IT-alan työpaikkailmoitukset on kyllä välillä todella naurettavia
Ei kai kukaan voi täyttää noita kaikkia vaatimuksia? Ainakaan jos on rehellinen työhakemuksessaan.
Ilmeisesti kannattaa hakea paikkaa, jos täyttää edes pienen osan noista vaatimuksista.
Kommentit (18)
Itse en edes hae ihan periaatteesta, sillä vaikka hallitsen C++:n, Javan, Pythonin ja liudan muita kieliä, frameworkeja ja ketteriä metodeja, niin aina kuitenkin joku jää puuttumaan niistä listoista.
Lisäksi en omaa yliopistotutkintoa, ja se näyttäisi monessa paikassa komeilevan vaatimusten ensimmäisenä.
Työkokemusta toki löytyy pari vuosikymmentä, mutta siitä ei kukaan ole nykyisin kiinnostunut.
Totta kai kannattaa hakea, vaikkei osaa niitä kaikkia. IT-ala kun on sellainen että koko ajan pitää työssä muutenkin lennossa oppia kieliä ja tekniikoita, joten ei se nyt mitään haittaa jos jotain yksittäisiä listalta ei osaa vielä. Siinähän oppii kun pääsee töihin sinne firmaan. Enemmänkin ne listat on usein sillä mielellä laadittuja että "jos sinua kiinnostaa tällaiset asiat, niin sitten tämä voisi olla sinun paikkasi" kuin varsinaisia vaatimuslistoja.
työtön koodari kirjoitti:
Lisäksi en omaa yliopistotutkintoa, ja se näyttäisi monessa paikassa komeilevan vaatimusten ensimmäisenä.
Työkokemusta toki löytyy pari vuosikymmentä, mutta siitä ei kukaan ole nykyisin kiinnostunut.
Tämä on valitettavasti aivan todellisuutta, kaiken sen koodarien pikakurssitushypetyksen ja työvoimapulahöpinän alla. Itsekin tunnen erittäin kokeneita ja päteviä tekijöitä, entisiä kollegoja, jotka on joutuneet YT:issä ulos eri firmoista ja eivät ole samankaltaisista syistä enää saaneet alan töitä.
Tälläkin palstalla on monessa "ryhdy koodariksi" henkisessä ketjussa väitetty, ettei tutkinnoilla ole alalle merkitystä. No, itse olen suuressa alan firmassa ja minun näkökulmastani näyttää, että nykyisin useimmissa töissä sillä on valtava merkitys, ei ole enää sellaista että otettaisiin itseoppineita assembly-lapsikoodari-ihmeitä sisään. Asiakkaat luottavat enemmän firmaan, joka tarjoaa heidän projekteihinsa tekijöiksi DI:tä ja FM:ää (no, jokunen AMK menee seassa, kunhan arkkitehti ja suurin osa muista tekijöistä on akateemisia) kuin itseoppineita, ja siksi firmat ottaa sellaisia. Koska firmojen intressi on saada asiakkailta, myös suurasiakkailta, tilauksia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on valitettavasti aivan todellisuutta, kaiken sen koodarien pikakurssitushypetyksen ja työvoimapulahöpinän alla. Itsekin tunnen erittäin kokeneita ja päteviä tekijöitä, entisiä kollegoja, jotka on joutuneet YT:issä ulos eri firmoista ja eivät ole samankaltaisista syistä enää saaneet alan töitä.
Tälläkin palstalla on monessa "ryhdy koodariksi" henkisessä ketjussa väitetty, ettei tutkinnoilla ole alalle merkitystä. No, itse olen suuressa alan firmassa ja minun näkökulmastani näyttää, että nykyisin useimmissa töissä sillä on valtava merkitys, ei ole enää sellaista että otettaisiin itseoppineita assembly-lapsikoodari-ihmeitä sisään. Asiakkaat luottavat enemmän firmaan, joka tarjoaa heidän projekteihinsa tekijöiksi DI:tä ja FM:ää (no, jokunen AMK menee seassa, kunhan arkkitehti ja suurin osa muista tekijöistä on akateemisia) kuin itseoppineita, ja siksi firmat ottaa sellaisia. Koska firmojen intressi on saada asiakkailta, myös suurasiakkailta, tilauksia.
