10v ei opi kelloa, arki siksi vaikeaa
Pitää sanoa monelta lähteä bussille ja kaupungissa kun vaihtaa, jos myöhästyy ei voi mennä läheiseen kirjastoon lämmittelemään ja odottelemaan toista autoa sillä ei osaa katsoa kellosta monelta palata pysäkille.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa. Osaako muut asiat normaalisti? Kyllä meidän 10v oppi kellon vaikka ei olla erikseen opetettu.
Matikka takkuaa, muuten ei mitään oppimisvaikeuksia tms
Ap
Ei anna edes yrittää opettaa, saa raivarit ja alkaa huutaa että "Joo joo ! Ei kiinnosta!" Teini-ikä selvästi jyrää päälle...
Ap
Lapsellasi on siis jokin kohtuu vaikea hahmottamisen vaikeus, joka hidastaa kellon ja matematiikan oppimista. Mitä kuntoutusta hän on tähän hahmottamisvaikeuteensa saanut? Jos ei mitään, niin ryhtykää heti välittömästi hankkimaan sitä. Tuossa vaiheessa matikka on vielä todella helppoa ja ongelmat siinä ovat hälyyttäviä. Lapsenne pitää kuitenkin saada aivonsa siihen kuntoon. että elämä aikuisena onnistuu!
Aivot ovat erittäin plastinen elin, mutta ne eivät kehity automaattisesti. Aivot voivat oppia kiertämään ongelman, mutta vain jos niille opetetaan kiertotie. Tähän tarvitaan sitä kuntoutusta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellasi on siis jokin kohtuu vaikea hahmottamisen vaikeus, joka hidastaa kellon ja matematiikan oppimista. Mitä kuntoutusta hän on tähän hahmottamisvaikeuteensa saanut? Jos ei mitään, niin ryhtykää heti välittömästi hankkimaan sitä. Tuossa vaiheessa matikka on vielä todella helppoa ja ongelmat siinä ovat hälyyttäviä. Lapsenne pitää kuitenkin saada aivonsa siihen kuntoon. että elämä aikuisena onnistuu!
Aivot ovat erittäin plastinen elin, mutta ne eivät kehity automaattisesti. Aivot voivat oppia kiertämään ongelman, mutta vain jos niille opetetaan kiertotie. Tähän tarvitaan sitä kuntoutusta.
Tyttö pärjää koulussa hyvin matikkaa lukuunottamatta, osaa hiihtää ja luistella. Ei ole missään erityisopetuksessa, eikä meille ole sellaista ikinä tarjottu. Pärjää hyvin kahdenkymmenenkolmen oppilaan luokassa. Olemmekin aika hämillämme tästä kellon oppimis-hommasta että mikä siinä nyt on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsellasi on siis jokin kohtuu vaikea hahmottamisen vaikeus, joka hidastaa kellon ja matematiikan oppimista. Mitä kuntoutusta hän on tähän hahmottamisvaikeuteensa saanut? Jos ei mitään, niin ryhtykää heti välittömästi hankkimaan sitä. Tuossa vaiheessa matikka on vielä todella helppoa ja ongelmat siinä ovat hälyyttäviä. Lapsenne pitää kuitenkin saada aivonsa siihen kuntoon. että elämä aikuisena onnistuu!
Aivot ovat erittäin plastinen elin, mutta ne eivät kehity automaattisesti. Aivot voivat oppia kiertämään ongelman, mutta vain jos niille opetetaan kiertotie. Tähän tarvitaan sitä kuntoutusta.
itsellä oli vähän ongelmia kellon kanssa mutta muuten matikasta 9
-18v N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellasi on siis jokin kohtuu vaikea hahmottamisen vaikeus, joka hidastaa kellon ja matematiikan oppimista. Mitä kuntoutusta hän on tähän hahmottamisvaikeuteensa saanut? Jos ei mitään, niin ryhtykää heti välittömästi hankkimaan sitä. Tuossa vaiheessa matikka on vielä todella helppoa ja ongelmat siinä ovat hälyyttäviä. Lapsenne pitää kuitenkin saada aivonsa siihen kuntoon. että elämä aikuisena onnistuu!
Aivot ovat erittäin plastinen elin, mutta ne eivät kehity automaattisesti. Aivot voivat oppia kiertämään ongelman, mutta vain jos niille opetetaan kiertotie. Tähän tarvitaan sitä kuntoutusta.
