Ratinan kauppakeskus tyhjenee kaupoista Redin tavoin, kuluttajakäyttäytymisen muutosta ei osattu ennakoida.
Vähän olisin huolissani jos olisin Pasilaan valmistuman Triplan johtajana.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prisma Ratinaan ja ilmaiset parkkipaikat. Kyllä se siitä.
Uskon että aivan Tampereen ydinkeskustassa Prismalla olisi kysyntää. Nythän näitä on monta, mutta ovat keskustan laitamilla. Ratinan paikalle Prisma tai CM olisi ollut huikaiseva menestys, ja todella kaivattu Tampereen keskustaan.
Voi kun saataisiin ranskalainen Monoprix ketju Suomeen joskus. Prisman hinnat mutta paljon laadukkaampaa tavaraa keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prisma Ratinaan ja ilmaiset parkkipaikat. Kyllä se siitä.
Uskon että aivan Tampereen ydinkeskustassa Prismalla olisi kysyntää. Nythän näitä on monta, mutta ovat keskustan laitamilla. Ratinan paikalle Prisma tai CM olisi ollut huikaiseva menestys, ja todella kaivattu Tampereen keskustaan.
Kohta päästään ratikalla Prismaan ja Sittariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratinan yläkertaan voisi sijoittaa asuntoja. Tai jonkun kaupungin päihde- tai vanhusasuntolan tms. Tekisivät siitä ihan helkkarin hienon, ottaisivat mallia vaikka Hollannista. Vanhuksille olisi tosi kiva päästä sisätiloissa kauppaan ja baariin. Ja sitä tultaisiin ihastelemaan ympäri maailmaa. Kai nämä sote-turistit saattaisivat samalla ostaa smoothien tai vaikka sushi-annoksenkin.
Loputkin maksukykyisistä lähtee, kun päihdejengi valtaa kauppakeskuksen :D
Päinvastoin, silloinhan niillä olisi oma paikkansa siellä, niin eivät tunkisi yleisiin tiloihin. Tietenkin päihdeongelmien hoito on täysin poissuljettu ajatus, nuo hörhöt saavat kaupungin puolesta hörhöillä hautaansa asti.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa jos ei tarvitsisi tunkea ihmisvilinään ja kaaokseen vaan ruokaostoksetkin saisi tehdä omassa rauhassa ja yksikseen omalta kotisohvaltaa. Ennustan että fyysiset kivijalka kaupat peltomarketteja myöten tulevat katoamaan kokonaan kun ihmiset siirtyvät ostoksille nettiin. Silloin sosiaalinen kuormitus ei ole niin kova.
Mä olen viime juhannuksesta lähtien tilannut kaikki ruuatkin netistä.
Vierailija kirjoitti:
Ratina on täynnä vaatekauppoja. Itse en käy niissä enää ollenkaan vaan ostan ainoastaan netistä, varmaan moni muukin tekee näin. Kaupoissa on suppea valikoima, kokoja ei ole ikinä, sovituskopissa huonoja/liian vähän, jytkyttävä trendipoppi mäikää taustalla, on kuuma, aikaa kuluu kauheasti kiertelyyn ja rahaa parkkimaksuihin.
Asiaa. Itse ostan nykyään lähes kaikki vaatteet netistä. Voi selata rauhassa kotona valikoimaa ja sovittaa vaatteet kotona. Kaupassa on tosiaan aina suppeampi valikoima ja ainakin aina just se oma koko loppu. Sovituskopeissa on ahdistavaa ja lapsen kanssa suorastaan piinallista.
Shoppailu on nykyään wt ja noloa. Ja vaikka osa yhä tykkää siitä, se on helpompi tehdä salaa kotona nettikaupasta. Tavaratalot kuolevat pois. Tilalle voisi tulla sellaisia nettikauppojen "sovitusliikkeitä", joissa olisi eniten myytyjä tuotteita kokeiltavana, mutta tuote tulisi sitten varastosta kotiin.
Syy, miksi en käy kauppakeskuksissa ja kahvioissa
-verot, sähköt,kikyt yms ovat syöneet ostovoimaa. Ei jää tilistä paljoa ylimääräistä
-pysäköintimaksut ovat aika korkeita. Paikkakunnallani jos menen kahvioon, laitan 2 euroa mittariin ja maksan 7 euroa kahvista ja pullasta. Mietin kaksi kertaa, mitä saan tuolla vajaalla 10 eurolla, joten en viitsi lähteä kahville. Kahvioita ei ole tässä ihan vieressä, joten autolla olisi mentävä.
