Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pukeudun oopperaan

Vierailija
10.02.2019 |

Olen tuulipukuäiti goretex-vaelluskengissä ja nyt tuli kutsu ooppetaan seurassa, josta tietämäni ovat kulttuurinharrastajia. Siis lippu on jo ja lauantai-illan esitykseen.

Miten pitäis pukeutua? En ole koskaan käynyt oopperassa. Mulla ei ole oikein kuin urheiluvaatteita ja farkut ja peruspaitoja! Yksi kesämekkokin vaan! Auttakaa!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kai sulla jotain siistimpää kuin farkut ja t-paita? Sinne käy kyllä ihan tavalliset vaatteet, kunhan et tuulipuvussa mene.

Vierailija
2/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miten Helsingissä muutenkin pukeudutaan yöelämään, vinkkejä? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullanvärinen tooga ja päähän tiara.

Vierailija
4/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne käy myös ihan farkut ja siisti paita.

Vierailija
5/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä Oopperassa näkee pukeutumista laidasta laitaan (no ihan iltapukuja ei ole, paitsi erikoistapahtumissa). Mutta osalla miehistä tumma puku ja naisilla vastaavasti juhlavampi mekko; sitten olen kyllä nähnyt miehiä ihan farkut/villapaita -yhdistelmällä.

Onko sinulla farkkujen lisäksi yhdet siistit, tummat housut? Siihen siisti paitapusero ja se on ihan hyvä asu.

Vierailija
6/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kai sulla jotain siistimpää kuin farkut ja t-paita? Sinne käy kyllä ihan tavalliset vaatteet, kunhan et tuulipuvussa mene.

Mulla on viidet kuorihousut, mutta ei esimerkiksi yhtään hametta. Juhlissa olen harvoin ja ne on yleensä grillijuhlia, samalla kukkamekolla häät ja rippijuhlat, eri neuletakki vaan välillä. Tyyliasiat kiinnostaa hieman, mutta en jotenkin osaa panostaa kuin urheiluasuihin. Eli voisko sillä kesämekolla mennä, jos hankkii paremmat saappaat, koska niitä ei ole. Vai vaihtaako ihmiset sisällä korkokenkiin? Oon niin juntti! :D

Vierailija
7/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etköhän sä viidessä päivässä ehdi käydä myös ostamassa jonkun siistin mekon tai paita+housut kokonaisuuden. Ei sen tarvitse olla kallis.

Vierailija
8/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuulipukuäiti goretex-vaelluskengissä ja nyt tuli kutsu ooppetaan seurassa, josta tietämäni ovat kulttuurinharrastajia. Siis lippu on jo ja lauantai-illan esitykseen.

Miten pitäis pukeutua? En ole koskaan käynyt oopperassa. Mulla ei ole oikein kuin urheiluvaatteita ja farkut ja peruspaitoja! Yksi kesämekkokin vaan! Auttakaa!

Menin hölmö tähänkin vastaamaan ihan asiallisesti, mutta paskaprovoksihan tämäkin sitten paljastui.

Kun kirjoitat "Lippu on jo lauantai-illan esitykseen" niin sehän tarkoittaa selvästi seuraavaa lauantai-iltaa, eli 16.2.

Harmi vain ettei Oopperassa edes ole mitään esitystä sinä iltana. Päivänäytös on kello 14.00.

No nyt sitten tietysti sanot että olet menossa jonkun muun suomalaisen kaupungin Oopperaan. Vaikka ei niitä edes ole (kun ei ole Savonlinnan oopperajuhlienkaan aika). Tai tietysti voit myös sanoa että et edes asu Suomessa. Se vaan unohtui mainita.

Vierailija
9/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä Oopperassa näkee pukeutumista laidasta laitaan (no ihan iltapukuja ei ole, paitsi erikoistapahtumissa). Mutta osalla miehistä tumma puku ja naisilla vastaavasti juhlavampi mekko; sitten olen kyllä nähnyt miehiä ihan farkut/villapaita -yhdistelmällä.

Onko sinulla farkkujen lisäksi yhdet siistit, tummat housut? Siihen siisti paitapusero ja se on ihan hyvä asu.

Kiitos!!! tämä helpottaa ahdistustani! Ei ole tummia housuja, mutta voisin hankkia. Mutta entä kengät? Nyt on: vaellussaappaita, kumppareita, lenkkareita, yhdet kesäkorkkarit, läpykkäitä ja yhdet mielestäni rumat ruskeat nilkkurit.

Vierailija
10/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudu säkkiin ja pistä aurinkolasit päähän jottei kukaan tunnista. Puhalla trumpettiin resitaalisoolon aikana ja pakene paikalta, kukaan ei kiinnitä huomiota asuusi tämän tehdessäsi. Voit myös piiloutua orkesterin sekaan ja feikata ostamallasi leikkiviululla olevasi muusikko, taaskaan asu ei olisi ongelma.

Vierailija
11/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin hölmö tähänkin vastaamaan ihan asiallisesti, mutta paskaprovoksihan tämäkin sitten paljastui.

Kun kirjoitat "Lippu on jo lauantai-illan esitykseen" niin sehän tarkoittaa selvästi seuraavaa lauantai-iltaa, eli 16.2.

Harmi vain ettei Oopperassa edes ole mitään esitystä sinä iltana. Päivänäytös on kello 14.00.

No nyt sitten tietysti sanot että olet menossa jonkun muun suomalaisen kaupungin Oopperaan. Vaikka ei niitä edes ole (kun ei ole Savonlinnan oopperajuhlienkaan aika). Tai tietysti voit myös sanoa että et edes asu Suomessa. Se vaan unohtui mainita.

Okei? Olen JO saamani lipun mukaan menossa parin viikon päästä la-iltana klo 19 Thais-esitykseen, että tule vaan moikkaamaan. Ei täällä maalla noin vaan uusia vaatteita hankita, pakko vähän ennakoida paketinkulkua tai kaupunkikäyntiä.

Vierailija
12/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole, muissa kaupungeissa?  - Giacomo Puccinin La Bohème oopperan ensi-ilta oli eilen Tampereella, Tampere-talossa. - Ja ensi lauantaina on myös näytös.  Okei iltapäivänäytös oli ensi-ilta ja niin on muistaakseni myös tulevana lauantaina on näytös.

Tulevana pikkulauantaina eli tutummin keskiviikkona on iltanäytös. 

Voi olla, että Ap:n avaus oli  p-provo tai sitten hän ei kokenut tarvetta kertoa tarkkaa ajankohtaa, milloin on menossa- 

Yhtä kaikki Jatkan kuitenkin. Itse olen ollut oopperassa useamman kerran ja aina joskus on käynyt mielessä, että olisi ollut kyllä hyvä, jos jku olisi vaikka neuvonut joitain   Oopperan ensi-iltaan tulleita myös siinä, miten sinne tulisi pukeutua.

Voin olla syntymävanha (33 vuotais) ja tärkeilevä setä, mutta minusta se ei ole tilaisuus, jonne saavutaan farkuissa ja virttynyt villapaita päällä ja jalassa lenkkarit, vaikka miten olisivat gore-texia ja kalliit the merkkikengät. 

Vierailija
13/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!!! tämä helpottaa ahdistustani! Ei ole tummia housuja, mutta voisin hankkia. Mutta entä kengät? Nyt on: vaellussaappaita, kumppareita, lenkkareita, yhdet kesäkorkkarit, läpykkäitä ja yhdet mielestäni rumat ruskeat nilkkurit.

Miten kesäkorkkarit eroavat talvikorkkareista. On ihan normaalia vaihtaa ulkokengät sisäjuhlakenkiin oopperaan mennessä. Niin yleistä, että narikassa on muovipusseja ulkokenkiä varten.

Vierailija
14/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on viidet kuorihousut, mutta ei esimerkiksi yhtään hametta. Juhlissa olen harvoin ja ne on yleensä grillijuhlia, samalla kukkamekolla häät ja rippijuhlat, eri neuletakki vaan välillä. Tyyliasiat kiinnostaa hieman, mutta en jotenkin osaa panostaa kuin urheiluasuihin. Eli voisko sillä kesämekolla mennä, jos hankkii paremmat saappaat, koska niitä ei ole. Vai vaihtaako ihmiset sisällä korkokenkiin? Oon niin juntti! :D

Ei siellä ole mikään mekkopakko. Hyvä, että otit kengät puheeksi koska ne eivät saa kovin mielellään olla kopisevat.

Minä kannatan ihan ihan siistiä paitapusero + housut-yhdistelmää meluamattomien kenkien kanssa. Vaihda vaikka narikassa ulkokengät ballerinoihin. Oopperatalon yleisötilojen lattiat ovat aika liukkaat eli senkin puolesta kumipohjainen kenkä on parempi vaihtoehto.

Laitat hiukset niin, ettei kampaus haittaa muitten näyttämölle näkemistä. Älä hajusta itseäsi. Ilmettä saa vaikka ihan joillain korvakoruilla ja huulikiillolla. Pimeässähän ei kukaan katsele sinua näytöksen aikana.

Vierailija
15/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei goretex kenkiä tai kesämekkoa. Jos et muutenkaan tykkää käyttää juhlamekkoja tai korkokenkiä, niin ei niitä yhden illan takia tarvitse ostaa. Onko joku ystävä jonka vaatekaapilla voisit käydä lainaamassa? Jos ei ole, niin kannattaa ostaa kuitenkin sellaista siistiä vaatetta missä tunnet olosi hyväksi. En tarkoita mukavaksi, jos se on crocsit ja tuulipuku. Meikki ja hiukset tekevät myös huolitellun vaikutelman vaikka farkut jalassa.

Vierailija
16/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oopperaan voi ihan hyvin mennä siisti farkut ja neule päällä ja saapikkaat jalassa. Kunhan nyt et ihan ulkoiluvaatteissa mene. Tosi fani menee oopperaan musiikin takia, ei näyttäytyäkseen, ja viis viisaa jos joku iltapukutäti katsoo vinoon. :-)

Eri asia on, jos yhdistät oopperan johonkin muuhun "iltaelämään" niinkuin viesteistäsi vähän taisi käydä ilmi, ja siksi haluat pukeutua vähän hienommin. 

T. oopperafani

Vierailija
17/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kullanvärinen tooga ja päähän tiara.

Ohjaavat lavalle :D

Vierailija
18/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hankkimaan peruskotelomekon, vaikka tummansinisen tai -vihreän, jota voi käyttää aina kun tarvitsee siistimpää päälle. 

Vierailija
19/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole, muissa kaupungeissa?  - Giacomo Puccinin La Bohème oopperan ensi-ilta oli eilen Tampereella, Tampere-talossa. - Ja ensi lauantaina on myös näytös.  Okei iltapäivänäytös oli ensi-ilta ja niin on muistaakseni myös tulevana lauantaina on näytös.

Tulevana pikkulauantaina eli tutummin keskiviikkona on iltanäytös. 

Voi olla, että Ap:n avaus oli  p-provo tai sitten hän ei kokenut tarvetta kertoa tarkkaa ajankohtaa, milloin on menossa- 

Yhtä kaikki Jatkan kuitenkin. Itse olen ollut oopperassa useamman kerran ja aina joskus on käynyt mielessä, että olisi ollut kyllä hyvä, jos jku olisi vaikka neuvonut joitain   Oopperan ensi-iltaan tulleita myös siinä, miten sinne tulisi pukeutua.

Voin olla syntymävanha (33 vuotais) ja tärkeilevä setä, mutta minusta se ei ole tilaisuus, jonne saavutaan farkuissa ja virttynyt villapaita päällä ja jalassa lenkkarit, vaikka miten olisivat gore-texia ja kalliit the merkkikengät. 

Kiitos, en todellakaan kokenut että sillä on väliä milloin tarkalleen olen menossa, kun kysyin apua vaatteisiin :D ja miksi siis tällaisella pikkuasialla joku vitsailisi?

En halua tuulipuvussa mennä, mutta en voi hirveästi kaupoilla juosta. Haluan silti kunnioittaa tilaisuutta, koska minulle se on kerran elämässä tai ainakin tosi harvinainen tilanne. Asun paikkakunnalla josta on yli tunnin matka vaatekaupoille, käyn harvoin Etelä-Suomessa ja näen arjessani eniten eläkeläisrouvia, joten siksikin tämä koko juttu jännittää. Menemme ensin jonnekin syömään, sitten oopperaan ja siitä minne lie. Mutta etin nyt siis housut ja paidan, kiitos rohkaisusta.

Vierailija
20/25 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn ihan jossain siistit farkut + neulepusero/kauluspaita -yhdistelmässä. Jalassa nilkkurit, joita voi käyttää sekä sisällä että ulkona.

Jotkut pukeutuu hienommin, vanhempi väki erityisesti. Tuntuu, että me useammin oopperassa käyvät emme niinkään.

Minua ei muiden pukeutuminen oopperassa kiinnosta, kunhan ei ole jokin yliampuva hattu joka muodostaa näköesteen. Sitä toivoisin niin ooppera- kuin teatterivierailta, ettei parfyymia käytettäisi kovin paljon ainakaan. Tuppaa yskittämään ja aivastuttamaan joitakin kävijöitä, ja siitä on jo häiriötä itse esitykselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme