Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seisomatyö ja kengät

Vierailija
11.02.2019 |

Nyt kaikki seisomatyöläiset kikkakolmoset likoon. Aloitin uudessa työpaikassa viikko sitten ja mun jalkapohjat on ihan hullun kipeät. Millaisia kenkiä te käytätte? Onko teillä jotain muita niksejä millä pitää jalat kunnossa? Mulla on tällä hetkellä käytössä lenkkarit, mutta oisko joku muu parempi? Työ on siistiä sisätyötä pienessä myymälässä ja enimmäkseen tulee seisottua ja käveltyä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tennispallolla jalkapohjien rullailu on hyvä kikka, fyssarilta joskus saatu ohje. Toimii.

Vierailija
2/8 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tennispallolla jalkapohjien rullailu on hyvä kikka, fyssarilta joskus saatu ohje. Toimii.

Ja itsevsiis käytän raskaita turvakenkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liian ohutpohjaisia, paksu pohja joustaa ja jakaa painoa paremmin. Korkoa pitäisi olla hieman (siis pari senttiä, ei mitään 15 cm stilettoja). Ja kenkien pitäisi olla tarpeeksi isot, koska päivän aikana (varsinkin jos koko päivän seisoo) jalat leviävät. Ja jos vaan mahdollista, niin olisi hyvä vaihtaa päivän aikana kenkiä.

Vierailija
4/8 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liian ohutpohjaisia, paksu pohja joustaa ja jakaa painoa paremmin. Korkoa pitäisi olla hieman (siis pari senttiä, ei mitään 15 cm stilettoja). Ja kenkien pitäisi olla tarpeeksi isot, koska päivän aikana (varsinkin jos koko päivän seisoo) jalat leviävät. Ja jos vaan mahdollista, niin olisi hyvä vaihtaa päivän aikana kenkiä.

Tämä on muuten ihan totta, mutta vaikka kenkien on oltava reilut, ne eivät saa olla liian reilut. Itse joudun koko päivän kävelemään ja olemaan jalkojeni päällä, joten kengän on tuettava jalkaa.

Vierailija
5/8 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sievin kengät parhaat, niissä on hyvä lesti ja laatu on huippukuokkaa, kestävät vuosia hyvinä.

Mä kävelen/seison n.7tuntia vuoron aikana eikä jalat väsy.

Suosittelen!

Vierailija
6/8 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vanhentunut ohje. Liian paksu ja muotoiltu pohja passivoi jalkapohjien lihaksia ja aiheuttaa puutumista ja kipua.

Paras pohja seisomatyöläiselle on ohut- ja joustavapohjainen lenkkitossu. Omakohtaista kokemusta löytyy niin ikään.

Vierailija
7/8 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sievin kengät parhaat, niissä on hyvä lesti ja laatu on huippukuokkaa, kestävät vuosia hyvinä.

Mä kävelen/seison n.7tuntia vuoron aikana eikä jalat väsy.

Suosittelen!

Mulle parhaiten istuu jalas. Mutta nämä on toki jalan rakenteesta riippuvia juttuja. Omassa työssä kengät kuluu sitä vauhtia, että saadaan joka vuosi uudet, onneksi firma maksaa.

Vierailija
8/8 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superin sivuilta: "Hyvät työkengät tukevat jalkaterveyttä, mutta miten löytää omalle jalalle sopivat kengät? Sopivien jalkineiden kriteereitä on paljon ja yksi tärkeimmistä on Minna Stoltin (yliopisto-opettaja ja jalkaterapeutti) mukaan pituus.

– Hyvässä kengässä varpailla on tilaa liikkua. Puhutaan käyntivarasta eli pisimmän varpaan ja kengän kärjen välillä pitäisi olla sentin verran tyhjää tilaa.

Toinen tärkeä kriteeri on liukumaton ja riittävän ohut pohja. Tänä päivänä ei suositella enää paksupohjaisia ja jäykkiä kenkiä, sillä ne passivoivat jalkalihaksia. Tutkimus on osoittanut, että mitä enemmän jalkaterän alueella on liikettä, sitä virkeämmät jalat ovat. Esimerkiksi anatomisesti muotoilluissa kengissä jalka jää lepäämään muotoilujen päälle, mikä ei edistä jalkaterveyttä.

– Jalkapohjan pienet lihakset, joita on kolmessa tai neljässä kerroksessa, kaipaavat kävelyn aikana aktivointia. Ohut ja joustava pohja tukee näiden lihasten toimintaa."