-olen sillä tavalla sulkeutunut ja im pivaaralainen, että en tykkää siitä porukasta, mikä kauppakeskuksissa pyörii, joten tilaan netistä nykyään ne harvat rytkyt, mitä raskin ostaa.
Ja vielä kerran, rahaa ei ole ylimääräiseen shoppailuun ja rahaa ei ole käydä tilaisuuksissa, missä voisi niitä shoppailtuja vaatteita käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratina on täynnä vaatekauppoja. Itse en käy niissä enää ollenkaan vaan ostan ainoastaan netistä, varmaan moni muukin tekee näin. Kaupoissa on suppea valikoima, kokoja ei ole ikinä, sovituskopissa huonoja/liian vähän, jytkyttävä trendipoppi mäikää taustalla, on kuuma, aikaa kuluu kauheasti kiertelyyn ja rahaa parkkimaksuihin.
Asiaa. Itse ostan nykyään lähes kaikki vaatteet netistä. Voi selata rauhassa kotona valikoimaa ja sovittaa vaatteet kotona. Kaupassa on tosiaan aina suppeampi valikoima ja ainakin aina just se oma koko loppu. Sovituskopeissa on ahdistavaa ja lapsen kanssa suorastaan piinallista.
Miten tämä käytännössä menee? Tilaat paljon vaatteita ja palautat ne mitkä eivät sovi? Eikö noutaminen ja hakeminen ole yhtään vaivalloista?
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole osattu kuunnella herkällä korvalla signaaleja etenkin Yhdysvalloista. Nyt maksetaan kalliit oppirahat virheinvestoinneista.
Keski-Euroopassa kivijalkakaupoilla menee hyvin. Jopa leivillä, lihalla ja maitotuotteilla on omat liikkeensä. Pieniä liikkeitä avataan jatkuvasti lisää ja katukuva on elävää. Miksi Keski-Euroopan trendi ei ole myös Suomessa?
Ilmasto ainakin osittain. Ostovoima, halu panostaa arkeen ts kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä käytännössä menee? Tilaat paljon vaatteita ja palautat ne mitkä eivät sovi? Eikö noutaminen ja hakeminen ole yhtään vaivalloista?
eri
Eri, mä teen myös noin. Tosin tilaan vain vähän vaatteita eli silloin, kun tosiaan tarvitsen uutta. Käytän samoja liikkeitä, joiden kokotaulukot tunnen, pääasiassa Klingeliä, joskus Zalandoa. Nämä kaksi antavat seuloa hakutulokset materiaalin perusteella. Eipä ole tullut hutiostoksia, en edes muista koska. Posti on ruokakaupan yhteydessä eli ei tee mutkaa matkaan. Tampereella asustellaan, en ole käynytkään Ratinassa, enkä näe syytä käydäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Eri, mä teen myös noin. Tosin tilaan vain vähän vaatteita eli silloin, kun tosiaan tarvitsen uutta. Käytän samoja liikkeitä, joiden kokotaulukot tunnen, pääasiassa Klingeliä, joskus Zalandoa. Nämä kaksi antavat seuloa hakutulokset materiaalin perusteella. Eipä ole tullut hutiostoksia, en edes muista koska. Posti on ruokakaupan yhteydessä eli ei tee mutkaa matkaan. Tampereella asustellaan, en ole käynytkään Ratinassa, enkä näe syytä käydäkään.
Okei, mun on todella vaikea löytää sopivia vaatteita ja joudun usein käymään koko kauppakeskuksen läpi, että löytyy mun ruhoon sopiva leikkaus. Oon itsekin miettinyt netistä tilaamista, mutta varmasti tulisi vain ketutusta, kun kymmenestä tilatusta vaatteesta yksikään ei istu kunnolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole osattu kuunnella herkällä korvalla signaaleja etenkin Yhdysvalloista. Nyt maksetaan kalliit oppirahat virheinvestoinneista.
Keski-Euroopassa kivijalkakaupoilla menee hyvin. Jopa leivillä, lihalla ja maitotuotteilla on omat liikkeensä. Pieniä liikkeitä avataan jatkuvasti lisää ja katukuva on elävää. Miksi Keski-Euroopan trendi ei ole myös Suomessa?
