Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kouluissa ei opeteta retoriikkaa?

Vierailija
11.02.2019 |

Argumentaatiovirheiden tunnistaminen auttaisi aika paljon tälläkin palstalla. Filosofia alkaa vasta lukiossa, joten olisi hyvä, että peruskoulussa opetettaisiin ymmärtämään ihmisiin vetoamista, koska opetus on demokratian peruspilareita.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sä tähän vastauksia saa, jos kysymys oli retorinen. Turha uppailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on täysi työ yrittää opettaa oppilaita kirjoittamaan oikein sellaisia sanoja kuin erinlainen, helsinki, enään ja luistelia ja pakottaa heidät lukemaan edes yksi lyhyt romaani.

Vierailija
4/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelutaitojen vahvistaminen kuuluu äidinkielen oppiaineen opetussuunnitelmaan myös peruskoulussa.

Vierailija
5/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

retoriikka on vähän eri asia kuin logiikka johon argumentointivireet kuuluvat.

Virallinen selitys on ettei voi tulla uutta hit'leriä eli karismaattista puhujaa.

Käytännössä suljettu yläluokka opettaa nämö taidot puhtaasti sisäpiirille ettei mikään tavis pääse uhkaamaan. Noin muuten olen itse opiskellu taitoa ihan vain koska on kielletty taito. Aivan kuten kallonm'ittauksenkin olen oppinut sekä rotuantropologiaa.

Ja joo puheita kiitetäänj ja on ollu hauskaa nostaa keskusteluissa 5% kannatusta nauttivat asiat 60% tasolle. Luokka äänesti ennen ja jälkeen puheiden.

Aika paljon oppii ihan vaan äänenvoimakkuutta, eleitä ja toistamisia seuraamalla hit'lerin puheista youtuubista.

Vierailija
6/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

retoriikka on vähän eri asia kuin logiikka johon argumentointivireet kuuluvat.

Virallinen selitys on ettei voi tulla uutta hit'leriä eli karismaattista puhujaa.

Käytännössä suljettu yläluokka opettaa nämö taidot puhtaasti sisäpiirille ettei mikään tavis pääse uhkaamaan. Noin muuten olen itse opiskellu taitoa ihan vain koska on kielletty taito. Aivan kuten kallonm'ittauksenkin olen oppinut sekä rotuantropologiaa.

Ja joo puheita kiitetäänj ja on ollu hauskaa nostaa keskusteluissa 5% kannatusta nauttivat asiat 60% tasolle. Luokka äänesti ennen ja jälkeen puheiden.

Aika paljon oppii ihan vaan äänenvoimakkuutta, eleitä ja toistamisia seuraamalla hit'lerin puheista youtuubista.

Jos 70-80 vuotta puheen jälkeen useissa maissa sensuroidaan puhetta siitä on opittavaa.

Vierailija
7/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retoriikka = puhetaito

Vierailija
8/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi on tärkeämpi.

Vierailija
9/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi on tärkeämpi.

Ja pakkosuomioli täysi vitsi koulussa kun oli jo pihalla oppinu, muistissa joitakin hassuja kuten kuusi oli kovin hyvittava nimi puulle "minä kusi kuusi".

Siinä sitten istuttiin oppimassa Minä sinä hän jne.. suomeksi bil on auto. a-u-t-o. Huoh. Silkkaa ajantuhlailua, tosin ei haitannu yhtään vaikkei iltaisin koskaan avannu oppikirjoja.

Vierailija
10/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa ja Ranskassa opiskellaan filosofiaa peruskoulussa. Suomessa peruskoulussa on 10 vuosituntiviikkoa tunnustuksellista uskontoa – melkein yhtä paljon kuin historiaa – eikä ollenkaan filosofiaa.

Vierailija
11/11 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa ja Ranskassa opiskellaan filosofiaa peruskoulussa. Suomessa peruskoulussa on 10 vuosituntiviikkoa tunnustuksellista uskontoa – melkein yhtä paljon kuin historiaa – eikä ollenkaan filosofiaa.

10 vuosituntiviikkoa??

Mun aikaan josksu 80 luvulla oli ehkä 2-3 tuntia viikossa  Tosin lä'hinnä taisi olla jotain ihme kirkkohistoriaa sisällöltään... ei kul taodettu pahemmin mainita jeesusta, kirkkoa tai mitään moista.

Ei ollenkaan opetettu  mitään hauskaa kuten unam sancamin oppeja tai että kunnon kristityn ei kuule lukea tai omistaa raamattua eikä varsinkaan muun kuin latinankielisen. Moisesta poltetaan roviolla. Usko vain papin tarinoihin siitä mitä siinä lukee.

Tai edes lutteria kuten "hier ich stehe, ich kann nichts anders". Jouluisin sai sentään laulaa unser gott ein festem burgin paikallista versiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan