Tyhmä kysymys: miksi sähköautojen toimintasädettä ei lisätä laittamalla niihin enemmän akkuja
Olen aina ajatellut, että se johtuu siitä ettei niitä mahdu enempää, mutta tänään sain kuulla että monissa sähköautoissa on "konepellin" alla tavaratila (ja on niissä normaalikin tavaratila), koska moottori on rungon alla. Miksi tähän tilaan ei laiteta lisää akkuja? Joku syy tähän on oltava.
Kommentit (6)
Paino ja hinta. Suomessa, joka on pitkien etäisyyksien maa on keskimääräinen ajosuorite alle 50 km päivässä. Pidempää toimintasädettä ei juuri kukaan kaipaa, joten sen tarjoaminen ei ole järkevää.
Sähköauto saattaisi johtaa isompiin päästöihin koska akku latautuu parhaiten kun moottorin vääntö on kovimmillaan ja 5-vaihteisessa autossa vääntö ei ole kovimmillaan vitosvaihteella. Ajettaisiin alemmilla vaihteilla, mikä taas kuluttaa moottoria enemmän. Varaosia kuluu enemmän ja auto menee nopeammin vaihtoon, koska ihmiset eivät keskimäärin osaa ajatella auton hyötysuhdetta kuin sen mukaan paljonko polttoainetta ja sähköä kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto saattaisi johtaa isompiin päästöihin koska akku latautuu parhaiten kun moottorin vääntö on kovimmillaan ja 5-vaihteisessa autossa vääntö ei ole kovimmillaan vitosvaihteella. Ajettaisiin alemmilla vaihteilla, mikä taas kuluttaa moottoria enemmän. Varaosia kuluu enemmän ja auto menee nopeammin vaihtoon, koska ihmiset eivät keskimäärin osaa ajatella auton hyötysuhdetta kuin sen mukaan paljonko polttoainetta ja sähköä kuluu.
Anteeksi, ei siis vääntö, vaan kierrokset.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto saattaisi johtaa isompiin päästöihin koska akku latautuu parhaiten kun moottorin vääntö on kovimmillaan ja 5-vaihteisessa autossa vääntö ei ole kovimmillaan vitosvaihteella. Ajettaisiin alemmilla vaihteilla, mikä taas kuluttaa moottoria enemmän. Varaosia kuluu enemmän ja auto menee nopeammin vaihtoon, koska ihmiset eivät keskimäärin osaa ajatella auton hyötysuhdetta kuin sen mukaan paljonko polttoainetta ja sähköä kuluu.
Ja mitäköhän víttua oikein selität?
Tulee enempi painoa. Mitä enemmän taas on painoa, sitä enemmän se kuluttaa virtaa, joten melkoine hölmöläisten ratkaisu tuollainen olisi. Ikään kuin se, että hölmöläinen kantaa vettä avannosta toiseen avantoon.
Tärkein syy lienee akkujen paino. Ei henkilöautoon voi lastata tonnin painoista akustoa.