Olisiko syynä pienyrittäjien liian rankka verotus? Faktaa en tiedä. Tuli vain ensiksi tällainen asia mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Okei, mun on todella vaikea löytää sopivia vaatteita ja joudun usein käymään koko kauppakeskuksen läpi, että löytyy mun ruhoon sopiva leikkaus. Oon itsekin miettinyt netistä tilaamista, mutta varmasti tulisi vain ketutusta, kun kymmenestä tilatusta vaatteesta yksikään ei istu kunnolla
Tuo on kyllä totta, että jos on jotain erikoistoiveita vaatteiden suhteen, niin on varmaan helpompaa käydä itse paikan päällä sovittamassa. Mä pidän luonnonkuituisia perusvaatteita, joten valikoima ei ole suurensuuri, ja niiden(kin) löytäminen liikkeistä on todellista hakuammuntaa. Kuvittelen säästäväni aikaa ja ainakin hermoja, kun ei tarvitse pyöriä kaupoilla. -ed.
Ihmisten ostovoima on pudonnut. Ennen shoppailin minäkin joka viikonloppu, mutta enpä enää. Kaikki on kallistunut: autoilu, sähkö, vuokra, ruoka, you name it. Tilistä ei jää enää mitään millä menisi ostelemaan vaatteita tai muutakaan. Ihan sama onko kivijalkakauppoja, ostoskeskuksia tai Zalando, rahat ei vaan riitä ostelemaan enää. Ja kun tässäkin kaupungissa ympärilleni katselen, en ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Jos tietää kokonsa on ja on vakuuttunut siitä, niin ei kovinkaan usein pety netistä tilaamalla. Palautuksia on itse pitänyt tehdä alle 10% ajasta.
Kenkänumero ja vaatenumerot ja koot jos tiedät suht osuvasti, niin yllättävän täydellistä tilata netistä. Ennen kuin kokeilin sitä itse, ajattelin samoin kuin sinä... nykyisin netistä lähes ekslusiivisesti ostan.
Vierailija kirjoitti:
Moni mielummin sovittaa kotonaan omassa rauhassa netistä tilattuja vaatteita. Pystyy kokeilemaan erilaisia asukokonaisuuksia jo kaapissa olevien vaatteiden kanssa. Niin helppoa ja mukavaa.
Kengät tulee ostettua liikkeestä, koska niiden laatuun ja täydelliseen istuvuuteen panostan. Siksi haluan asioida myyjän kanssa. Mutta vaateliikkeissä pyöriminen ja sovituskoppeihin jonottaminen ei innosta. Ja itse myös inhoan sitä musiikin jumputusta.
Kauppakeskuksia on vain liikaa. Ihmiset tilaavat nykyään paljon netistä ja ovat vähentäneet ostamista. Itse käyn pikkuliikkeissä nykyään.
Keski-ikäiset on niin pihalla nuorten todellisuudesta. Mikä ostovoima?
Vierailija kirjoitti:
AV:lla taidettiin jo ajat sitten keskustella siitä kuinka jenkeissä pidetään ostoskeskuksia jo muinaisjäänteinä monessa paikassa. Tyhjillään ovat.
Mä taas kaipaisin kauppakeskuksiin ihan kunnollisia siistejä monimuotoisia kahviloita ja vaikkapa taidegallerioita. Esimerkiksi lapsiperhe-, nuoriso- ja senioriparkkeja voisi järjestää kauppakeskuksen tiloihin. Onhan siellä nykyisinkin kahviloita, mutta ne ovat pääasiassa sellaisia ohikulkuvälipalatiloja. Jos haluttaisiin ihmisiä kauppakeskuksiin, niin sinne tulisi houkutella muitakin kuin keski-ikäisiä ja nuoria aikuisia naisia. Oikeita ajanviettopaikkoja liikkeiden oheen. Sisäpuistoja tms. Sellaisia sukupuolet ja -polvet ylittäviä keskuksia, jonne voisi tulla vaikka suvun kanssa ja jokaiselle löytyisi jotain.
Kauppakeskuksien tarjonta on pääasiassa naisten ja lasten vaateketjuja ja smoothiebaareja. Vaateketjujen tarjonta taas nykyisin pääosin muovivaatteita.