Tyttö pärjää koulussa hyvin matikkaa lukuunottamatta, osaa hiihtää ja luistella. Ei ole missään erityisopetuksessa, eikä meille ole sellaista ikinä tarjottu. Pärjää hyvin kahdenkymmenenkolmen oppilaan luokassa. Olemmekin aika hämillämme tästä kellon oppimis-hommasta että mikä siinä nyt on?
Ap
Kouluilla on nykyään älyttömän pienet resurssit erityisopetukseen. Niin pitkään kun lapsesi roikkuu ryhmän mukana matematiikassa edes jotenkin, ei tukea välttämättä heru. Sitä pitää vaatia.
Kello on oikeasti aika yksinkertainen juttu. Jos sitä ei hahmota on jotakin pielessä.
Hyvä, ettei lapsellasi ole liikkumiseen liittyviä pulmia. Hahmottamisvaikeus on siis melko pienialainen ja siksi helpommin kuntoutettavissa.
Oletko kuullut sellaisesta kuin herätyskello, joka löytyy jokaisesta kännykästä?
Jos ei ole mitään tärkeää niin anna myöhästellä. Jos olette yhdessä menossa jonnekkin mistä lapsi tykkää niin sano tyyliin "Lähdetään kymmeneltä", mutta "unohda" itse kello. Lapselle tietysti harmitusta, mutta syy oppia se kello.
Normaali lapsi oppii yleensä viimeistään ekaluokalla. Onko erityislapsi? Kehitysviivästymää?
Hanki sille rannekello. Se yleensä laittaa vauhtia kellon oppimiseen.
Kannattaa yrittää päästä kuntoutukseen asap.
Aivojen kehitykselle erittäin haitallista ilman kuntoutusta, lapsi voi pahimmassa tapauksessa jäädä älyllisesti kehitysvammaisen tasolle. Minulle kävi niin koska sain hahmotushäiriödiagnoosin vasta 15-vuotiaana ja neuropsykologin mukaan kuntoutus ei enää auttaisi mitään. Nykyään opiskelen erityisammattikoulussa ja tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta. Työllistyminen erittäin epätodennäköistä.
Tutkimuksiin. Täällä hahmotushäiriöinen aikuinen jolla takkusi matikka ja nimenomaan kellon oppiminen lapsena. Opin kuukaudetkin niin myöhään etten viitsi edes sanoa täällä, jouduin opettelemaan ne tasaisin väliajoin uudelleen. Vanhemmillani oli sama asenne.
Älkää jääkö odottelemaan tilanteen korjaantumista itsestään. Ei korjaannu, vaan tulee vaivaamaan aikuisenakin!
Oppiiko koulussa matematiikkaa ja kolmosella enkku?
Vuosia sitten ollessani kouluavustajana opettaja piti kahdelle 3 luokkalaiselle pojalle tukiopetusta kellosta. Ikäluokassa on aina se muutama, joille ei kellotaulu vain millään meinaa hahmottua. Sen opettelu vaatii vähän perslihaksia ja kärsivällisyyttä, mutta kyllä sen opettelemiselle kannattaa nyt uhrata aikaa.
Itse muistan ettei minulle meinannut millään mennä jakeluun kun alettiin laskea yhteen miinusmerkkisiä numeroita joskus kutosella. Voi elämän kevät sitä vääntämistä.
Mulla on yksi sukulainen, joka on joskus kertonut lapsuusmuistonaan, että kellon oppiminen oli työlästä. En tiedä minkä ikäisenä oppi, mutta väitteli sittemmin tohtoriksi alaltaan. Eli kellon oppimisen vaikeus ei välttämättä tarkoita tyhmyyttä tai oppimisvaikeuksia. Tällä henkilöllä vieläpä sen verran ikää, että taatusti ei ole saanut mitään erikoiskuntoutusta lapsena.
Pistät lapsesi kännykkään muistutus hälytykset että koska pistää vaatteet päälle, lähtee pysäkille, erikseen hälytys sitä varten jos myöhästyy vaihdosta että koska silloin palata pysäkille jne.
Todella outoa. Osaako muut asiat normaalisti? Kyllä meidän 10v oppi kellon vaikka ei olla erikseen opetettu.