keskustelun lähinnä sen takia, että pääsisi kuulemaan mahdollisesti ihmisten omia kokemuksia vastaavista oireista ja niistä seuranneesta diagnoosista jne. Epätietoisuudessa ei ole kivaa elää. Ap
Pitkäaikaiset epämääräiset oireet kuulostaa maha-asukilta. Jos f-para-o on tehty eikä löytynyt mitään,
kannattaisi tehdä myös f-paraNho. Se on tarkempi ja siinä varmemmin löytyy alkueläimet jne.
eli giardia, dientamoeba, crypto ja e. histolytica.
Mulla oli pitkään samankaltaisia oireita, ja kävin labrassa omakustanteisesti ottamassa molemmat.
F-para-o oli negatiivinen, f-paraNhossa löytyi giardia.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaiset epämääräiset oireet kuulostaa maha-asukilta. Jos f-para-o on tehty eikä löytynyt mitään,
kannattaisi tehdä myös f-paraNho. Se on tarkempi ja siinä varmemmin löytyy alkueläimet jne.
eli giardia, dientamoeba, crypto ja e. histolytica.
Mulla oli pitkään samankaltaisia oireita, ja kävin labrassa omakustanteisesti ottamassa molemmat.
F-para-o oli negatiivinen, f-paraNhossa löytyi giardia.
Kiitos tästä kommentista, nämä eivät olekaan tulleet mieleeni! Tai no ovat, mutta olen olettanut että alkueläimet ja bakteerit oireilisivat vain rajuna ripulina ja oksenteluna. Jos eksyt vielä tänne keskusteluun, niin pystyisitkö kuvailemaan vielä oireitasi tarkemmin? Ap
Minulla ei tuota ummetusta ole onneksi, ripaskaakin vain silloin tällöin. Ruoka-aineallergiat on toki myös ollut mielessä, itse olen sen verran huomannut että ruisleivistä tulee aina huono olo (ikävää koska ruisleivät nam nam<3). Ilmavaivakipu on myös näin laktoosi-intolerantikkona koettu, tuskallista on jos ovat oikein pahoina, tuntuu että joku demoni menisi pitkin vatsaa ja jäisi aina johonkin nurkkaan takomaan :'D Ap