Miten pukeudun oopperaan
Olen tuulipukuäiti goretex-vaelluskengissä ja nyt tuli kutsu ooppetaan seurassa, josta tietämäni ovat kulttuurinharrastajia. Siis lippu on jo ja lauantai-illan esitykseen.
Miten pitäis pukeutua? En ole koskaan käynyt oopperassa. Mulla ei ole oikein kuin urheiluvaatteita ja farkut ja peruspaitoja! Yksi kesämekkokin vaan! Auttakaa!
Kommentit (25)
Oopperaan pääsääntöisesti mennään katsomaan ja kuuntelemaan lavalla esiintyviä ihmisiä, eikä esittelemään itseään. Kuten edellä on jo todettu: hyvinkin arkisessa asussa voi mennä. Itse tykkään ihan oman fiiliksen kohottamiseksi laittaa jotain muuta kuin arkivaatetta päälle. Ja kyllähän tilaisuuteen sopivat vaatteet on tae, ettei mene ilta penkin alle. Ihan kamalaa, jos on yli- tai alipukeutunut: koko ilta menee sitä murehtiessa.
Sinuna ostaisin sen mustan kotelomekon/jakkupuvun tms. perustyylikkään vaatteen, jolla voit mennä oopperaan, häihin, hautajaisiin ym. juhliin. Tietysti itselle mieluisen, jota voit vähän koruilla, huivilla, kengillä etc tuunata tilanteen mukaan. Sit ei tarvii panikoida mistään pippaloista enää, ainakaan koltun suhteen.
Mutta ratkaisitpa vaateasian miten tahansa, sinulla tulee olemaan hieno ilta: Thais on ihana ooppera, ja sopii ensikertalaiselle oikein hyvin. Enjoy it!
Ei oopperaan tarvitse välttämättä tälläytyä, ellei ole ensi-ilta tai muu tärkeä näytös. Siistit vaatteet riittää.
Jos se on tuo aiemmin mainittu La Boheme, niin päähenkilöt on köyhiä resupekkoja taiteilijoita. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuulipukuäiti goretex-vaelluskengissä ja nyt tuli kutsu ooppetaan seurassa, josta tietämäni ovat kulttuurinharrastajia. Siis lippu on jo ja lauantai-illan esitykseen.
Miten pitäis pukeutua? En ole koskaan käynyt oopperassa. Mulla ei ole oikein kuin urheiluvaatteita ja farkut ja peruspaitoja! Yksi kesämekkokin vaan! Auttakaa!
Menin hölmö tähänkin vastaamaan ihan asiallisesti, mutta paskaprovoksihan tämäkin sitten paljastui.
Kun kirjoitat "Lippu on jo lauantai-illan esitykseen" niin sehän tarkoittaa selvästi seuraavaa lauantai-iltaa, eli 16.2.
Harmi vain ettei Oopperassa edes ole mitään esitystä sinä iltana. Päivänäytös on kello 14.00.
No nyt sitten tietysti sanot että olet menossa jonkun muun suomalaisen kaupungin Oopperaan. Vaikka ei niitä edes ole (kun ei ole Savonlinnan oopperajuhlienkaan aika). Tai tietysti voit myös sanoa että et edes asu Suomessa. Se vaan unohtui mainita.
Miten niin ei ole, muissa kaupungeissa? - Giacomo Puccinin La Bohème oopperan ensi-ilta oli eilen Tampereella, Tampere-talossa. - Ja ensi lauantaina on myös näytös. Okei iltapäivänäytös oli ensi-ilta ja niin on muistaakseni myös tulevana lauantaina on näytös.
Tulevana pikkulauantaina eli tutummin keskiviikkona on iltanäytös.
Voi olla, että Ap:n avaus oli p-provo tai sitten hän ei kokenut tarvetta kertoa tarkkaa ajankohtaa, milloin on menossa-
Yhtä kaikki Jatkan kuitenkin. Itse olen ollut oopperassa useamman kerran ja aina joskus on käynyt mielessä, että olisi ollut kyllä hyvä, jos jku olisi vaikka neuvonut joitain Oopperan ensi-iltaan tulleita myös siinä, miten sinne tulisi pukeutua.
Voin olla syntymävanha (33 vuotais) ja tärkeilevä setä, mutta minusta se ei ole tilaisuus, jonne saavutaan farkuissa ja virttynyt villapaita päällä ja jalassa lenkkarit, vaikka miten olisivat gore-texia ja kalliit the merkkikengät.
Kiitos, en todellakaan kokenut että sillä on väliä milloin tarkalleen olen menossa, kun kysyin apua vaatteisiin :D ja miksi siis tällaisella pikkuasialla joku vitsailisi?
En halua tuulipuvussa mennä, mutta en voi hirveästi kaupoilla juosta. Haluan silti kunnioittaa tilaisuutta, koska minulle se on kerran elämässä tai ainakin tosi harvinainen tilanne. Asun paikkakunnalla josta on yli tunnin matka vaatekaupoille, käyn harvoin Etelä-Suomessa ja näen arjessani eniten eläkeläisrouvia, joten siksikin tämä koko juttu jännittää. Menemme ensin jonnekin syömään, sitten oopperaan ja siitä minne lie. Mutta etin nyt siis housut ja paidan, kiitos rohkaisusta.
Kiitos kiitoksestasi ja elämyksellistä kulttuuripäivää! - On muuten ilahduttavaa, että voit jakaa oopperaelämyksen jonkun toisen kanssa.
Se on jännää, mutta omankokemukseni mukaan niin ooppera kuin ruokailu ovat usein parhaimpia silloin kun ne voi jakaa yhdessä toisten kanssa.
Näin, vaikka oopperassa ei voi itse esityksen aikana oikein muuta kuin seurata itse esitystä; josta täytyy sanoa vielä sen verran, että saanet siitä enemmän irti jos etukäteen heman tutustut sen juoneen.
Vielä pukeutumiesta. Minusta tuo on oikeastaan aika hyvä kiteytys, kun kirjoitt, että pukeutumalla oopperaan osoitat (tai osoitamme) valinnalla kunnioitusta tilaisuudelle.
Ei yhtään hametta?????????? Oletko kuitenkin nainen?