Hyvin samankaltainen on oma näkemyksenikin.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttava on tietojenkäsittelyn tradde ja DI, sai potkut v. 5 vuotta sitten Nokialta oltuaan siellä töissä muutaman vuoden. Ei ole sen jälkeen työllistynyt oman alansa töihin, koska hakijoina on jonossa muitakin entisiä Nokian ja Microsofin työntekijöitä joilla on vielä enemmän työkokemusta ja muita mediaseksikkäitä taitoja kuten sometusta, markkinointia ja scrummaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttava on tietojenkäsittelyn tradde ja DI, sai potkut v. 5 vuotta sitten Nokialta oltuaan siellä töissä muutaman vuoden. Ei ole sen jälkeen työllistynyt oman alansa töihin, koska hakijoina on jonossa muitakin entisiä Nokian ja Microsofin työntekijöitä joilla on vielä enemmän työkokemusta ja muita mediaseksikkäitä taitoja kuten sometusta, markkinointia ja scrummaamista.
Joo, vaikka akateemista koulutusta pidetään monessa paikassa lähes edellytyksenä työpaikan saannille, niin ei sekään kyllä mitenkään takaa työllistymistä. Tästä syystä oikein ärsyttää usein mediassa olevat jutut valtavasta koodaripulasta, kun tässä maassa on todella paljon työttömänä päteviä koodareita, joita ei vain mitä epämääräisimmistä syistä huolita mihinkään töihin.
Yksi iso juttu on ikärasismi. Yli 40 v koodaria harvoin palkataan, ellei ole jotain harvinaisempaa erityisosaamista.
Toinen juttu on että osa rekryäjistä suhtautuu Nokia-taustaan kuin se olisi joku synkkä stigma. "Ne on niitä nokialaisia, ne on tottunut byrokratiaan ja loputtomaan palaveeraamiseen eikä sopeudu ketteriin projekteihin", tällaista kuulee. Tai että Nokialla olleilla ei ole monipuolista osaamista tai halua oppia uutta, kun ovat saaneet siellä Nokialla nyhrätä vuosikaudet jotain yhtä omaa erityisosaamisalaa.
Ma olen ainakin hakenut, vaikka osaan vain puolet listatuista asioista.
IT-alalla on kova kilpailu tekijoista ja eika sellaisia hakijoita ole, jotka osaavat kaiken listatun. Ehdottomat huiput menevat Googlelle ym. toihin ja pienemmat firmat joutuvat rekryamaan ihan tavallisia ihmisia.
Oppimishalukkuus on ollut tarkein tekija haastatteluissa missa itse olen ollut ja kyky sopeutua oikeasti itsenaiseen tyohon ja itsensa johtamiseen mika ei kaikille sovi.
Niin ja itse olen analyytikan alalla, kansiksen opinnot pohjalla.
Itse en edes hae ihan periaatteesta, sillä vaikka hallitsen C++:n, Javan, Pythonin ja liudan muita kieliä, frameworkeja ja ketteriä metodeja, niin aina kuitenkin joku jää puuttumaan niistä listoista.
Melkoista lässytystä taas. Hyvä ystävänin on koodannut kakarasta asti ja hänellä on ollut oma firma pitkään, mutta kyllästyi yrittäjän elämään. Ei ole käynyt peruskoulun jälkeen mitään koulua loppuun asti, mutta kumman nopeasti sai erittäin hyvän työpaikan softafirmasta.
Kannattaa niihin hakea. Fiksu haastattelija kyllä huomaa taidot esimerkiksi koulutuksen takaa.
Jokunen vuosi sitten mieheni haki it-alan töitä, ja hänellä oli vain vuoden mittainen aikuiskoulutus mutta pitkä harrastuneisuus ja taitoa vaikka muille jakaa. Hän pääsi hakemuksellaan haastatteluihin joissa oli vaatimuksena jopa yliopistotutkintoja, ja lopulta töitä tarjottiin useasta eri suunnasta ja sai valita parhaan paikan.
Tällä hetkellä hän haastattelee itse itselleen lisää alaisia, ja takaan että yliopistotutkinnot jne ei merkkaa juurikaan kun hän valitsee haastateltavia ja palkattavia. Hän osaa sitten haastattelussa kysyä oikeat kysymykset myös joilla selviää millä tasolla haastateltavan tietotaito on oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Melkoista lässytystä taas. Hyvä ystävänin on koodannut kakarasta asti ja hänellä on ollut oma firma pitkään, mutta kyllästyi yrittäjän elämään. Ei ole käynyt peruskoulun jälkeen mitään koulua loppuun asti, mutta kumman nopeasti sai erittäin hyvän työpaikan softafirmasta.
Vai niin. Kivat hänelle.
Toisille se näyttääkin olevan vaivatonta. Itse olen ravannut lukemattomissa haastatteluissa, mutta nyt saa osaltani riittää. Omanarvontuntoni ja toisaalta jatkuva torjutuksi tuleminen aiheuttavat vain sellaisen ristiriidan, etten jaksa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas saattaa myös maksaa helpommin isoa korvausta korkekoulutetusta kuin itseoppineesta nörtistä vaikka osaaminen olisi sama. Tällaiseenkin törmäsin tarjousneuvotteluissa.
Taidat olla liian laiska niihin tehtäviin.
Minulle ainakin yliopiston "uravalmentaja", eli käytännössä tyyppi joka auttaa onnettomia opiskelijoita kirjoittamaan CV:n ja käyttämään työilmoitussivustoja, sanoi, että niitä paikkoja kannattaa silti hakea, koska on hyvä tsäänssi, että kukaan muukaan ei täytä niitä vaatimuksia.
IT-ala käsitteenä on niin laaja ja monipuolinen toimiala, että sitä on hankala niputtaa yleistäen mihinkään tiettyyn muottiin missään suhteessa. Jo ohjelmointikieliä ja tekniikoita on tuhansia, joista varteenotettavan yleisiä niitäkin voisi arvioida olevan jopa satoja. Kukaan ei siis osaa kaikkea, mutta usein oleellista on että osaa jotain hyvin ja kykenee oppimaan loput. Oppimiskyvystä näyttönä on joko laajempi kirjo osattuja tekniikoita tai korkeakoulututkinto. Kumpikaan ei takaa mitään mutta antaa viitteitä.
Lisäksi ala on luonteeltaan sellainen, että suurin osa sen tuotteista liittyy johonkin muuhun toimialaan. IT-ala itsessään kattaa lähinnä alustakehityksen, mutta sovellukset tehdään lähes aina muille toimialoille ja iso osa alustoistakin sovitetaan usein johonkin sulautettuhiin systeemeihin ties kunika eksoottisiin yympäristöihin. Niinpä sekaan tulee sitten toimialatuntemusta ja ulkopuolisen teknologiankin tuntemusta, riippuen siitä, tehdäänkö pankeille vai prosessiteollisuudelle vai ajoneuvotehtaille softaa.
Dimensioita ja variaatiota on niin tolkuttomasti moniiin suuntiin, että ei voi alaa yleistää mitenkään. Sen sijaan voisi väittää, että jokaiselle löytyy kyllä hommaa, ken koodaamaan oppii tai alasta osaa jotain muuta relevanttia. Hankaluus ehkä on vain löytää se pesti, yhdistää osaaja ja tehtävä. Huomioiden sekin, että usein tarvittava tieto ja taito opitaan vasta töissä tekemällä ja valintakriteerinä on ennemminkin työnantajan usko oppimiskykyyn.
Vierailija kirjoitti:
Huomioiden sekin, että usein tarvittava tieto ja taito opitaan vasta töissä tekemällä ja valintakriteerinä on ennemminkin työnantajan usko oppimiskykyyn.
Tämä on varmasti totta, ja luultavasti monenlaisen syrjinnän syy. Monia muita aloja enemmän rekrytoijan uskomukset vaikuttaa, ja valitettavasti tämä johtaa helposti mm. ikä-, paino-, tyyli- tms. ras*smiin. Varmaan harvoin kukaan suoraan ajattelee, että en ota yli nelikymppisiä tai en ota epäurheilullisia läskejä, mutta joillekin varsinkin nuorille, itse sporttisille voi tulla vanhemmista ja vähemmän sporttisista olo, ettei tyyppi ole kovin dynaaminen ja tuskin oppii tekniikoita nopeasti. Vaikka oikeasti tuollaisilla asioilla ei ole mitään yhteyttä keskenään.
Tuosta vielä sananen, että ilmoituksessa listataan tusinoittain kieliä tai tekniikoita. On hyvin realistista että yrityksessä käytetään niin montaa eri kieltä tai tekniikkaa tai halutaan vahvistaa firman osaamispohjaa uusilla tunnistetuilla tekniikoilla. On selvää ettei kukaan ihminen osaa kaikkea hyvin, mutta firma saattaa palkata joustavasti siten, että laitetaan uusi rekrytantti tekemään jotain osaamaansa hommaa ja oppimaan siinä sivussa muuta, joskus ehkä opettamaan muillekin uusia juttuja. Olemassaolevan porukan työnteon painotuksia voidaan myös muutella sen mukaan mitä uusi tulokas osaa ja haluaa tehdä, antamalla hänen vahvuuksileen sopivia hommia muulta porukalta joille se ei ole vahvuus, jotta nämä pääsevät toimimaan omilla vahvuuksillaan paremmin tahi saavat kapasiteettia oppia uutta.
Joskus on selvää, että etsitään kokenytta ja taitavaa Java-koodaria ja sillä sipuli. Muuta ei odoteta, koska tiedossa on pesti, joka on perus-Javailua hamaan universumin lämpökuolemaan saakka. Joskus taas peuhataan jonkin modernien netti-/mobiilijärjestelmien kanssa joissa käytetään vuosittain vaihtuvaa uusinta hypetekniikkaa ja jossa koko sovellus koostuu kymmenestä kukin eri kielellä ja tekniikalla toteutetusta komponentista ja paukutetaan muutamien kuukausien syklillä uutta kokonaan erilaista sovellusta putkeen. Nämä teknologiset sillisalaatit kyllä vaativat koko ajan uuden oppimista ja monen asian hallintaa, eikä rekryttäessä koskaan voida edes tietää, paljonko minkäkin alan osaajia on saatavilla, jos on, joten haetaan varmuuden vuoksi kaikkea. Lupaavalle kandidaatille kehitellään sitten lopullinen toimenkuva vaikka lennossa yrityksen ja erehdyksen kautta jos niikseen tulee.
Ei fiksuissa firmoissa katsota ulkonäköä. Mieheni joutui Nokiasta pihalle 2012 kun koko organisaatio lakkautettiin. Hän oli silloin 44-vuotias ikiteekkari, joka oli ollut 18 vuotta Nokialla. Haki pariin paikkaan töihin ja meni haastatteluun kulahtaneissa farkuissa ja vielä kulahtaneemmassa teepaidassa, painoa reippaasti päälle 100kg. Itsekin kauhistelin sitä habitusta, mutta ei se estänyt työpaikan saantia.
Haastattelussa ollut ympyrän optimointitehtävä meni häneltä hyvin, kun koko kesän oli pelannut MineCraftiä ja siinä koodaillut jotain ympyräpalikoita. Joillain vain on hyvä tuuri.
Rekrypuolta hieman mietitytti, miten miehellä riittää vielä motivaatiota jatkaa samoissa hommissa 18 vuoden jälkeen. Mies vastasi, että jos vihdoin saisi jotain valmista. Nokiassa oli ollut enempi sitä, että viime metreillä keskeytetään homma eikä tuote pääse markkinoille. Tämä tyydytti työnantajaa.
Mutta allekirjoitan tuon uskon oppimiskyvystä. Mies ja moni muu palkattiin tekemään modeemia ja tekivätkin sitä muutaman vuoden. Sitten firma päätti lakkauttaa koko modeemihomman ja modeemimiehistä tuli yön yli kameramiehiä. Alusta asti ovat joutuneet kaiken opettelemaan, vaikka toki kameraosaamista on myöhemmin hankittu rekryjen kautta. Mutta ei näitä hyväksi havaittuja tyyppejä pihalle laitettu sen perusteella, että allaoleva tuote vaihtui. Ne on kovia tekijöitä ja oppivat kyllä.
Mutta se on miehenkin firmassa ollut ongelmana, että rekryssä on rima taivaissa ja tärkeisiinkin positioihin on vaikea saada työntekijää kun mikään ei riitä. Tiimin pomo kun lähti toiseen firmaan ulkomaille, niin siihen rekryttiin uutta varmaan puoli vuotta ja koko tiimi oli sen ajan rampautuneena, kun yksi jäsenistä yritti vetää sitä ja samalla tehdä omia hommiaan. Lopulta heille tuli haastatteluun sellainen kaveri, jonka CV sai minut huutamaan hallelujaa ja silti siellä emmittiin, että otetaanko tämä, kun hänellä ei juuri jostain tietystä teknologiasta ollut kokemusta. Onneksi ottivat, mutta se on ihan käsittämätöntä miten korkealla se rima voi olla. Pahimmillaan nuo ylikovat vaatimukset johtavat siihen, että löytyy se ylikova kaveri, mutta hän turhautuu kun työtehtävät eivät olekaan hänelle riittävän haasteellisia ja lähtee pois. Sitten puuttuu taas talosta tärkeä tekijä ja työt laahaa, kun ei voida rekrytä uutta ennen kuin löytyy se seuraava ylikova työntekijä.
Ei kukaan voikaan tuntea kaikkia tekniikoita. Hae vaan. Minä 60-vuotiaana en hae enää.